מערכת COL צעיר | יום ה' ניסן ה׳תשפ״ב 06.04.2022

הלכנו לבדוק: מה נשאר בארץ מצרים אחרי שיצאנו ממנה?

מדוע חייהם של המצריים תלויים בנהר הנילוס? ומהו הסכר הגדול בעולם שעבורו נאלצו מאות אלפים לעזוב את בתיהם? • אספנו צרור עובדות מרתקות אודות המדינה ממנה יצאנו לפני אלפי שנים, והרי הם לפניכם • 10 עובדות על מצרים
הלכנו לבדוק: מה נשאר בארץ מצרים אחרי שיצאנו ממנה?

 

10 עובדות על
מצרים

 

1

מצרים היא אחד המקומות היבשים ביותר על פני כדור הארץ. בהתחשב בכך שחלקה הגדול של המדינה הוא מדבר, העובדה שהיא אחת המדינה היבשות לא מפתיעה בכלל. מצרים זוכה לכמות מזערית מאוד של גשם במשך השנה, מה שגורם לה להיות תלויה מאוד בנהר הנילוס עבור מים.

 

2

אחד הסמלים הכי מוכרים עם מצרים, הם הפירמידות שלה. במקור, הם נבנו כמקום קבורה עבור בני המלוכה המצריים. למעלה מ-130 פירמידות התגלו במצרים עד היום.

 

 

3

אחת ההמצאות העתיקות בעולם, שהראשונים להשתמש בה היו המצריים היא משחת שיניים. האזכור הקדום ביותר הידוע לנו לגבי משחת שיניים נמצא בכתב יד מצרי עתיק, אשר בו רישומים המתארים תערובת אבקות של מלח, פלפל שחור, עלי נענע ופרחי אירוס מהם ייצרו משחה לשיניים. 

 

4

מצרים גובלת בשני ימים שונים. אחד מהם הוא הים התיכון, השני הוא ים סוף, במזרח המדינה. מצרים אמנם חולקת גבול עם ישראל בצידה המזרחי, אבל למעשה הוא די קצר, כאשר רוב השטח במזרח מצרים גובל בים סוף.

 

5

הנילוס הוא הנהר הארוך ביותר על פני כדור הארץ. נהר הנילוס כל כך ארוך שהמצרים הקדמונים מעולם לא הצליחו להגיע למקורו. היום אנחנו יודעים שמקורו של הנהר נמצא יותר מ-3000 ק"מ מדרום לים התיכון, ברואנדה ובורונדי שבאפריקה. מתוך 6,650 ק"מ הקילומטרים של הנהר העצום, חלק נכבד - או ליתר דיוק יותר מ-900 ק"מ - נמצא במצרים. בסופו, נשפך הנהר ממצרים אל הים התיכון. מקור השם נילוס הוא מהמילה 'נחל'.

 

 

6

קהיר היא לא רק עיר הבירה של מצרים. קהיר היא גם העיר הגדולה ביותר באפריקה ובמזרח התיכון כולו. כיום היא משתרעת על שטח של למעלה מ-17,000 קמ"ר ואוכלוסייתה מונה למעלה מ-20 מיליון איש.

 

7

למצרים יש גם את הסכר הגדול בעולם. קוראים לו "סכר אסואן", ובנייתו נמשכה כ-10 שנים – משנת תש"כ ועד שנת תש"ל. הסכר תוכנן ונבנה בסיוע סובייטי שהיו בקשר טוב באותם שנים עם המצריים. הוא מתנשא לגובה של למעלה מ-100 מטרים, ואורכו כמעט 3 ק"מ. בניית הסכר הבטיחה הגנה משטפונות, שהכו באזור קודם לכן, וגם הבטיחה אספקה ​​קבועה של מים לשתייה ולחקלאות.

 

8

בניית סכר אסואן אילצה גם רבים לעזוב את ביתם, לאחר שהסכר הענק נבנה באזור מגוריהם. בסך הכל, בין 100,000 ל-120,000 אנשים ברחבי מצרים וסודאן נאלצו לעזוב את בתיהם בשל בניית הסכר. ממשלת מצרים בנתה בתים מודרניים עם חשמל ואינסטלציה עבור האנשים שהועברו, כמו גם בתי ספר ובתי חולים. הממשלה המצרית גם סיפקה מערכות השקיה מודרניות כדי לעזור לאותם אנשים שנאלצו לעזוב את בתיהם, להקים חוות ויישובים אחרים.

 

 

// הזווית שלנו

9

כמה מגדולי ישראל המפורסמים התגוררו ופעלו במצרים, ביניהם ניתן למנות את רבי סעדיה גאון והרמב"ם, שאף שימש כרופאו האישי של מלך מצרים. במצרים פעלה קהילה יהודית מפוארת במשך אלפי שנים. בקהיר, עיר הבירה התגלה חדר "גניזה", ובו אוצרות יהודיים של ספרים וכתבי יד שערכם לא יסולא בפז, אוצר זה זכה לשם "הגניזה הקהירית".

 

10

אדמו"ר הריי"צ ביקר באלכסנדריה שבמצרים במהלך נסיעתו לארץ הקודש בשנת תרפ"ט. באלכסנדריה התאכסן במלון 'רג'ינה פאלאס', לשם הגיעו ראשי הקהילה באלכסנדריה להיפגש עימו. כמו כן הלך הרבי לבקר בביתו של אחד מבני הקהילה שפעל רבות למען הביקור.

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.