מערכת COL | יום כ"ג אב ה׳תשס״ה 28.08.2005

"כל יום אני חושב מה ניתן לעשות לגאולת הספרים"

"אלה יותר מרק מילים במסמכים", אמר הסנטור האמריקני נורם קולמן ממיניסוטה בערב ההצדעה שנערך עבורו בשבוע שעבר על-ידי שלוחי חב"ד במיניסוטה. "יש משמעות מאוד חזקה ומיוחדת בזה. וזאת הסיבה מדוע אני כל כך מסור למטרה של החזרת מסמכי שניאורסון מרוסיה". "אני מאוד מרוגש באירוע המיוחד הזה, אך עדיין לא הצלחנו במשימה. הגעתי הערב כי אני רוצה לספר לצעירים שאולי לא שמעו על המאבק שלנו. אני חושב שיש כח אדיר בזה. חושבני שאלוקים שומע לתפילותינו. וכך הגעתי הערב לא בתקווה להיות ראוי לקבל זאת, אלא להשתמש בהזדמנות זאת שאתם נותנים לי, להיות חלק משליחות זו, ולספר לצעירים שבעז"ה נצליח. ונחזיר המסמכים לבעליהם. מאת ברדפורד ויס. תרגום: מאיר לוין * המשך ב'כתבה מלאה'
הסנטור האמריקני נורם קולמן
"בכל משך ההיסטוריה, היינו ידועים כ"עם הספר". האנושות לימדה אותנו שאמונה אמיתית איננה לאישיות או חפץ, אלא למושגים קדושים הכתובים במסמכים קדושים. מגילת זכויות האזרח, הכרזת העצמאות והחוקה, יש להם את הכח שלהם כמסמכים בגלל התקדים שהעם היהודי לימד את האנושות.

אגב, 'הרבנים קונין' איך שקוראים להם -- איני יודע כמה מכם פגשו את אביהם, אבל הוא נהדר, הוא פשוט אדם מיוחד. יש לו כל כך הרבה עוצמה והרבה אנרגיה. בשימוע שהיה לנו על מסמכי שניאורסון, היה שם השחקן ג'ון בויט. ושאלתי את ג'ון, "מדוע אתה מעורב במאמץ הזה?". הוא מעורב במאמץ כי הוא פגש את הרב קונין, ולא אכנס עכשיו לכל הסיפור, אבל הנקודה כאן היא שכשפגש את הרב, הרב נתן לו חביקת דוב גדול וכמעט מעך אותו, והוא אמר: "אני חייב לתמוך בכל אחד עם כוח ולהט כזה".

אבל לשמוע את הרב [חיים] קונין מדבר היום על חשיבות מסמכים אלו, ש"הם הקשר לעבר שלנו, הם ההתגלמות של העתיד שלנו...". אלה יותר מרק מילים במסמכים. יש משמעות מאוד חזקה ומיוחדת בזה. וזאת הסיבה מדוע אני כל כך מסור למטרה של החזרת מסמכי שניאורסון מרוסיה.

הרוסים אומרים שהם "נכס לאומי". הם לא טיפלו בהם כנכס לאומי. העובדה היא שמסמכים אלו הם מעבר להעם -- העם הרוסי. הם שייכים להעולם -- הכי חשוב, הם שייכים להעם היהודי שצריכים אז ללמד את העולם. הכוח של המושגים שבהם יכולים להדליק אור עבור האנושות.

עשיתי כל צעד שאני יודע בכדי למהר את "יציאת" המסמכים האלו מרוסיה, אבל "פרעה מאט להשתכנע". כתבנו מכתב לרוסיה שישחררו המסמכים, שנחתם על ידי כל מאת סנטורי ארצות הברית. דבר מאוד נדיר, במיוחד בוושינגטון של היום.

לפני שקונדוליזה רייס אושררה כמזכירת המדינה, היה לנו שימוע. אני חבר בועדת יחסי החוץ של הסנט, ושאלתי אותה -- דיברתי על המסמכים האלו -- ודחפתיה שתבטיח שהיא תעבוד יחד איתנו להעלות את הנושא עם הרוסים ולעזור להחזירם. המילה שלה היא מילה.

ביקשתי אישית מהנשיא בוש שיעלה את הנושא עם הנשיא פוטין, והוא עשה את זה. נתתי לו המכתב שלי מהסנט -- דוור לא רע עבור מכתב כל כך חשוב.

נחזיק את הלחץ עליהם עד שהמסמכים יהיו משוחררים ובטפול בעליהם הנכונים.

מה שאני רוצה להגיד הערב זה "תודה" על-כך שאתם נותנים לי הזכות לעשות המאמץ עבורכם - עבור קהילת ליובאוויטש והעם היהודי. תודה שאתם נותנים לי ההזדמנות לעשות מצוה - לעשות מעשים טובים. אחד מההתבטאויות שלי שהרב פעלער יודע שאני חוזר בכמעט כל נאום שלי הוא משהו שקיבלתי מהרבי. זה בעצם מיוסד על דברי הרמב"ם. הרבי אמר שכל אחד מאתנו יחיה כמו שהעולם הוא בשיווי משקל, וכל מעשה טוב שלנו יכול להכריע את הכף.

