מערכת COL צעיר | יום ה' ניסן ה׳תשפ״ב 06.04.2022

"אוהב ישראל באמת": מדוע לא שלח הרבי מצה לר' אריה לוין?

בו' בניסן חל יום הולדתו של הצדיק הירושלמי, מי שנודע באהבת ישראל העצומה שלו - הרב אריה לוין. יומיים לאחר מכן, בט' בניסן יציינו השנה 53 שנה לפטירתו • על אף שלא נפגשו מעולם, שרר בין הרבי והרב לוין קשר מיוחד • הרבי והצדיק הירושלמי

 

הרבי והרב אריה לוין

ליום הולדתו (ו' בניסן) ופטירתו (ט' בניסן)

 

הרב אריה לוין, המכונה 'הצדיק הירושלמי', היה ידוע בחייו כ'רבם של האסירים'. בזמן שלטון הבריטים, הוא עבר מבית סוהר אחד למשנהו וחיזק את רוחם של אסירי האצ"ל, ההגנה והלח"י. הוא היה גם זה שראה את אנשי המחתרות עולי הגרדום ברגעיהם האחרונים. הוא היה גם רבם של החולים בבית החולים למצורעים, ולא חשש לבוא אליהם ולדאוג לצרכיהם. בזכות כל זאת הוא התפרסם כרב בעל שיעור קומה, שהחסד והעזרה לזולת נר לרגליו. שמו יצא למרחקים בזכות אהבת ישראל העצומה שבה ניחן. ר' אריה עצמו גר בחדר צנוע בשכונת משכנות שבירושלים.

 

ר' אריה לוין, מימין

 

"אוהב ישראל באמת"

על אף שלא נפגשו מעולם, נוצר בין הרבי ובין ר' אריה לוין קשר מיוחד, שנמשך עד לפטירת ר' אריה לוין בשנת תשכ"ט. בין המכתבים שכתב לו הרבי ניתן למצוא את התארים "הרב הצדיק.. אוהב ישראל באמת".

באחד המכתבים (מיום ה' מנחם-אב תשט"ו) כתב לו הרבי:

הנה כמה פעמים שמעתי עליו מן הצד, ושמחתי להוודע מפעולותיו הטובות ובעיקרם בהקו דאהבת ישראל, ועל פי המבואר בתניא פרק ל"ב ובארוכה בספר המצות להצמח צדק מצות אהבת ישראל- עד כמה נוגעת הנהגה זו למטה ולמעלה עד אין ערוך, ואשרי חלקו שההשגחה העליונה נתנה לו האפשריות להתנהג מתאים לזה. ובלי ספק אשר, סוף סוף... מלבד מקרים יוצאים מן הכלל ומיעוטא דמיעוטא, הנה כשמתחזק הקירוב משום אהבת ישראל מזכיר לפעמים על דבר השם תורתו ומצותיו, והדברים נשמעים וגם פועלים את פעולתם במשך הזמן. והשם יתברך יצליחו לראות פרי טוב בעמלו ומבלי הפסק זמן בין הזריעה והקצירה.

 

מצה לפסח

לקראת פטירתו בט' ניסן תשכ"ט, הבחינו קרוביו בפרט מדהים ומרטיט. מדי שנה בתחילת חודש ניסן היה הרב עזריאל זעליג סלונים מקבל מהרבי מצות לחלוקה עבור מספר רבנים ואישי ציבור, שביניהם נמנה גם הרב אריה לוין. לקראת חג הפסח תשכ"ט קיבל הרב סלונים את המצות לחלוקה כמדי שנה, אולם עבור רבי אריה לוין לא קיבל. שראה כך העז ואמר לרבי: "בכל שנה נותן הרבי גם עבור ר' אריה". הרבי לא הגיב. ימים ספורים לאחר מכן, בט' ניסן, נפטר רבי אריה. באותה השנה הוא כבר לא זכה לאכול כזית מצה. ויהי לפלא.

 

הרבי מלווה את משלוח המצוות לארץ הקודש באחת השנים

 

הרבי שאל: "האם זה אתה?"

