מערכת COL | יום כ"ג אב ה׳תשס״ה 28.08.2005

"לא להרוס בתי כנסת בגוש קטיף ובצפון השומרון"

התנועה להגינות שלטונית, בראשות מרדכי איזנברג, דרשה בעקבות החלטת בג"ץ, שאישר החלטת הממשלה כי יש להרוס את בתי הכנסת בגוש קטיף וצפון השומרון, כי מועצת הרבנות הראשית תתכנס בדחיפות לדיון בסוגייה ובמתן חוות דעת בענין. עוה"ד נחמה ציבין, הפעילה בתנועה, אומרת, כי לדחיפות משנה חשיבות, הן בשל העובדה כי ביום א' הקרוב יחלו להרוס את בתי הכנסת והן בגלל הנזק העלול להיגרם לקהילות ישראל ובתי כנסת בניכר. ביום רביעי האחרון, החליט בג"ץ, תוך שהסתמך על חוות דעת של הרב יונה מצגר, כי בתי הכנסת בישובים המפונים, ייהרסו. זאת, בניגוד לשבע חוות דעת אחרות של רבנים גדולים וחשובים, ביניהם, הרב עובדיה יוסף, הרב אברהם שפירא, הרב מרדכי אליהו, הרב בקשי דורון והרב שלמה עמאר. במכתב של התנועה אל היועץ המשפטי של משרד הדתות, אשר הורה לרב מצגר שלא לכנס את מועצת הרבנות הראשית, הביעה התנועה להגינות שלטונית מחאה חריפה.
ישיבת 'ימית' בישוב נווה דקלים
וכך בין היתר כתבה:

"................. תמוהה עד למאוד החרות והעוז להורות את מועצת הרבנות לא להתכנס לדון בדבר הלכה. משל היו בעיניך "יחידת סמך" משמעו כפשוטו "רבנות מטעם".

.....................מהו תפקידה של מועצת הרבנות הראשית , בשעה קשה זו, כאשר בתי כנסת נחרבים ומושמדים ע"י הממשלה ועל פי החלטתה, מכל סיבה שתהיה, אם לא לשבת יומם ולילה ולדון בנושא כה כבד מנשוא, הריסת בתי כנסת, להסיק מסקנות, להביע דעתם האחידה והמאוחדת בריש גלי לעיני כל העמים. והנה חרף זאת, מקבלים הם ייעוץ (הוראה) משפטי, כי עליהם להימנע מלדון בבעיה זו.

האם ידוע לך, שבכל רחבי אירופה המזרחית וברחבי חבר המדינות, קיימים עד היום הזה אלפי בתי כנסת ובתי מדרש וחלק גדול מהם עומדים בשיממונם עד היום הזה ואיש לא העז להעלות על הדעת להרוס מבנים אלו, אשר חלקם עומדים על שטחי הקרקע השווים מיליוני דולרים. הרי מדינת ישראל בפעולתה זו, ובאמצעות השתיקה הרועמת של הסמכות הדתית העליונה של המדינה, תשמש אור לגויים לכל עמי העולם, מה דינם של בתי הכנסת שאינם משרתים עוד יהודים, אחת דינם להיחרב, ובקלות מרובה ניתן להחריבם כי הרי אפשר להפקיע קדושתם, (בבחירת חוות דעת הלכתית יחידה מתוך 8 חוות דעת) גם שלטונות מדינות הנ"ל יוכלו להסביר כי אין בכוחם לשמור על קדושת המבנים ולכן עליהם להיחרב.

בושה וכלימה תכסה פני כל יהודי המבין מעט מהנעשה בעולם בקשר לבנייני בתי כנסת, כל בר בי רב יכול לתאר לעצמו את הסכנות העצומות הגלומות בהחלטת ממשלת ישראל בבואם להחריב את בתי הכנסת, ומבלי לתת את הדעת שצעד כזה חייב להיות מלווה על ידי החלטה אחידה ומאוחדת של מועצת הרבנות הראשית, הרי לשם כך היא נוסדה, ומפורש בסעיף 2 לחוק הרבנות הראשית, שהסעיף הראשון בה מפרש את תפקידה "מתן תשובות וחוות דעת בענייני הלכה", במקום זאת מקבלת היא עצה משפטית כי "אין מקום לכנס את מועצת הרבנות הראשית לדיון בסוגיה זו".

אם תמצי לומר ששונה היא הרשות הפלסטינאית מכל עמי העולם, הרי גם הרשות הפלסטינית כבר הוכיחה בבית הכנסת ביריחו שהיא שומרת על המקום באופן יוצא מהכלל, ויתרה מכך היא מאפשרת ביקורים סדירים במקום ואפילו לצורכי לימוד תורה ותפלה, וכאשר העבירו את יריחו לרשות הפלסטינית איש לא העלה בדעתו להרוס את בית הכנסת, ואיש לא המציא את הפטנט (שעוד יעמוד לעם ישראל לרועץ לנצח) "הפקעת המקום מקדושתו בכדי להחריבו".

..........אין כל ספק, שממשלת ישראל בהחרבת בתי הכנסת, מבלי לנסות אפילו להידבר עם שלטונות הרשות הפלסטינאית או/ו עם מדינות העולם להשאיר את בתי הכנסת על מכונם ולשמור על קדושתם, כפי שזה נעשה ברחבי העולם, כולל כמובן במדינות ערב, שמטה מעצמה את האפשרות והרשות להשמיע את קולה כאשר חלילה וחס מדינה ממדינות העולם תרצה לפגוע בבית כנסת, ומועצת הרבנות הראשית וראשיה שללו מעצמם רשות מוסרית כלשהו להביע דעתם בנושאים אלו, והם הפכו את עצמם לחוכא ואיטלולא, ללעג וקלס, לביזיון ושפלות, לעיני כל העמים ובפרט לעיני כל יהודי העולם וכל זאת בעבור נזיד עדשים",

עוה"ד נחמה ציבין, הסיפה ואמרה: "המכתב הנ"ל עשה את שלו, הרבנים הראשיים כינסו לאלתר את המועצה ויצאה לפניהם חוות דעת חד משמעית שלא להרוס את בתי הכנסת ומי כמו השלוחים של חב"ד ברחבי העולם, יודע עד כמה החלטת בג"ץ עלולה לפגוע במאמציהם לשימור ושיקום בתי כנסת, בעיקר, במדינות חבר העמים".
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
להרוס בית כנסת???
כ"ג אב ה׳תשס״ה
הרב מצגר צריך ללכת הביתה רב שאומר שמותר להרוס בית כנסת זה לא רב
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.