COL | יום כ"ט אדר ב ה׳תשפ״ב 01.04.2022

אנשים לא יודעים לומר 'לא' | הרב זלמן וישצקי

לא רק לברך אי אפשר בלי אהבה, גם, ואולי בעיקר, לומר מילים קשות אי אפשר בלי אהבה • טורו השבועי של שליח הרבי בבאזל שבשוויץ הרב זלמן וישצקי - מיוחד ל-COL
 אנשים לא יודעים לומר 'לא' | הרב זלמן וישצקי
כותב השורות, הרב זלמן וישצקי

אנשים לא יודעים לומר לא.

אינני מתכוון שאנשים לא נותנים מענה שלילי, וכלל לא אומרים לא. הם בהחלט כן אומרים לא כשצריך, ולפעמים מהר מידי, ולפעמים גם כשלא ממש צריך.

זה רק שהם לא יודעים איך לומר לא.

כשמישהו מבקש משהו והתשובה היא חיובית, אזי נורא קל לענות יפה ולומר: כן, בבקשה כן, קל גם לחייך באותו הרגע.

אבל מה קורה כשהתשובה היא שלילית, ואין ברירה אלא לומר לא, זה כבר לא פשוט ולא קל. מידי הרבה אני נתקל שאומרים 'לא' גס, קשוח, לא נעים, עם קור וחוסר נעימות, בודאי בלי חיוך. 'לא' של גבורה.

מעט מידי אני נתקל באנשים שיודעים לתת מענה שלילי בצורה חיובית. 'לא' של חסד.

אינני בא בטענות, כי לדעת לומר 'לא' זו אומנות של ממש. לא נעים לנו לומר לא, אז אנחנו מפטירים את זה ככה בלקוניות ובמהירות.

אם נעצור רגע ונחשוב על האדם שמולנו, אזי נוסיף מילה של חמלה, אולי רק חיוך של אהבה, לפעמים פשוט מחווה של יד על הלב, גם אימוג'י לבבי כזה או אחר יעשו את העבודה כך שה'לא' יהיה 'לא' של חסד. מנסיון, זה אפשרי וחשוב, מאוד חשוב.

הרבי מדבר על זה בפרשת תזריע.

יש מצב שאדם נעשה מצורע ויש להגדיר ולהכריז שהוא 'טמא' ואז עליו לצאת לבידוד מחוץ למחנה. התורה קובעת שרק כהן יכול להחליט ולקבוע שאדם הינו אכן טמא. למה דווקא כהן? למה לא רופא? למה לא מומחה? לא עדיף שזה ייעשה על ידי איש מקצוע?

יתירה מכך, הרמב"ם כותב שבמקרה שהכהן אינו יודע, הרי שיש לגשת אל חכם שמבין בתחום, שיקבע שזו אכן צרעת ואז יקראו לכהן שהוא יהיה זה שאכן יגדיר את האיש כמצורע וטמא שעליו לצאת לבידוד. למה?

במילים אחרות: מה בדיוק יודע הכהן שלא יודע מישהו אחר? מה יש בעצם העובדה שהוא נולד לאבא כהן כדי לעשות אותו ראוי לחרוץ כך גורלות?

הרבי מפרט ומסביר שכהן במהותו הוא איש חסד. איש אשר תפקידו לברך את עם ישראל ומי שמברך, חייב לאהוב. הם אכן מצווים ואף אומרים את זה בברכת כהנים 'אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה'. דמיינו רגע שמישהו נגש ומבקש מכם ברכה לרפואה, אני מניח שלא רק תזרקו כמה מילים אלא תתכנסו רגע פנימה ותוציאו מילים של ברכה ואהבה מעומק הלב נכון? כי בלי אהבה לא באמת אפשר לברך.

לכן כשיש מצב שאין ברירה אלא לתת תשובה שלילית, כשאין מנוס מלקבוע שהאיש מצורע וטמא, צריך פה מישהו יודע לומר 'לא' של חסד. צריך פה את הכהן שיבוא עם כל האמפטיה והאהבה, כי לא רק לברך אי אפשר בלי אהבה, גם, ואולי בעיקר, לומר מילים קשות אי אפשר בלי אהבה.

נסו את זה בבית.

שבת שלום וחודש טוב,

הרב זלמן וישצקי

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.