אחד האישים שניהל קשר מיוחד עם רבי אריה לוין, היה הסופר ר' שמחה רז. האחרון אף כתב לאחר פטירת ר' אריה ספרים שונים על תולדותיו ועל תורתו. בהתאם לכך הוא סיפר בראיון לחברת המדיה החב"דית JEM את הסיפור הבא:

הקשר האישי שלי עם ר' אריה התחיל כשהייתי בגיל שתים עשרה, ובתום אחת מאותן סעודות ליוויתי אותו לביתו. בדרך שוחחנו, שאלתי אותו שאלה והוא ענה לי, ואחר כך הוא התעניין מה אני עושה והיכן אני לומד. לפני שנפרדנו אמר לי ר' אריה, "תיכנס אליי", וידעתי שאצלו זו לא סתם הזמנת נימוסין.

מאז פקדתי את מעונו למעלה ממאתיים פעמים, לאורך תקופה של כמעט שלושים שנה, כמעט עד לפטירתו. ר' אריה היה האיש הפיקח ביותר שפגשתי בימי חיי, ובכל פעם שהייתי זקוק לעצה טובה, הייתי בא אליו. כך נוצרה היכרות קרובה ועמוקה ביני לבין ר' אריה לוין.

אחרי פטירתו בשנת תשכ"ט (1969), פרסמתי מאמר זיכרון על ר' אריה בשבועון 'פנים אל פנים', בעריכת הרב שמואל אבידור הכהן. שנה לאחר מכן, בשנת תש"ל (1970) הייתי בניו יורק לרגל וועידה של קרן הזיכרון לתרבות יהודית, במסגרת עבודתי אז כמנהל 'ברית עברית עולמית', ארגון שמקדם את לימודי השפה העברית בתפוצות ישראל. מאחר ששמעתי כה רבות על הרבי מליובאוויטש, החלטתי לכתוב מראש למזכירות הרבי ולשאול האם יוכלו לקבוע עבורי פגישה במהלך אותם ימים ספורים בהם אני צפוי לשהות בניו יורק. ואכן, נקבעה לי פגישה למוצאי שבת בשעה שתיים בלילה, והקציבו מראש לפגישה עשר דקות בלבד.

 

ר' אריה לוין רוקד בחתונת נכדו ר' אלחנן יעקובוביץ

 

הגעתי ל-770 מבעוד מועד, והמקום שקק חיים, אנשים מכל קצווי תבל צבאו על דלתו של הרבי וביקשו לפגוש אותו. אחרי המתנה של כמחצית השעה הגיע תורי להיכנס אל החדר שלו. הרבי המתין ליד הדלת ואני הצגתי את עצמי בשמי. "שמחה רז?", שאל הרבי. "קראתי מאמר שלך על ר' אריה ב'פנים אל פנים', האם זה אתה?" אחרי שאישרתי כי אכן אני הוא אותו שמחה רז, שאל אותי הרבי האם ר' אריה השאיר אחריו דברי תורה.

 

"יש לך בשבילי עוד סיפור?"

באותה שעה לא ידעתי שר' אריה אכן השאיר אחריו כתבים תורניים – פירוש על כל המשניות, שברבות הימים זכיתי גם אני להוציא לאור חלקים ממנו. אמרתי לרבי שלמעט חוברת אחת שכתב על רבו המקובל הרב שלמה אלישיב, לא ידוע לי על דברי תורה שפרסם. אך מיד הוספתי ואמרתי שר' אריה היה בבחינת 'תורה מהלכת'; כל אמרה של ר' אריה תמיד הייתה מתובלת בדברי תורה, וחזרתי על כמה אמרות ששמעתי מר' אריה.

כך עמדנו על יד פתח הדלת קרוב לעשרים דקות, ואז הרבי הזמין אותי להתיישב מולו ליד השולחן בתוך החדר. הרבי ביקש שאספר לו סיפורים על ר' אריה, ואני התחלתי לספר. בשלב מסוים נכנס המזכיר ורמז לי שעלי לסיים. התברר שחלפה כבר כשעה. אמרתי לרבי, "סלח לי, אני מרגיש לא נוח. קבעו לי עשר דקות ועברה כבר שעה", אך הרבי פנה למזכיר וביקש שיניח לי. "אני ביקשתי ממנו שיישאר", אמר.

