דוד שכטר | יום ד' אדר ב ה׳תשפ״ב 07.03.2022

ההיסטוריה חוזרת: אחרי 77 שנה השליח ברח בדרך סבו ע"ה

הרב ישראל גורביץ', יחד עם אשתו רישא ובתם הצליחו לצאת מהעיר דניפרו ולהגיע לגבול פולין 77 שנה לאחר שסבו ר' בער'ל גורביץ' ניסה לברוח ונתפס
ההיסטוריה חוזרת: אחרי 77 שנה השליח ברח בדרך סבו ע

הרב ישראל גורביץ', יחד עם אשתו רישא ובתם הקטנה, הצליחו לצאת מהעיר דניפרו שבאוקראינה ולהגיע לגבול פולין בזכות שליח הסוכנות היהודית מקס לוריא. הרב גורביץ הוא חתנו של רבה הראשי של העיר שמואל קמינצקי.

סבו של ישראל, חסיד חב"ד ר' בער'ל גורביץ', ניסה לברוח באביב 1946, יחד עם רעייתו חנה כפי שעשו אז הרבה חסידי חב"ד ברוסיה הסובייטית תוך שימוש במסמכים כוזבים בשמות יהודי פולין. אלא שבגבול גילו קציני ק.ג.ב אי דיוק באחד המסמכים של ברל וחשדו שהוא מזויף.

חנה הורשתה לצאת, וברל נעצר. הוא ישב כמה שנים בכלא הסובייטי, אך למרבה המזל, לא הצליחו להוכיח שהמסמך מזויף, הוא שוחרר ואף הורשה לצאת לפולין. ברל הגיע לפריז, שם חיכתה אשתו, ועמד בראש בית ספר דתי לבנות. הוא ניהל את בית הספר הזה במשך 55 שנים.

ישראל גורביץ' נכדו מספר: ״כל הזמן מלבוב ועד הגבול התפללתי בלי הפסקה. הרי לפני 77 שנים בדיוק, סבי וסבתי עשו את הדרך הזו מלבוב באותה רכבת נוסעים. ביקשתי מכל הלב ובכל הכוח מהקב"ה שמה שקרה לסבא שלי לא יקרה לי. למרבה המזל, ההיסטוריה לא חזרה על עצמה והגענו בשלום לוורשה".

אנשי הסוכנות היהודית פועלים מסביב לשעון כדי לסייע ליהודי אוקראינה בשעה קשה זו ולחלץ את מי שמבקש לעלות לישראל. למבצע הסיוע של הסוכנות היהודית למען יהודי אוקראינה התגייסו הקהילות היהודיות ובראשם הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, קהילות קרן היסוד ותורמים וידידים אוהבי ישראל מרחבי העולם שתרמו עד כה כ- 50 מיליון ש״ח.

המשלחת המיוחדת של הסוכנות היהודית פרושה ברחבי אוקראינה באמצעות עשרות עובדים מקומיים ובעוד עשרות שליחים שפועלים במדינות הגובלות באוקראינה, מסייעים במאמצי החילוץ של הפליטים היהודים במעברי הגבול וקולטים אותם במדינות הגובלות באוקראינה - בפולין, רומניה, מולדובה והונגריה - במרכזי עלייה שהסוכנות היהודית פתחה מייד עם פרוץ המלחמה יחד עם הקרן לידידות כדי לסייע לאלה המבקשים לעלות לישראל. 

ההיערכות מאחורי המבצע היא אדירה - אלפי מיטות שוריינו על ידי הסוכנות היהודית כדי לקלוט את זרם הפליטים היהודים במרכזי העלייה במדינות האלו - בבתי מלון ובאתרים נוספים

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.