מערכת COL צעיר | יום י"ט אדר ב ה׳תשפ״ב 22.03.2022

"הלוחם הקדוש": הקשר החם בין הרב זוננפלד לאדמו"ר הריי"צ

90 שנה חלפו היום מאז פטירת רבה של ירושלים רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל, מי שהיה הראשון לעמוד בראשות 'העדה החרדית' ולוחם ללא חת למען היהדות הנאמנה • הרב זוננפלד ניהל קשר של מכתבים ואף נפגש עם אדמו"ר הריי"צ, כאשר חלק קטן מאותם מכתבים ומתוכן אותה פגישה נותר בידינו • הרב זוננפלד ואדמו"ר הריי"צ

 

90 שנה
לפטירת הרב יוסף חיים זוננפלד 

 

ליחס מיוחד מרבותינו נשיאנו זכה רבי רבה של ירושלים רבי יוסף חיים זוננפלד ע"ה, שהיום מלאו 90 שנים לפטירתו. רבי יוסף חיים, שעמד כארי לשמור על חומת ירושלים החרדית, קשר קשרים עם אדמו"ר הריי"צ באותם שנים, ומבין שורות מכתביהם ניתן ללמוד על הכבוד הרב שרחשו זה לזה.

דורם של אדמו"ר הריי"צ והרב זוננפלד דור תהפוכות היה, ושניהם נודעו בעמידתם בפרץ לעצור את רוחות ה'מחדשים' שביקשו לפרוץ פרצות בכרם ישראל. לא פעם נפגשו דרכיהם של אדמו"ר הריי"צ ורבה של ירושלים במלחמתם זו עבור קודשי ישראל.

 

 

במלחמה עבור יהודי רוסיה

הרב זוננפלד, בדרכו שלו ניהל פעילות מסועפת בדרכים שקטות ונסתרות עבור היהודים הנאנקים תחת המגף הסובייטי. בפעולותיו אלו עמד בקשר מתמיד עם אדמו"ר הריי"צ, וקשרים נסתרים נמתחו ביניהם בפעולתם המשותפת רבת הממדים. באחד ממכתביו של אדמו"ר הריי"צ לרב זוננפלד הוא כותב: "ומאד ינעם לי השתתפות כת"ר בעבודתנו זאת, אשר תשועה ברוב יועץ לקרב לבן של ראשי עסקני הצבור והכלל, אל עבודת העזרה של הצלת התורה והיהדות במדינתנו האדירה יע"א".

 

י"ב תמוז - יום שמחה

הרב זוננפלד מצידו, היה מלא הערכה והערצה למסירות נפשו של הוד כ"ק אדמו"ר הריי"צ למען שמירת גחלת הדת ברוסיה הסובייטית — דבר שבא לידי ביטוי בהודעה שפירסם בחודש תמוז תרפ"ח, בה הוא מצטרף לחוגגים את יום שחרורו של הרבי מהכלא הסובייטי בי"ב תמוז:

"גם אני הנני משתתף עם כב' הרבנים הגאונים והצדיקים שליט"א די בכל אתר ואתר שקבעו את יום י"ב תמוז הבעל"ט, יום השנה לשחרורו של הגאון הקדוש והמפורסם כ"ק האדמו"ר רבי יוסף יצחק שניאורסון שליט"א מלובאוויטש, בשנה שעברה במדינת רוסיא הסובייטית, בהגנתו האמיצה לכל קדשי דתנו, אשר במסירות נפש ממש חרף את נפשו הטהורה בעד קדושת תוה"ק ובעד כל עם ישראל."

"ונודה לה' הטוב על חסדיו הרבים ורחמיו הגדולים שעשה עם הצדיק הקדוש מלובאוויטש שליט"א, בהצילו מתגרת הידים האכזריות החפצים לבלע את כל קדש ה', וביום הזה יעלה לזכרון על לוח לבות כל אחינו היקרים שלומי אמוני ישראל, להתעורר בהתעוררות קודש, לחזק ולתמוך במוסדי התורה והיהדות הצרופה, כי יום זה שבו יצא לחפשי הלוחם הקדוש האדמו"ר מלובאוויטש, יקר וגדול הוא למאד, ומוטלת חובה קדושה על כל אחד ואחד להכיר בהכרה ברורה את ערך יום הגדול הזה בהחזקת ותמיכת כל מוסדות התורה והמסורה וביחוד ברוסיה."

"הכותב וחותם לכבוד כ"ק האדמו"ר שליט"א הגאון הצדיק מלובאוויטש. המחכה לישועת ישראל בגאולה שלמה, יוסף חיים זאננענפעלד".

 

הרב זוננפלד (במרכז) בקבלת פנים לנשיא צ'כסלובקיה

 

פגישתם בשנת תרפ"ט

כשעמד אדמו"ר הריי"צ לבקר בארץ בשלהי תמוז תרפ"ט, פנה אל הרב זוננפלד בבקשה שישתדל לסדר עבורו את היתר הכניסה לארץ. במכתב (מיום א' דר"ח תמוז תרפ"ט) מספר אדמו"ר הריי"ץ לרב זוננפלד על תכנית ביקורו בארץ, והוא מביע את התקוה "להתראות עם רום מעלת כת"ר שליט"א, ולשוחח אתו פנים אל פנים על דבר הענינים הנוגעים למצב היהדות בכללה במדינת רוסיא יע"א". והוא מסיים את מכתבו: "ואכפל להודות לרום מעלת כת"ר שליט"א, על ידידותו להשתדל עבורי ועבור כבוד חתני הרב מוהר"ש שי' גורארי' בדבר רשיון כניסה לארץ ישראל".

כשהגיע הרבי לירושלים, היה ראשית דרכו לכותל המערבי ולאחר מכן סר למעונו של מורנו שבבתי מחסה, הפגישה ביניהם היתה נרגשת ולבבית ביותר. השיחה ארכה זמן רב, כשעיקר הנושא המדובר הוא הדרכים האפשריות להצלת יהודים מרוסיה הקומוניסטית.

לפני היפרדם, ביקש הרב זוננפלד מהרבי לברך את אחד מנכדיו שניצב על ידם. תוך כדי שהרבי מברך את הנכד, פנה אליו הרב זוננפלד ואמר במאור פנים: ומביא גאולה "לבני בניהם" - בגימטריה "צדקה", על שם הכתוב "ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה", או: "בצדקה תכונני".

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.