מערכת COL צעיר | יום י"ח אדר ב ה׳תשפ״ב 21.03.2022

מרבני חב"ד המפורסמים: סיפורו של הרב אברהם דוד לאוואוט

היום - ח"י באדר - חל יום פטירת סב סבו של הרבי, הרב אברהם דוד לאוואוט ע"ה, ששימש ברבנות קהילות רומנובקה וניקולייב, וחיבר כמה ספרים שזכו לפירסום רב בעולם היהודי • 132 שנים לפטירתו
מרבני חב
ברקע: בית הכנסת של הרב לאוואוט ברומנובקה

 

רבי אברהם דוד לאוואוט
ליום היארצייט - ח"י באדר

 

ר' אברהם דוד לאוואט נולד בשנת תקע"ה לאביו הרב יהודא לייב. הוא הצטיין בשכלו החד, כשרונותיו הנעלים וידיעתו הרחבה בים התלמוד. גם בצדקתו וטוב לבו קנה לו מעריצים רבים אשר רחשו לו אהבה רבה כל ימיו.

הרב ר' אברהם דוד היה מחסידי אדמו"ר ה"צמח צדק", והוא פעל אצל רבינו הצמח צדק שהרב הקדוש ר' הלל זלה"ה מפאריטש, יסע לערי רוסיה הקטנה מדי שנה בשנה כדי לחזק את מעמד התורה והיהדות בקרב יהודי המושבות ויפיץ את תורת חב"ד. הרב אברהם דוד התחבב על רבי הלל באותה תקופה שבה סבב על העיירות, כשם שהיה חביב על חסידים רבים אחרים. לאחר הסתלקות אדמו"ר הצמח צדק, התקשר הרב לאוואוט לבנו אדמו"ר מוהר"ש נ"ע.

 

חותמו של הרב לאוואוט

 

ברבנות רומנובקה וניקולייב

שימש כרב במושבה רומנובקה, ובין השנים תר"ד - תר"ה ניהל בה כולל לאברכים אותו ייסד אדמו"ר הצמח צדק.

בהיותו בסביבות שנת השלשים וחמש לחייו, התמנה הרב לאוואוט לרב קהילת ניקולייב ובמשרתו זו כהן פאר כארבעים שנה, עד יומו האחרון.

בבואו לעיר ניקולייב הייתה הקהלה היהודית בה קטנה ביותר. העיר הנמצאת על שפת ים השחור, הייתה מרכז חשוב בזכות הנמל שפעל בה, בו ביקרו גם ספינות רבות ממדינות אחרות. בשל חשיבותה של העיר, כמנהג הימים ההם, זכות הישיבה בה נאסרה על היהודים. יוצא מן הכלל היה הקבלן המפורסם ר' סנדר רפאלוביץ וכל עובדיו היהודיים שעסקו בעבודת הנמל וזכו לאישור מיוחד שאיפשר להם להתגורר בעיר. ר' סנדר הזמין את הרב ר' אברהם דוד לאוואוט להיות לרב ומורה צדק לקהלה קטנה זו.

אט אט, ככל שחלף הזמן, הלכה אוכלוסיית היהודיים בעיר וגדלה, הודות לר' סנדר, שהשיג רשיונות מגורים ליהודים רבים, ברשמו אותם לעובדים בנמל. על פי עצת הרב לאוואוט, היו בין מקבלי האישור תלמידי חכמים, שו"בים, מלמדים וכו'.

הרב ר' אברהם דוד פעל ועשה רבות לטובת אחיו בקהלתו ובמושבות בפלך חרסון, כשהוא נחלץ עבור מצבם הרוחני והגשמי גם יחד. גם הממשלה הכירה ביושר לבו וכשרונותיו ומינתה אותו בשנת הארבעים לימי חייו גם לרב מטעם הממשלה בניקולייב ובארבעים קולוניות - מושבות - אשר בסביבותיה.

 

בית הכנסת של הרב לאוואוט ברומנובקה העומד עד היום הזה

 

דורש טוב לקהילתו

עבודתו עבור אחיו היהודים ופעולותיו היו לשם דבר. כך לדוגמה כשפרצה מגיפה במושבות, עבר הרב ר' אברהם דוד בעצמו ממושבה למושבה והשתדל בכל כוחו להביא עזרה ולמצוא מזור ותרופה עבור החולים, הרב הכין בתי חולים, הביא רופאים והציל כמה נפשות. עבור עבודתו הנמרצת בניקולייב ובכל המחוז מסביב, הוקירה לו הממשלה תודה וכיבדה אותו בשני אותות הצטיינות, של כסף ושל זהב. בנוסף, הוא עוטר בתואר "אזרח נכבד".

בהיות לו יד ושם בין חוגי הממשלה, התאמץ הרב לאוואוט והשתדל להיטיב את מצבם הכלכלי של היהודים. הוא פעל גם במרץ להטבת מצבם הרוחני של קהל עדתו, ותיקן תקנות רבות בעניני הנהגה ושמירת המצוות. תקנות אלו נשתמרו עוד זמן רב אחר פטירתו. הודות להשפעתו הטובה נעשה כל אזור מחוז חרסון למקום תורה ומצוה. גם לישיבה שבמושבה רומנובקה בפלח חרסון בהנהלת חתנו ר' ישראל ליב ינובסקי יצא שם למרחקים, ונהרו אליה תלמידים מקרוב ומרחוק.

 

חיבורים מפורסמים

מלבד הספרים "קב נקי" והשלמות, וספר "בית אהרן" והוספות (עם הסכמת אדמו"ר מוהר"ש נ"ע) שנתקבלו ונתפשטו ביותר ברחבי העולם היהודי, הדפיס הרב לאוואוט את סידור אדמו"ר הזקן מחדש, במהדורה מדוקדקת ביותר, כשבד בבד הוא מחבר את "שער הכולל" בו הוא מאריך בביאוריו על הסידור בכלל, ועל מקורות חידושיו של אדמו"ר הזקן והדיוק שבנוסח סידורו בפרט. חיבורו הנוסף "נתיב החיים" על ספר "דרך החיים" – זכה גם הוא לפרסום גדול.

מזיווגו הראשון של הרב לאוואוט, נולדה לו ביתו מרת ביילא רבקה, אשה צנועה ועדינה. בעלה היה הרה"ג והרה"ח וכו' ר' ישראל ליב שהוזכר בכך שעמד בראשות הישיבה ברומנובקה. בנם המפורסם היה הרב מאיר שלמה ינובסקי, סבו של הרבי נשיא-דורנו.

 

שער ספרו המפורסם "קב נקי"

 

סבו של הרבי

הרב ר' אברהם דוד לאוואוט לקח אליו את ר' מאיר שלמה, וגידל אותו בביתו. בפטירתו השאיר אחריו מכתב לראשי קהלת ניקולייב, ובו הוראה שימנו את בן בתו הרב ר' מאיר שלמה לממלא מקומו, מפני שהיה לו כמו בן. ואכן, היה הרב מאיר שלמה ינובסקי כבר אז מפורסם בידיעתו הגדולה בתורה, בחסידותו ובמידותיו התרומיות. כמו סבו היה גם הוא אוהב שלום ובורח מן הכבוד. ראשי הקהילה למלאות צוואת רבם הנערץ, וקיבלו עליהם את הרב מאיר שלמה ינובסקי לרב קהילת ניקולייב.

הרב ר' אברהם דוד לאוואוט נפטר ביום שני, ח"י באדר תר"נ, בעיר ניקולייב ושם מנוחתו כבוד. תנצב"ה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.