אחרי שיצא המזכיר, הרבי התכופף קדימה ושאל, "אולי יש לך בשבילי עוד סיפור על ר' אריה?" וכך חלפה לה עוד שעה בה המשכתי וסיפרתי לרבי סיפורים נוספים על ר' אריה לוין. בתום אותה שעה שנייה נכנס שוב המזכיר, והפעם לא העיר דבר, רק נעמד מאחורי גבי ודחק בי לסיים. שוב אמרתי לרבי שאני חש שלא בנוח מאחר שכבר חלפו שעתיים, אך הרבי שב והבהיר למזכיר שהעיכוב הוא על פי בקשתו. אחרי שיצא המזכיר ביקש הרבי שאמשיך ואספר עוד על ר' אריה, וכך ישבנו שעתיים וחצי כאשר אני מספר על ר' אריה סיפורים משולבים בדברי תורתו.

 

 

הרבי מורה להוציא ספר

אחת מאמרותיו של ר' אריה שנזכרתי בה בהקשר של ביקורי בניו יורק, ושאותה סיפרתי לרבי, הייתה: הברכה הראשונה מבין ברכות השחר שאותן מברך יהודי בקומו בבוקר היא, "הנותן לשכווי בינה להבחין בין יום ובין לילה". והדבר תמוה: וכי אין לנו על מה להודות לקב"ה, אלא על כך שנתן לתרנגול שכל שידע לצעוק 'קוקוריקו'?! אלא, הסביר ר' אריה, אם תיקח את התרנגול מירושלים לניו יורק – למרות הבדלי השעות – מתי יקרא התרנגול, לפי שעון ירושלים או לפי שעון ניו יורק? ברור שלפי שעון ניו יורק. כך אנו למעשה מבקשים מהקב"ה: כשם שנתת לשכווי בינה להבחין בין יום ובין לילה בכל מקום שהוא נמצא, כך תן גם בנו את השכל לומר את הדבר הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון.

הרבי היה מרוצה מאוד מהדברים, וכאמור, ביקש שאתן לו עוד ועוד דוגמאות לדברים שאמר ר' אריה. בתום אותן שעתיים וחצי, הרבי היה במצב רוח מרומם ביותר, והוא אמר לי, "עכשיו אני מכיר את כל המשפחה שלך. לפני כמה חודשים ביקר אצלי אחיך הצעיר ר' נחום (המשפטן הרב פרופסור נחום רקובר), עכשיו ביליתי שעה ארוכה אתך, ואילו אחיך הגדול ר' ברוך (אב"ד חיפה, הרב ברוך רקובר)", והרבי הצביע אל עבר ארון הספרים שעמד בחדרו, ארון לא גדול במיוחד שהכיל כמה עשרות כרכים – "הנה ספרו 'ברכת אליהו' על ביאור הגר"א לשולחן ערוך".

בסיום שיחתנו ביקש ממני הרבי להעלות על הכתב את הסיפורים על ר' אריה. הוא אמר שניתן ללמוד רבות מסיפורים אלו, ושבכלל סיפורי צדיקים שיש בהם מוסר השכל, חודרים ללבבות ומחלחלים לנשמה, ומשפיעים על האדם לפעמים אפילו יותר מאשר דברי תורה. בשעתו עוד לא חשבתי בכלל לכתוב ספר על ר' אריה, בסך הכל כתבתי שני מאמרים מתוך זיכרונות אישיים שלי. אבל דבריו של הרבי חדרו לנפשי, והתחלתי ללקט סיפורים שזיכני הבורא, וכך לאחר כשנתיים יצא לאור הספר "איש צדיק היה".

ספר זה זכה להצלחה רבה, הודפס ביותר משלושים מהדורות, ואף תורגם לאנגלית, צרפתית ורוסית. כעבור שלושים שנה, אחרי שבמרוצת השנים נודעו לי סיפורים נוספים מראיונות שערכתי עם אנשים רבים, הוצאתי לאור את ספר ההמשך על ר' אריה – "צדיק יסוד עולם", זאת בנוסף לשלל ספרים אחרים שהוצאתי, ליקוטים תורניים וסיפורי צדיקים, בעיקר מגדולי החסידות. את הדחף ואת התמריץ לכל זה קיבלתי מהרבי.

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.