COL | יום כ' אדר א ה׳תשפ״ב 21.02.2022

הגיעו בשליחות מהרבי לרב משה פיינשטיין. ממה התפעל במיוחד?

כשהרב משה פיינשטיין זצ"ל קיבל בשנת תשל"א משלחת של חסידי חב"ד שעלו זה עתה מרוסיה • ממה התפעל במיוחד הרב פיינשטיין? רשמים מהתוועדות שבת בביתר, עם הרב אליעזר ניסלביץ', משלוחי הרבי בצרפת
הגיעו בשליחות מהרבי לרב משה פיינשטיין. ממה התפעל במיוחד?
תמונה של תמימים מתארחים בביתו של הרב משה פיינשטיין זצ"ל, לאחר שהגישו לעיונו קובץ פלפולים. נראה הרב אריה-לייב קפלן, ראש ישיבת חב"ד במונטריאול, קנדה (ארכיון COL)

הרב אליעזר ניסלביץ', משלוחי הרבי בצרפת, שהה בשבת האחרונה בביתר והתוועד לאחר תפילת שחרית בבית הכנסת חב"ד ברחוב אוהב ישראל בעיר.

הרב ניסלביץ', ספג בילדותו את אש מסירות הנפש, בבית אביו, החסיד הנודע הרב משה ניסלביץ'.

עוד בעודו בחור, עסק יחד עם בחורים בני גילו במסירות נפש בהפצת יהדות תחת שלטון הק.ג.ב.

משלוחי הרבי בצרפת, הרב אליעזר ניסלביץ'


 

גם בסמרקנד 'החממה החסידית', לשם עברה משפחתו, התערה בין החסידים ומשפחות אנ"ש ששמרו על הגחלת, וספג בקרבו את ההוויה החסידית החמה והמחזקת.

לאחר תפילת מוסף ליד התיבה עם מבטא חב"די-רוסי מסתלסל ועמוק, ובעיקר עם הרבה כוונה, ולאחר סיום התפילה, הסב לצד אברכי קהילת 'אוהב ישראל' הצעירים (הצעירים ו'הצעירים ברוחם') לקידוש סביב שולחנות ערוכים בפארבייסען ו'משקה' כנהוג בהתוועדויות חסידיות.

לאחר שנתנו לו 'שלום עליכם' לבבי, ולאחר הכרות עם כמה מתפללים, שמח הרב ניסלביץ' לשמוע כי אביו של אחד מהקהילה היה אחד מאנ"ש בסמרקנד באותם ימים, כשאז היה עוד ילד, מה שהעלה בו זיכרונות רחוקים.

• 

רשמים של אחד המתוועדים ממה שסיפר הרב ניסלביץ':

"אני מסתכל פה מסביב, עיר התורה והחסידות, בכל מקום יש ישיבות, בתי כנסת, תורה וחסידות בראש כל חוצות, קהילות חסידיות רבות. אתם יודעים מי היו היחידים ששרדו בשנים הכי קשות ברוסיה? רק חסידי חב"ד!"

והוא המשיך בסיפור הממחיש את העניין:

"בשנת תשל"א, עלתה משפחתנו מרוסיה. דבר ראשון שאבא ע"ה עשה – קנה כרטיסים לכל המשפחה ונסענו לרבי. הקבוצה של החסידים שעלתה באותה תקופה, קיבלה מהרבי קירובים גדולים ויחס מיוחד.

"הרבי שלח את הקבוצה בשליחות מיוחדת: להפגש עם הגאון הרב משה פיינשטיין, שהיה מגדולי הפוסקים בדורו, כדי 'לשוחח איתו בלימוד'. זו הייתה השליחות. כידוע, הרב פיינשטיין זצ"ל ניהל התכתבות תורנית ענפה עם הרבי ותמך במאבקים תורניים של הרבי במגוון תחומים.

"הרב פיינשטיין, מאוד התפעל מכך שעומדת לפניו קבוצה של חסידים יראים ושלמים, לאחר כל מה שעברו בעמק הבכא, והתפעל ביותר לשמוע אותם ב'לימוד'. מי ש'התפלפל' עם הרב פיינשטיין בהלכה באופן מיוחד היה הרב יעקב נוטיק ע"ה (אביו של המשפיע ר' זלמן). הרב פיינשטיין עצמו הרי הגיע 'משם' מאותה מדינה, ידע בדיוק את המשמעות של מסירות הנפש, להישאר יהודים יראים ושלמים, שמתפלפלים איתו בהלכה זמן קצר לאחר שהגיעו מרוסיה!

"הוא שאל את החסידים: היתכן? איך החזקתם מעמד? היה בקבוצה החסיד הנודע איש מסירות הנפש, הרב מוט'ל קוזלינר, שענה בשאלה: "וכי הייתה לנו ברירה??..."

"מסתבר כי הרב פיינשטיין זצ"ל התפעל מהתשובה הספונטנית, לא פחות מהפלפול בהלכה..."

• 

מעניין לעניין ובין כוסית משקה לניגון חסידי, נזכר הרב אליעזר ניסלביץ' בעוד מעשה הממחיש את שמירת הגחלת באותם ימים. וכך הוא מספר:

"יושבים קבוצת חסידים בבית כנסת במוסקבה, ומתוועדים. זה מספר על העקשנות של הבת שלו שלא ללכת ללמוד ב'שקאלע' (בית ספר של הגויים הממשלתי), זה מספר על קשיי הפרנסה ואיך הוא לא מצליח למצוא עבודה בגלל שמירת שבת, וכו' וכו'. בקרן בית הכנסת, יושב יהודי, ולומד דפי גמרא בעיון. במשך הזמן שהללו מתוועדים, הוא לומד עוד דף גמרא, ועוד דף גמרא. חולפות השעות וכך הגיע ל-8 דפי גמרא!

הוא ניגש למתוועדים, מעין שאול, מעין מוכיח: "בזמן שישבתם פה ודיברתם כל מיני שיחות בכל מיני עניינים לא מוגדרים, הספקתי ללמוד שמונה דפי גמרא!"

לאחר שהשקו אותו במעט 'לחיים', ענה לו מיניה וביה אחד החסידים המתוועדים: "יאמר לו כבודו את האמת, מה מטריד אותך בימים אלו?" עונה לו האיש: "יש לי בת שלומדת באוניברסיטה. היא הכירה חבר גוי, וכבר מדברים על חתונה. כל ההפצרות והבכיות שלנו לא הועילו..." עונה לו החסיד: "אתה רואה את כל היושבים כאן בהתוועדות? הם יושבים פה ומדברים בהתוועדות. אבל לאף אחד אין אפילו הווא אמינא בבית שהבת עלולה לחשוב להתחתן עם גוי..."

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
ככל הנראה טעות
כ' אדר א ה׳תשפ״ב
"הוא שאל את החסידים: היתכן? איך החזקתם מעמד? היה בקבוצה החסיד הנודע איש מסירות הנפש, הרב מוט'ל קוזלינר, שענה בשאלה: "וכי הייתה לנו ברירה??..."

את התשובה הזאת לא ענה מוטל קוזלינר אלא יעקב נוטיק. כך תמיד מקובל
2.
מרתק
כ"א אדר א ה׳תשפ״ב
יישר כח על העלאת הדברים
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.