מערכת COL צעיר | יום ט"ז אדר ב ה׳תשפ״ב 19.03.2022

כשבמזכירות הרבי חיפשו אחרי ספרו של "הרב קנייבסקי שי'"

אמש נפטר בעיר בני ברק הגאון המופלא רבי חיים קנייבסקי, אחד מגדולי התורה בדורנו, ומי שהיה רבם של רבבות מישראל שהלכו לאורו • כיצד התבטא הרבי על ספרו של הרב קנייבסקי? ומה ביקשו במזכירות מהרב סלונים? • "מבהיל על הרעיון"
כשבמזכירות הרבי חיפשו אחרי ספרו של

 

אמש נפטר בעיר בני-ברק הגאון המופלא רבי חיים קנייבסקי, אחד מגדולי התורה בדורנו, ומי שהיה רבם של רבבות מישראל שהלכו לאורו. מאז ילדותו שקד הוא על לימודו בהתמדה נדירה, כשהוא לא מש מבית המדרש. בקיאותו של הרב קנייבסקי הייתה מן המפורסמות, ומידי שנה היה עורך בבית מדרשו סיום על תנ"ך, משניות, ש"ס בבלי, ש"ס ירושלמי, מדרשים, ספרא, ספרי, מכילתא, שולחן ערוך, רמב"ם ונושאי כליו ועוד.

 

בקשה מיוחדת מהמזכירות

הודות לבקיאותו המפליאה, חיבר הרב קנייבסקי ספרים מפורסמים רבים העוסקים ברובם בחלקי תורה שלא דשו בהם רבים. כמו כן בקיאותו עמדה לו בעת שחיבר את ספרי הליקוט והמראי-מקומות שחיבר.

בין אותם ספרים, היה הספר "קריית מלך" – מראי מקומות לספר "היד החזקה" של הרמב"ם. בספר זה, שיצא לאור כבר לפני כשישים שנה, התגלתה ברבים בקיאותו העצומה במכמני התורה, שעמדה לו לחבר יצירה מקיפה שכזו.

 

"שמענו אשר בנו של הסטייפלער, הרב קנבסקי שי'". מכתבו של הרב חדקוב

 

לאחר הוצאת הספר, בשנת תשכ"ז, קיבל הרב עזריאל זעליג סלונים, שהיה מראשי עסקני חב"ד בירושלים, מכתב מיוחד ממזכירות הרבי. וכך הוא מתבקש על ידי המזכירות:

מוכרחים אנו שוב לחזור על ענין השגת ספרים, אשר כמה פעמים בקשנו את כת"ר להשתדל בזה, וטרם נתמלאה בקשתנו במילואה, ולכן הננו לבקש את כת"ר להשתדל עכ"פ כעת בכל תוקף להשיג את כל הספרים שטרם נשלחו לכאן ולנצל עתה את ההזדמנות של נסיעת התלמידים שיחיו לכאן, כדי להקל עי"ז את המשלוח. ות"ח למפרע.

גם הננו לבקשו בקשר עם זה ששמענו אשר בנו של הסטייפלער הרב קנבסקי שי' הו"ל ספר מראי מקומות ומקורות על הרמב"ם, בבקשה לקנותו עבורנו ולשלוח לכאן גם ספר זה ע"י הנוסעים עכשיו לכאן.

בטח יודיענו מהנעשה בזה, ות"ח למפרע על כהנ"ל.

המכתב המיוחד התפרסם לפני מספר שנים ועורר הדים בציבור החב"די והחרדי בכלל. באותה תקופה הביא ר' אריה ארליך את צילום המכתב למעונו של הרב קנייבסקי שעיין במכתב עיון רב, וגילה התרגשות גדולה מהתגלית המדהימה...

 

הרב קנייבסקי מעיין במכתב

 

"מבהיל על הרעיון"

בקשר לספר זה, יש המספרים כי באחד מביקוריו של הרב ברוך שמעון שניאורסון ראש ישיבת טשבין, אצל הרבי, שאלו הרבי ביחידות: "מי הוא הגאון מבני ברק רבי חיים קנייבסקי?", כאשר התפלא הרב שניאורסון מניין התוודע הרבי להרב קנייבסקי, השיב לו הרבי: "ראיתי את ספרו על הרמב"ם - 'קרית מלך', והוא מבהיל על הרעיון!". באותה הזדמנות, כאשר הרב"ש הבהיר לרבי שהרב קנייבסקי לא מתעסק בהנהגת הציבור, הביע על כך הרבי מורת רוח (התפרסם במוסף "המבשר תורני", פרשת שלח תשפ"א).

 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
זלמן
י"ז אדר ב ה׳תשפ״ב
אפשר להוסיף שבלקוטי שיחות חלק י"ב עמוד 188 הרבי מציין לספר קרית מלך הנ"ל של הרב קנייבסקי.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.