מערכת COL צעיר | יום ו' ניסן ה׳תשפ״ב 07.04.2022

"פצצת הצונאמי": הדו"ח הסודי של צבא ארה"ב שחשף את הסוד

חוקר סקרן עיין לפני מספר שנים בארכיון מדינת ניו זילנד, ונתקל במספר מסמכים מפתיעים שחשפו סוד צבאי כמוס • הנשק הלא ידוע של האמריקאים, שעלול אולי היה להחליף את פצצות האטום • ומה הייתה התוכנית של ברית המועצות?

 

 

פרוייקט סיל

 

קצין הצי האמריקאי השקיף על הים הכחול שנע מול עיניו בגלים סוערים. הקצין פיקח באותם רגעים על פיצוץ מבוקר של שוניות אלמוגים מול החוף של ניו זילנד. החוף השליו לא היה מורגל בגלים העצומים שיצר הדף הפיצוצים. המים הציפו את כל שטח החוף, והגיעו עד ממש קרוב לעיר עצמה. מי שהיו אשמים בכך היו חומרי הנפץ העוצמתיים שהונחו בתוך המים. לאף אחד לא הייתה כוונה ליצור גלים, וכל הכוונה הייתה אך לפוצץ את שוניות האלמוגים שעמדו מול החוף, אבל המחזה הזה של הגלים העצומים הזכיר לקצין האמריקאי צונאמי קטן, וגם העלה במוחו רעיון נועז.

זמן קצר לאחר מכן, לאחר שהצעתו של הקצין הגיעה למפקדה הראשית של הצבא, התברר כי רעיונו הנועז זכה לאוזן קשבת בקרב בכירי הצבא. זה היה נשמע הזוי, אבל כנראה שימי מלחמת העולם השניה, שבהם אירע הסיפור, אילצו את בכירי הצבאות השונים "לצאת מהקופסה".

 

 

צונאמי לא טבעי

הרעיון המפתיע היה לפוצץ פצצות רבות עוצמה באזור של ערי חוף, ובכך לגרום לגלי צונאמי ענקיים שיחריבו את הערים השוכנות על חוף הים. גם הקצין בעצמו היה מסופק באשר להצלחת נסיון שכזה, אבל הוא חשב שכדאי לנסות. והבכירים השתכנעו.

באמצע שנת תש"ה התחלו להתקיים הניסויים הסודיים. הפרויקט הסודי קיבל את השם "פרויקט סיל" והוא בחן בתהליך מואץ את האפשרות המעשית ליצור צונאמי על ערי אויב. הניסויים נערכו באזור ניו קלדוניה ובחצי האי וונגפארואה ליד אוקלנד, במהלכם נעשה שימוש ב-3,700 פצצות. הניסויים הראו כי מדובר בכלי נשק בר ביצוע שיכול ליצור גלי צונאמי בגובה עשרה מטרים שמסוגלים להרוס עיר קטנה.

הסיפור נחשף עשרות שנים לאחר מכן, בידי חוקר שעיין בארכיון מדינת ניו-זילנד ומצא גילויים מפתיעים. בין השאר הוא הופתע למצוא את דו"חות הניסוי של "פצצת הצונאמי". לדבריו של אותו חוקר, ששמו ריי וורו, יתכן ש"אם 'פרויקט מנהטן' המפורסם לפיתוח פצצת האטום לא היה יוצא לפועל, אז אולי ארצות הברית הייתה עושה כתחליף צונאמי על ערי יפן".

בסוף מלחמת העולם השנייה, הוחלט לבטל את הפרויקט השאפתני. אלא שמעיון בארכיונים העלה החוקר כי צבא ארה"ב המשיך להוציא דו"חות בנושא עוד שנים רבות לאחר מכן.

 

הייתה עלולה להחליף את האטום במלחמה? בתמונה, העיר הירושימה לאחר שהוטלה עליה פצצת אטום 

 

הגרסה הרוסית

מעניין לציין כי מי שלקחה את הרעיון ברצינות גם כן ועמלה לפתח נשק דומה הייתה ברית המועצות. בשנים האחרונות שלפני קריסתה, החלה המדינה הקומוניסטית בניסויים שונים שמטרתם הייתה יצירת רעידות אדמה וגלי צונאמי, על ידי שימוש בנשק בינלאומי. לפחות ארבעה ניסויים בוצעו עד שהפרויקט הופסק בעקבות אמנת האו"ם שאוסרת על שינוי סביבתי באמצעים צבאיים.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.