קיבלתי ההזדמנות לעשות הרבה בסנט האמריקני. בעזרת ה', אני יכול לשרת זמן ארוך. אני מקבל הרבה הזדמנויות לעשות הרבה דברים. אבל אני באמת מאמין שאם אנחנו יכולים לעשות זאת, המעשה הטוב היחיד הזה, שבאמת נשנה את העולם. יש כח גדול במושגים שהעם שלנו מייצג. ההזדמנות להרחיב, להפיץ את זה, משנה את העולם. להביא עוד נשמה לחיים, לטוב, להבנת חשיבות עשיית מעשים טובים, עשיית מצוות – מי יודע ההשפעה של זה? יש לזה השפעה כגל. הרבי הבין את זה. ואני מצטט את זה כל פעם שאני יכול.

אנחנו מתקדמים, ואני בטוח שההמתנה בסבלנות והעבודה הנלהבת שלנו תצליח. מתי? רק אלוקים יודע. אני לא יכול להגיד לכם. הנשיא פוטין יודע. אבל אגיד לכם שנמשיך, שנמשיך ברמה אישית להיות להוטים. שזה יהיה במשרד שלי ואראה את זה כל יום. כל יום שאשרת בסנט האמריקני, אסתכל על המזוזה הזה. אסתכל על זה שיזכיר עבודה לא גמורה, עבודה שצריכה להיעשות. ואדע שאינני לבד במאמץ הזה, כי המשימה ניתנה מהרבי להרב קונין, ובניו, ולכולנו בחדר זה.

לכן חשובה הערב, ולכן רציתי להיות כאן הערב. לא לקבל פרס, לא לחשוב שאני ראוי עבור משהו שעדיין לא סיימנו. אלא פשוט רק להיות חלק מלספר עוד הפעם. במסורת שלנו, אנחנו מספרים עוד הפעם סיפור -- של פסח, כל שנה אנחנו מספרים עוד הפעם הסיפור. יש עוצמה גדולה בלספר עוד הפעם הסיפור. ואנחנו נסיים את המשימה.

שאלוקים יברך את כולכם עם חכמה ואמונה וכח להמשיך במסורת שניתנה לנו על ידי הורינו וזקנינו. תודה.


-----------------------------------------

מתוך ה'פתח דבר' לספר "יומן השליחות המיוחדת" – המשלחת ששלח הרבי לרוסיה, לאיתור וגאולת אוסף ספרי רבותינו נשיאנו:

"הגרעין היסודי של הספריה החשובה והקדושה הזו, שהיא הספריה שנבנתה על ידי רבותינו נשיאינו בעיירה ליובאוויטש במשך כמה דורות, ובה לפחות שבע אלף ספרי דפוס וכמה מאות כרכי כתבי-יד, נלקחה מאדמו"רי חב"ד בתחלת תקופת המשטר הקומוניסטי, ועדיין נמצאת בגלות ובשביה זה שמונים שנה.

דומה כי במשך כל תקופת נשיאותו של הרבי לא זכור נושא שהרבי ישקיע בו כל כך הרבה מרץ, כמו בנושא אוסף ספרי וכתבי רבותינו.

נשלחתי יחד עם השליח הראשי לקאליפורניה הרב שלמה שי' קונין, עם יו"ר צא"ח בארה"ק הרב יוסף יצחק הכהן שי' אהרונוב ועם הפעיל המפורסם מלנינגרד הרב יצחק הכהן שי' קוגן.

במשך כל הזמן הזה היו לנו דיונים עם ראשי הממשל במוסקבא ועם ראשי הספריה. תקופה ארוכה של עליות וירידות, מהפכות בממשל והחלפת המנהיגים בממשל ובספריה.

כשהדיונים לא העלו תוצאות חיוביות הותחל בהפעלת לחצים מבחוץ. עסקו בזה נשיאי מדינות וראשי ממשל, סנטורים ואנשי עסקים. שלוחים רבים ברחבי תבל השתדלו למשוך לנושא את ראשי הממשלות ואת אנשי העסקים, לדרוש מאת ממשלת רוסיה את החזרת האוסף לידי חב"ד.

רוב אנשי הממשל הביעו את החלטתם ומשאלתם להחזיר את האוסף לידי תנועת חב"ד.

בבית המשפט הרוסי התקיים משפט בחודש תשרי תשנ"ב, ובשלהי החודש התקבל פסק הדין, כי הספריה מחוייבת להחזיר את האוסף לקהלת חב"ד.

הרבי לא הסתפק בנושא הספרים בלבד. בימים הראשונים לבואינו למוסקבה, בחודש כסלו תנש"א, יסד הרבי את "אגודת חב"ד ברוסיה", ואת ארבעתינו מינה לחברי ועד ההנהלה. בהמשך לזה הורה לנו הרבי להתעסק ב'ארגון חב"ד ברוסיה'.

שלום דובער לוין.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.