מערכת COL | יום ג' אדר ב ה׳תשפ״ב 06.03.2022

עשרה ימים של טלטלה: הרב ליכטנשטיין במסע ילדי ז'יטומיר

קבוצת ילדי בית היתומים מז'יטומיר עושה דרכה ארצה ונחתה בארץ הקודש לפני זמן קצר • אחד משלוחי חב"ד בז'יטומיר שנמצא על הטיסה, הרב מענדי ליכטנשטיין, מגולל בראיון ל-COL על הקורות אותם מבוקר פרוץ המלחמה לפני עשרה ימים • "שמענו בומים אדירים, הוחלט לחלץ את 50 היתומים. יצאנו כמו ביציאת מצרים" • על המסע לגבול רומניה והניסים בדרך, וגם על האירוח היוצא מגדר הרגיל ברומניה אצל השליח הרב דובער אורגד ורעייתו
עשרה ימים של טלטלה: הרב ליכטנשטיין במסע ילדי ז'יטומיר
יתומי 'עלומים' מהעיר ז'יטומיר באוקראינה בהנהלת שליח חב"ד הרב שלמה וילהלם בשדה התעופה קלוז'-נאפוקה (קלוזנבורג) רומניה לפני הטיסה שתקח אותם בדרכם לארץ הקודש

קבוצת ילדי בית היתומים מז'יטומיר עושה דרכה ארצה ותנחת בארץ בעוד זמן קצר. ראש הממשלה נפתלי בנט אמור לקבל בנתב"ג את פני הבאים.

אחד משלוחי חב"ד בז'יטומיר שנמצא על הטיסה, הרב מענדי ליכטנשטיין, שמעורב רבות במסע והטיפול בפליטים והיתומים, מספר ל-COL בראיון מיוחד על הקורות אותם בעשרת הימים האחרונים ועד לטיסת החילוץ.

הרב ליכטנשטיין:

"במרחק לא רב מז'יטומיר שוכן מחנה צבאי. לפני עשרה ימים, ביום חמישי לפנות בוקר, שמענו בומים אדירים, נשמעו ממש קרוב. יש לנו כ-50 ילדים יתומים, הם התעוררו בהיסטריה. בפרט שתי בנות שחוו בעבר את המלחמה בדונייצק, וכל הזכרונות והטראומה צפו ועלו.

הרב מענדי ממשיך לשחזר את מה שאירע מפרוץ המלחמה עוד לחילוץ: "הרב וילהלם קיבל החלטה, להוציא את הילדים למקום מבטחים. התארגנו חיש מהר, ממש כמו 'יציאת מצרים' בחיפזון. אני עצמי הוצאתי מזוודה אחת גדולה ועוד תיק צד.

"יצאנו לצ'רנוביץ', הסמוכה לגבול רומניה. הרב וילהלם יחד עם השליח בצ'רנוביץ' הרב מענדי גלינצנשטיין שכרו בית מלון גדול בסיוע 'ועד השלוחים' בראשות הרב דוד מונדשיין והרב שלמה פלס, כדי לארח את כולם, בסך הכל כ-200 איש.

בית המלון שנשכר עבור הפליטים 


"הדרך שאורכת בימים רגילים כ-7 שעות עד למלון, ארכה לנו 15 שעות... היו פקקים בדרך של מאות רכבים. יצאנו באחת וחצי בצהריים הגענו למחרת בארבע לפנות בוקר.

"בצ'רנוביץ' הילדים התאוששו, אבל לאחר יומיים זה שוב השיג אותנו: אזעקות בשעה שתים עשרה או אחת בלילה, והיינו מעירים את הילדים להוריד אותם למקלט. במקביל, התחלנו לדאוג לאישורים כדי שיוכלו לחצות את הגבול לרומניה.

איך השגתם לכולם דרכונים? נתקלתם בבעיות?

ביום שלישי השגנו דרכונים, הבעיה שלפחות עשרה תלמידים מבית היתומים לא היו שום תעודות. משרד החוץ בארץ אישר במהירות, אבל מהצד האוקראיני זה היה כרוך בהרבה בירוקרטיה. ביום שלישי בלילה הצלחנו להעביר אותם את הגבול לרומניה. אני באופן אישי חזרתי למלון כדי לפטל בפליטים שהיו זקוקים לעזרה".

 

"עברנו את הגבול בנס"

איך הצלחתם לעבור את הגבול? הציבו קשיים?

"בשישי בבוקר הצלחתי לעבור את הגבול, זה גם היה נס גדול... היה איתי בחור בגיל גיוס עם דרכון רוסי ובלי חותמת כניסה ויציאה, והיה נס שהעבירו אותו בלי בעיות.

"מיום שלישי עד היום היינו בעיר קלוז בצ'רנוביץ' ואת המסירות וההשקעה של השלוחים קשה לתאר. משפחת השלוחים הרב דובער אורגד והרבנית התמסרו מעל ומעבר.

"אציין שביומיים הראשונים המטבח במלון לא היה כשר, וכל האוכל ל-200 איש הכינו השלוחים בביתם הפרטי... קשה לתאר את המסירות שלהם והכנסת האורחים, ממש כמו אצל אברהם אבינו.

"עברנו שבת מרוממת מאוד, התפעלנו לראות את הפעילות של השלוחים עם הסטודנטים ואת תפילות שבת המרוממות.  השלוחים שם עובדים ממש במסירות נפש".

תפילת שחרית בשדה התעופה קלוז'-נאפוקה (קלוזנבורג) רומניה, בדרך ארצה:

 

כאמור, הרב מענדי ליכטנשטיין, לצד השליח הראשי בז'יטומיר הרב שלמה וילהלם, יחד עם 200 הנוסעים ותלמידי בית היתומים, נחתו בנתב"ג לפני זמן קצר.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.