מערכת COL צעיר | יום כ"ה אדר ב ה׳תשפ״ב 28.03.2022

121 שנים להולדתה: מי העניק לרבנית חיה מושקא את שמה?

121 שנים יחלפו היום מאז הולדתה של הרבנית הצדקנית מרת חיה מושקא ע"ה בשנת תרס"א • הטלגרמה שקיבל אדמו"ר הריי"צ לאחר הולדתה של הרבנית, ובה השם שבחר אדמו"ר הרש"ב. המכתב לבת המצווה וליום ההולדת, וההוראה האישית שלימד הרבי בכ"ה אדר תשמ"ט  • תרס"א - תשפ"ב
121 שנים להולדתה: מי העניק לרבנית חיה מושקא את שמה?


121 שנים
להולדת הרבנית חיה מושקא ע"ה

 

 

אדמו"ר הרש"ב בוחר שם

כשנולדה הרבנית חיה מושקא, היה כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב בחו"ל, ומשם כתב לבנו כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ: ...לשמחת לבבי קבלנו היום הטעלגראם מלידת כלתי תי' למז"ט, והנני מברך אתכם בברכת מז"ט בעד הבת הנולדה לכם למז"ט, מז"ט... בדבר הקריאת שם למז"ט כתבתי בטעלגראם שאם עוד לא ניתן שם, תקרא בשם חי' מושקא שכן הנכון לפי דעתי, ובטח תודיעני גם בדבר קריאת השם למז"ט... לאחר שקבל הודעה על קריאת השם, כתב כ"ק אדמו"ר מהורש"ב: ...הנני מברך אתכם בברכת מז"ט בעד קריאת שם נכדתינו בתכם תי' אשר נקרא שמה בישראל חי' מושקא תי'. יתן השי"ת שתהי' באריכות ימים ושנים טובים ונעימים ברוחניות וגשמיות, ותהי' אשה כשרה יראת ה' באמת ונקבל אנחנו כולנו מאתה רוב נחת ועונג ברו"ג...

 

מכתב לבת מצוה

מילדותה ספגה הרבנית קדושה וטהרה בבית זקנה כ"ק אדמו"ר מהורש"ב ובבית אביה כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ, אשר חיבבוה באופן מיוחד. ליחס זה אנו מוצאים ביטוי במכתב שכתבו לה זקניה, אדמו"ר מוהרש"ב ורעייתו הרבנית שטערנא שרה לקראת יום ה"בת מצוה" שלה [בתרגום חופשי]:

 

ילדה אהובה בחום לבבי מושא'לע תי'. צילום המכתב המיוחד

 

ילדה אהובה בחום לבבי מושא'לע תי'

בשמחה ובעונג אנו מאחלים לך ליום ההולדת של השנה ה-12 עד מאה ועשרים שנה, ומברכים אותך מעומק הלב שתהיי בריאה ומאושרת עד מאה ועשרים שנה לשמחת ועונג הורייך האהובים יחיו, ולנו כולנו!

את נעשית היום, יקירתי, עצמאית בחיים הרוחניים שלך, אנו מעניקים לך חמשה חומשי תורה, ומאחלים לך בלבביות עמוקה שכל ימי חייך תקיימי בשמחה את כל הציוויים הקדושים שלהם, ואז ה׳ האהוב ישמור ויגן עלייך, והתורה הקדושה תלווה אותך אי"ה בדרכך הארוכה והגדולה בעולמך המאושר לרוב טובה בגשמיות וברוחניות עד בלי די.

כפי שמאחלים לך זקנייך האוהבים.

[שורה זו נכתבה בכתי”ק של כ”ק אדמו”ר מהורש”ב -] כ"ד א"ז [=כה דברי אביך זקינך] המקווה להשי”ת בזכות אבותינו רבותינו הק׳ זצוקללה”ה נ"ע לראות בך רוב טובה ברוחניות ובגשמיות

שלום דובער

שטערנא שרה שניאורסאהן

 

"מזל טוב לבבי"

מכתב מעניין נוסף לכבוד יום הולדתה, נשלח אליה מאביה כ"ק אדמו"ר מוהריי"ץ, מספר שנים לאחר נישואיה עם הרבי נשיא דורנו. וכך כותב לה אביה, בערב יום הולדתה:

ב"ה, ועש"ק שמיני כ"ד אד"ש רצ"ה

בתי יקירתי חביבתי מרת חי' מושקא תי׳

ת"ל בעד החוה"ש כה לחי,

...בשנה שבה יש אדר ראשון ושני, פורים האמתי הוא באדר שני.

