מערכת COL צעיר | יום ה' אדר ב ה׳תשפ״ב 08.03.2022

הממציא שיצא להפריח עפיפון בעיצומה של סופת ברקים

בנג'מין פרנקלין היה אדם מפורסם, בין השאר בזכות ההמצאות שלו שתרמו רבות לעולם בתקופה בה חי • לילה אחד הוא יצא עם עפיפון לשדה שמחוץ לעירוף בעיצומה של סוופת ברקים • מה הוא חיפש שם?
הממציא שיצא להפריח עפיפון בעיצומה של סופת ברקים
shutterstock

 

האיש שהמציא את הכליא ברק

 

טבעם של בני אדם שכאשר השמים הופכים קודרים והגשם מתחיל לטפטף הם מתכנסים פנימה אל הבתים ומגיפים חלונות. אבל בנג'מין פרנקלין עשה בדיוק את ההיפך. הוא חיכה הרבה זמן לסערה שפרצה באותו ערב חורפי, וכשהגשמים החלו מכים על הגגות והרוח שורקת בין הבתים, הוא יצא החוצה, אל הסערה.

קפיצה בשלוליות לא הייתה תחביב של פרנקלין. גם לא טיול בשדות בוציים. אבל באותו הערב הוא היה מוכרח לצאת החוצה כדי לערוך את הניסוי שלו. הוא בנה תיאוריה חשובה, וזו הייתה ההזדמנות שלו להוכיח אותה.

 

בנג'מין פרנקלין. דמותו הונצחה על שטר ה100 דולר

 

העפיפון של פרנקלין

עפיפון גדול הוטמן תחת המעיל של בנג'מין פרנקלין. עפיפון שחוט תיל דק קשור היה בקצהו. העפיפון הזה היה אמור להיות שחקן ראשי בניסוי של בנג'מין.

הוא עמד באמצע השדה, מחוץ לעיר. הרוח שרקה סביבו בקול נורא, והגשם הרטיב אותו כמעט עד לשד עצמותיו. אבל הוא היה מרוכז בעפיפון. והמתין.

פתאום קרע הבזק אור את השמיים. ועוד אחד. זו הייתה סופת ברקים.

בדיוק לרגע הזה חיכה פרנקלין שלנו. הוא שלף את העפיפון והניף אותו לאוויר. הרוח החזקה נשאה את העפיפון אל על. אילו לא היה זה ליל סערה, המחזה היה בודאי משמח את מי שצפה במחזה. אבל הפעם הכול היה נראה קצת תמוה ולא מובן. למרות זאת, פרנקלין נראה היה בטוח בעצמו.

הוא השאיר את העפיפון להתעופף אל מעל העננים. בינתיים נעמד פרנקלין בצד, ממתין בסבלנות.

עד שהחוט הארוך רטט פתאום. פניו של בנג'מין פרנקלין האירו. האם הניסוי שלו הצליח?

הוא ניגש לחוט, שבקצהו נקשר מפתח ברזל גדול. עם אגרופו הוא ניסה לגעת במפתח ומיד נרתע לאחור. הוא חש היטב במכת החשמל שזעזעה אותו. זה היה עלול להסתיים אחרת, אבל בנג'מין פרנקלין לא שת ליבו לכאב; הניסוי שלו הצליח! התברר שאכן, כפי שחשב, גם הברק הוא סוג של חשמל, וכאשר פגעו הברקים בעפיפון הוא הוליך את החשמל למטה אל המפתח שהיה מחובר בקצה!

 


 

כליא ברק

בזמנו של בנג'מין פרנקלין (לפני כ-250 שנה), עוד לא ממש ידעו מהו ברק וכיצד ניתן להיזהר ממנו. באותם שנים הוכחדו לעיתים רחובות ואף כפרים שלמים כתוצאה מפגיעת ברק שגרם לשריפות ואסונות.

בהמשך לגילוי הראשון שלו – שהברק הוא סוג של חשמל, החליט פרנקלין לנסות להמציא משהו שימנע מהברקים לפגוע בבני-אדם. הוא הבין שברק כמו חשמל רגיל, נמשך לברזל. הוא גם חקר וגילה שברזל מחודד גורם לחשמל להימשך אליו עוד יותר. בהתאם לכך הוא ביצע מספר ניסויים וגילה שאכן ניתן למשוך את הברק למוטות ברזל המותקנים במקום גבוה. בהתאם לכך הוא הכריז על המצאת ה"כליא ברק", אותו מתקנים על הגגות ושמושך אליו את הברקים בטרם הם פוגעים בבתים או בבני אדם.

ההמצאה הזו הצליחה במידה רבה, ועד מהרה נפוצה בכל רחבי העולם. תבונתו של הממציא האמריקאי פרנקלין הביאה להצלתם של בני-אדם רבים, ומנעה אסונות עצומים.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.