מערכת COL צעיר | יום כ"ז אדר ב ה׳תשפ״ב 30.03.2022

הרבי הדפיס מהדורה מיוחדת עבור בגין; מה קרה איתה בסוף?

ביקורו של ראש הממשלה מר מנחם בגין אצל הרבי בשנת תשל"ז היה מאורע היסטורי שקדמו לו הכנות רבות, בעיקר מאחורי הקלעים • על המהדורה המיוחדת של הקונטרס שביקש הרבי להדפיס וההזדמנות שנעשה בה שימוש • מאחורי הקלעים
הרבי הדפיס מהדורה מיוחדת עבור בגין; מה קרה איתה בסוף?

 

קונטרס במהדורה מיוחדת

 

אחד הביקורים ההיסטוריים והמפורסמים שקיימה אישיות ישראלית בכירה בחדרו של הרבי, היה ביקורו של ראש ממשלת ישראל מנחם בגין אצל הרבי בשנת תשל"ז. ההכנות לביקור ההיסטורי היו רבות, כשחלקם הגדול מתקיים מאחורי הקלעים.

שווה להתעכב על פרט אחד בסיפור הביקור, שלא זכה כמעט לפרסום. באותה השנה, יצא הרבי בקריאה למנות משפיעים ולנהוג באהבת ישראל. בהמשך לכך חילק הרבי למשפיעים השונים שמונו על ידי החסידים, קונטרס מיוחד בשם "קונטרס אהבת ישראל". כעת, מספר חודשים לאחר הוצאת הקונטרס, דאג הרבי להדפיס מהדורה מיוחדת ומפוארת של הקונטרס לקראת ביקורו של ראש הממשלה. לא רבים ידעו על ההדפסה החדשה. המעטים שידעו על כך, לא ממש ידעו לספר מה עשה לבסוף הרבי עם הקונטרס המהודר שאכן הודפס והובא לחדרו של הרבי.

 

מאחורי הדפסת המהדורה

הרב זלמן חנין, מנהל 'ועד להפצת שיחות', שיתף בזיכרונותיו ממה שהתרחש מאחורי הקלעים:

בשנת תשל"ז, ימים ספורים לפני הגעתו המתוקשרת של ראש ממשלת ישראל דאז, מר מנחם בגין לפגוש את הרבי ליחידות, קיבלתי טלפון ממזכירו של הרבי הרב יהודה לייב גרונר, בבקשה לבוא למזכירות מיד. הוא הסביר שהוא מעוניין להתייעץ איתי בעניין דחוף מאוד.

כשהגעתי הוא סיפר לי שהיה בחדרו של הרבי, והרבי נתן לו הוראה להדפיס כ-30-50 עותקים של קונטרס אהבת ישראל במהדורה מיוחדת.

 

הקונטרס כפי שיצא במהדורה לכבוד הביקור

 

הרבי ביקש להדפיס את הקונטרס בצורה מיוחדת, ונתן הנחיות מדויקות כיצד לעשות זאת. אלא – הבהיר הרב גרונר מדוע קרא לי - שהרבי הזכיר בין השאר כמה מונחים שאינם מוכרים לו. הוא ניחש שהמושגים הללו שהזכיר הרבי, נאמרו בשפה הרוסית, ומכיוון שאני מבין את הרוסית המדוברת בין אנ"ש אוכל לעזור לו בעניין. הוא התחיל לקרוא לי את הוראות הרבי, מתוך פתק שכתב לעצמו:

"שם הקונטרס - 'אהבת ישראל', צריך להיות מודפס על נייר מיוחד ויפה, עם "פראדנעם טאבל געמאכט פון בארכעט" - כריכה מכובדת מבד קטיפה. הצבע צריך להיות כחול – כחול כהה או כחול מעט יותר בהיר, זה לא משנה – אבל זה צריך להיות על נייר עבה יותר, כדי שיורגש שמדובר בכריכה. האותיות על הכריכה צריכות להיות מוטבעות באותיות זהב, כמו בספרים רגילים עם כריכות קשות (הרבי ציין שייתן את הטקסט המלא עבור הכריכה בהמשך), ועל עמוד השדרה של הקונטרס צריכה להיות "קיסטיטשקע" – חוט דקורטיבי עם סיומת מצוייצת של חוטים, מה שיעשיר את המראה חיצוני."