יום ההולדת שלך האהוב והמאושר לנו הוא מחר כ"ה אדר שני, והנני שולח לך, בת אהובה, את המז"ט הלבבי שלי עם מיטב הברכות, שאת ובעלך האהוב חתננו היקר והנכבד שי' תהיו מאושרים בכל טוב בגשמיות וברוחניות.

והנני אביך האוהבך בלי גבול והמברכך

יוסף יצחק

 

מה אנחנו לומדים?

על אף שהיה מי שהניח שתאריך יום הולדתה הוא יום אישי, ובייחוד במקרה של הרבנית שכידוע שמרה על פרטיותה בהקפדה, בחר הרבי מצידו לשתף את כולם בייחודו של היום, וציין אותו ברבים. בכ"ה אדר בשנה שלאחר הסתלקותה - תשמ"ט, דיבר הרבי באריכות על מעלת יום ההולדת:

ויש לקשר זה עם הענין ד”יום הולדת”:

ידוע שנשמת אדה"ר מתחדשת ביום בריאתו ("תחלת מעשיך") בכל שנה ושנה. וכיון שנשמת אדה"ר כוללת כל נשמות ישראל, נמצא, שביום בריאת אדה"ר בכל שנה נעשה "הולדת הנשמות", ומזה מובן גם בנוגע לכ"ה אדר, "תחלת מעשיך" במחשבה, שהוא כמו "יום הולדת" דכללות נש"י (פנימיות העולמות).

ומזה מובן גודל החידוש שצ"ל בעבודת כאו"א מישראל בקשר עם כ"ה אדר - בדוגמת החידוש ד"יום הולדת", היינו, שגם לאחרי שלימות עבודתו בקיום התומ"צ במשך כל הימים (והשנים) שלפנ"ז, ועד באופן ד"בא בימים", "יומין שלמין", צ"ל הוספה באופן של חידוש לגמרי, כמו שזה עתה נולד מחדש, כלשון הכתוב "אני היום ילדתיך", ובזה גופא - בתכלית השלימות, בדוגמת אדה"ר שבתחלת בריאתו הי' בגן עדן, מקומו האמיתי דכאו"א מישראל (נשמה בגוף לאורך ימים ושנים טובות) לולי התערבות ענינים בלתי-רצויים כו'...".

 

הרבי עולה לתורה בביתו בכ"ה אדר

 

הכנה ליום ההולדת האישי

"...ומזה מובן גם בנוגע ליום הולדת בפשטות - לא רק לידת הנשמה, אלא (גם) לידת הגוף כפשוטו ממש:

לכל לראש - בנוגע לבני ובנות ישראל שיום הולדתם כפשוטו חל בכ"ה אדר, ונפעל גם אצל בני משפחתם, הן האיש, והן ע"י האשה, ובהדגשה יתירה אצל האשה -להיותה "עקרת הבית", הן בנוגע לכל בית פרטי בישראל, ובן בנוגע לכללות נש"י, כידוע שהקב"ה וכנס"י הם בדוגמת כביכול איש ואשה, ומזה מובן שיום הולדת של אשה (ובפרט אשה צדקנית) שייך יותר להולדת הנשמות דכללות כנס"י.

ועד"ז גם אצל בני ובנות ישראל שיום הולדתם בסמיכות לכ"ה אדר, וגם אצל אלה שיום הולדתם לאחרי משך זמן, ועד לכאו"א מבנ"י - שכיון שבכ"ה אדר ("תחלת מעשיך" דהבריאה במחשבה) נעשה חידוש בכללות נש"י (כמו הולדת הנשמות), הרי, נוסף לכך שבו צ"ל חידוש בכללות עבודתו של כאו"א מישראל (כנ"ל), ה"ז גם הכנה ליום הולדתו הפרטי (לידת הגוף) באי מימי השנה, לנצל יום הולדתו, ש"מזלו גובר", כדי להוסיף ביתר שאת וביתר עוז בכל עניני תומ"צ באופן של חידוש, ונתבאר בארוכה במק"א פרטי המנהגים דיום הולדת, קבלת החלטות טובות כו', ומתוך שמחה (התוועדות של שמחה דמצוה), שעי"ז ניתוסף חיות ומרץ בכל עניני העבודה.

ונתינת כח לזה – מכ"ה אדר, "תחלת מעשיך" של הבריאה במחשבה, ההתחלה והשורש ומקור להולדת הנשמות בפעם הראשונה, והחידוש דהולדת הנשמות בכל שנה ושנה, כפי שנמשך גם לכל נשמה פרטית, וגם בנוגע ליום הולדתו (דהגוף) הפרטי, כנ"ל".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.