מערכת COL צעיר | יום כ"ח אדר ב ה׳תשפ״ב 31.03.2022

לראשונה מאז תרפ"ט: המקומות בהם ביקר הרבי הריי"צ נחשפים

בהמשך לכתבות על ימי הבראשית של קהילת חב"ד בתל אביב, מציג COL תיעוד נדיר מהמקומות בהם ביקר אדמו"ר הריי"צ בזמן שהותו בעיר • בוידאו המצולם נחשף לראשונה מאז תרפ"ט חדרו של אדמו"ר הריי"צ במלון 'שפת הים' שנותר בצורתו עד היום, לצד גילויים מרתקים נוספים • חשיפות מרתקות
לראשונה מאז תרפ
חלק מהמקומות המוצגים בוידאו

 

 

אדמו"ר הריי"צ בתל אביב

 

בהמשך לסדרת הכתבות על שנות התייסדותה של קהילת חב"ד בתל אביב-יפו, נפנה הפעם את הזרקור לביקורו של אדמו"ר הריי"צ בעיר בשנת תרפ"ט. הביקור בתל-אביב היה חלק מהביקור הכולל שערך הרבי בארץ הקודש, תקופה קצרה לאחר שיצא מרוסיה הסובייטית.

לצערנו הרב, הרבה פרטים מאותו ביקור היסטורי לא תועדו ולא נותר בידינו מידע אודותם. רוב ככל המידע שכן נותר בידינו, הובא בספר "מסע הרבי בארץ הקודש" המביא תיעוד מקיף של המסע מתוך החומרים שישנם כיום.

 

סיור וירטואלי

"ישיבת קיץ – צעירי ליובאוויטש", מוכרת לכל בחור חב"די. מידי שנה בימי בין הזמנים שוהים אלפי בחורי ישיבות חב"ד במסגרת חינוכית זו, שכשמה כן היא – ישיבה לזמן הקיץ. לפני שנה וחצי, כאשר אימת מגפת הקורונה הותירה את אלפי הבחורים בבתיהם, התקיימה ה"ישיבת קיץ" בצורה וירטואלית, כאשר התוכניות, ההתוועדויות והשיעורים מועברים לתמימים באמצעות מסך המחשב הביתי. באותה שנה העביר הרב אליהו שוויכה, שליח הרבי בשכונת הגוש הגדול בתל אביב והעומד בראש "ישיבת קיץ – צעירי ליובאוויטש", סיור וירטואלי מרתק בעקבות מסעו של הרבי הריי"צ בתל אביב.

כעת, הוא הסכים להעביר לנו את התיעוד מהסיור בו הוא מתחקה אחר ביקורו של אדמו"ר הריי"צ, כשהוא חושף לראשונה מקומות שלא שזפתם עין החסידים מאז שנת תרפ"ט. זוהי חוויה מרתקת ומרגשת מאוד לראות שוב את אותם האתרים שלא השתנו מאז – כבר למעלה מ90 שנה – העומדים על תילם עד היום, באותה הצורה שבה היו כשביקר בהם אדמו"ר הריי"צ.

 

צפו:

 

 

 קבלת פנים ב'מקוה ישראל' 

במהלך הסיור הוא מבקר בשביל הכניסה המפורסם ל"מקווה ישראל", הכניסה דרכה נכנס הרבי לתל אביב, ושבה נערכה עבורו קבלת פנים בהשתתפות המונים שקידמו את פניו בשתי שורות ארוכות. השביל, כמו גם השער והמבנה שלצידו עומדים על תילם עד היום, וגם שורות הדקלים שסוככו אז על השביל, שוחזרו ועומדים שם גם היום.

 

שער הכניסה ל'מקוה ישראל'. כאן קיבלו המונים את פניו של הרבי

שדרת הדקלים

 

 בית מלון 'שפת הים' 

בהמשך הסיור מציג הרב שוויכה את בית המלון שבו שהה הרבי ושנקרא אז "שפת הים". לראשונה הוא מתעד את החדר שנותר עד היום באותו המקום ובאותו הצורה כמו במהלך הביקור בתרפ"ט, וגם את המרפסת ממנה השקיף אדמו"ר הריי"צ על קהל ההמונים שעודה עומדת על תילה באותו המקום. את הכיכר מתאר אדמו"ר הריי"צ: "ככר גדול על שפת הים מורה בפנסי[ם] עלעקטרי' (-חשמליים), גם מן המלון מאיר אור רב ועומד קהל גדול בלא ע"ה (-עין הרע) באיזה אלפים. י"א (-יש אומרים) ששה וי"א (-ויש אומרים) שמונה, אנכי אינני יכול להכריע אבל בכל אופן הנה עוד לא ראיתי קבוץ גדול בזה בלא ע"ה (-עין הרע)".

 

חדרו של הרבי בבית המלון

 

"ככר גדולה על שפת הים". מראה הכיכר שלפני המלון כפי שנראית מקומת המרפסת

 

 מלון 'פלסין' (פלטין) 

אדמו"ר הריי"צ ביקש ללון בלילה בבית מלון אחר, גדול יותר, בשם "פלסין". גם מלון זה מתועד על ידי הרב שוויכה. מבחוץ נראה הבניין כמעט באותה הצורה שהיה נראה אז, אבל מבפנים מתברר כי צורתו השתנתה לחלוטין.

 

מראה מלון 'פלטין' בתקופה בה שהה בו אדמו"ר הריי"צ

 

בניין מלון פלטין כיום

 

בסיור מתועדים גם – בית הכנסת "מאה שערים" בתל אביב, בו כיהן בתפקיד רב בית הכנסת הרב שאול דוב זיסלין, מרבני חב"ד. על פי עדותו של אחד הזקנים, מתברר כי אדמו"ר הריי"צ התפלל בבית כנסת זה תפילת מנחה במהלך ביקורו. כך מתועד גם בית הכנסת החב"די הראשון ביפו-תל אביב, אודותיו הרחבנו בכתבות הקודמות. לסיום מציג הרב שוויכה את ביתו של אח הרבי בעיר, אותו מצא על פי רישומי העירייה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.