 

"מהדורה מיוחדת"

הרב גרונר לא ידע מה זה "פראדנעם טאבל געמאכט פון בארכעט" וגם לא מה זה "קיסטיטשקע", ולאחר שהסברתי לו מה זה, הוא ביקש ממני להשיג את החומרים הדרושים. באותן שנים עוד הייתי 'ירוק' בענייני דפוס, וגם לא ידעתי מאיפה להשיג את סוג הנייר שביקש הרבי.

התקשרתי לר' רפאל גרוס מבית הדפוס של "האחים גרוס", וביקשתי שיפנה אותי לסוחר שעוסק בסוג נייר שכזה.

הוא הביע נכונות לעזור, ומיד כשהגעתי לבית הדפוס שלו הוא התפנה לנסוע איתי לאחד מגדולי הסוחרים בתחום הנייר. חזרתי מהפגישה ל770 עם כמה דוגמאות עבור הרב גרונר שהכניסם לרבי. הרבי בחר את סוג הנייר שימש עבור דפי הקונטרס עצמו, וסוג הנייר שישמש לכריכה. לאחר מכן גילה לו הרבי שקונטרס זה יודפס לכבוד ביקורו של מר מנחם בגין, ובהתאם לכך על הכריכה יש לכתוב "מהדורה מיוחדת – שני במנחם אב תשל"ז".

במקרים בהם מדפיסים כמות קטנה של עותקים, בדרך כלל לא עושים שימוש במכונת הדפוס הגדולה, ובמקומה משתמשים במכונת צילום רגילה. אולם מכיוון שהרבי רצה שלקונטרס יהיה מראה מלכותי, שכנעתי את ר' רפאל להדפיס את הקונטרס על מכונות הדפוס האיכותיות. אכן הקונטרס יצא מכובד מאוד.

כשהבאתי את הקונטרסים ל-770 והם הוכנסו לרבי, הרבי היה מרוצה מאוד, וציין: "זייער שיין" [יפה מאוד!]. הוא נתן לרב גרונר קונטרס אחד עבורי, באומרו "דאס איז שכר טרחה" [זהו שכר טרחה].

מכיוון שלא הייתי בחדרו של הרבי במהלך ביקורו של מר בגין, איני יודע בדיוק מה הרבי עשה עם הקונטרסים, והאם בסופו של דבר אכן חילק אותם לבגין ולפמלייתו או לא".

 

הרבי במהלך היחידות עם בגין

 

גורלו של הקונטרס

הרב זלמן חנין מספר כי שאל את הרב גרונר ע"ה אם הוא זוכר מה עלה בגורלו של הקונטרס, אבל ברבות השנים שכח גם הוא מה נעשה עמו בסופו של דבר.

ביום שישי של אותו שבוע שבו נערך הביקור ההיסטורי, שלח הרבי משלחת חסידים שהשתתפו בה המזכיר הרב חמ"א חדקוב, הרב שלמה אהרן קזרנובסקי והרב בנימין גורודצקי לבקר את מנחם בגין במלון בו שהה. לפני שיצאו לכיוון המלון, נכנסו לזמן קצר לחדרו של הרבי, וביציאתם החזיק הרב חדקוב בידו קופסה.

לאחר כניסת השבת, בין תפלת מנחה לקבלת שבת, נכנסו חברי המשלחת לחדרו של הרבי, והוא העניק לכל אחד מהם את קונטרס אהבת ישראל. על פי השמועה, בקופסה שהחזיק הרב חדקוב ביציאתו מהיחידות לפני הנסיעה למלונו של בגין, היו הקונטרסים המיוחדים שיצאו לאור לכבוד המאורע שהרבי שלח עבור בגין ופמלייתו.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.