שניאור דייטש | יום י"ב אדר א ה׳תשפ״ב 13.02.2022

בסידור הבעש"ט - המנורה עם הפסוקים עגולה | דיון גולשים

לאחר שנים שבהן היה נסתר מעין רואים, נחשפו הצילומים המלאים של סידור הבעל שם טוב ועוררו הדים נרחבים בקרב הציבור • באחד מדפי הסידור נראה שרטוט מנורה בעלת שבעה קנים ועליה פסוקים, כשצורת המנורה עגולה • כידוע, הרבי עורר על כך שקני המנורה בבית המקדש היו ישרים דווקא, כפי שאייר הרמב"ם בצורת קני המנורה • דיון גולשים: מדוע הקנים במנורה שבסידור הבעש"ט עגולים?
בסידור הבעש
צילום מתוך סידור הבעש"ט (ארכיון ספריית אגודת חסידי חב"ד)

לאחר שנים שבהן היה נסתר מעין רואים, נחשפו הצילומים המלאים של סידור הבעל שם טוב ועוררו הדים נרחבים בקרב הציבור.

"היו לנו התלבטויות רבות אם זה נכון", שיתף את 'כפר חב"ד' הרב שלום בער לוין, הספרן הראשי בספריית אגודת חסידי חב"ד, שמתוקף תפקידו נמנה עם היחידים שאחזו בסידור במרוצת השנים לשם שמירתו. "מה שהכריע בסופו של דבר היה ההבנה שאין לנו אישור לגנוז אותו הרחק מעין רואים, בקופסאות סגורות, כי מה התועלת בשמירתו כך לנצח".

ככל הידוע, את הסידור כולו, שנכתב עם כוונות האריז"ל, כתב גיסו של הבעל שם טוב רבי אברהם גרשון מקיטוב, בכתב ידו. לימים נפגם חלק קטן מהסידור, והושלם בהסכמת הבעל שם טוב בידי הסופר ר' פנחס.

זהו ככל הידוע הנכס החשוב ביותר בספריית הענק. 496 עמודים שמתוכם התפלל הבעל שם טוב, ובהם רשמו תלמידיו את שמותיהם שיהיו זיכרון לפניו בשעת התפילה. "אני מתיירא לגשת אל הסידור ולגעת בו", העיד הרבי (תוכן) באחת ההזדמנויות.

בקיץ תשמ"ה, בעת משפט הספרים, התייחס לכך הרבי ואמר:

"... נוסף על האמור לעיל בנוגע לכל הספרים השייכים לספריית ליובאוויטש של כ"ק מו"ח אדמו"ר - ניתוסף הדגשה יתירה בנוגע לספרים יקרי ערך, כולל ובמיוחד סידורו של הבעש"ט, אשר, גם על סידור זה שמו עין למצוא דרכים ותחבולות כיצד להוציאו ולקחתו, ח"ו, מרשותו של כ"ק מו"ח אדמו"ר!

"כ"ק מו"ח אדמו"ר לא היה נותן לאף אחד להתקרב ולגעת בסידור קדוש זה, ורק במקרים נדירים היה נותן לגשת ולנשק את הסידור, וזאת - לאחרי הכנה הראויה, טבילה במקוה וכו' וכו'.

כידוע, הרבי עורר על כך שקני המנורה בבית המקדש היו ישרים דווקא, כפי שאייר הרמב"ם בצורת קני המנורה.

בשבת פרשת מטות-מסעי תשמ"ב, הרבי הקדיש ביאור נרחב ביותר לבאר כיצד היו קני המנורה בבית המקדש, כאשר הרבי מוכיח בבירור, כי מוכרח להיות שקני המנורה היו באלכסון, כפי שמשמע מרש"י, ומציור הרמב"ם שהתגלה באותה תקופה, שצייר בכוונה תחילה את מנורת בית המקדש כאשר הקנים היו באלכסון. באותה שיחה הרבי גם ביאר ותירץ את כל הקושיות בנידון.

מאז חסידי חב"ד מקפידים על איור קני המנורה עם קנים ישרים, כך גם בהדלקות מרכזיות של חנוכיות בערים הגדולות בחנוכה וכן הדליקו בחנוכייה הגדולה בבית מדרשו של הרבי, שהיתה עם קנים ישרים - באלכסון.

איורו של הרמב"ם על צורת קני המנורה


 

עובדה מעניינת: בין דפיו של סידור הבעש"ט, נראה גם שרטוט מנורת שבעה קנים עם פסוקי קודש, עם קנים עגולים.

יש לציין כי איורי מנורות דומים קיימים בבתי כנסת מזה מאות שנים, כגון עם פסוקי 'למנצח' ושמות קדושים, ואין קשר בהכרח דווקא לצורת קני המנורה בבית המקדש. למרות זאת, העובדה שאיור זה מופיע בסידור הבעש"ט, מעניינת.

הגולשים מוזמנים להביע דעתם סביב הנושא המרתק.


לכניסה לקטלוג ספריית אגודת חסידי חב"ד - לחצו כאן>>>


 

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
15 תגובות
1.
אין קשר למנורת בית המקדש
י"ב אדר א ה׳תשפ״ב
איור זה היה מקובל וידוע ואין לו קשר לצורת המנורה בבית המקדש
2.
חידוש של הרבי
י"ב אדר א ה׳תשפ״ב
עד אז כך צירו את המנורה הרבי הסביר ע"ז באריכות וכו'
3.
שאלה מעניינת
י"ב אדר א ה׳תשפ״ב
אמנם גיסו ר' גרשון מקיטוב כתב בסידור אבל עדיין צריך עיון אשמח לראות מה יגיבו
4.
אם הרבי פוחד להתקרב לסידור - איך אתם מעי...
י"ב אדר א ה׳תשפ״ב
בתקופת משפט הספרים
י"ג אדר א ה׳תשפ״ב
הרבי הורה לצלם את הסידור. אולי הצילומים הם מאז?
להעיר
י"ט אדר א ה׳תשפ״ב
בתקופת המשפט, כידוע וכמפורסם וכמצולם, הרבי יצא עם המזכיר הריל"ג לסניף בנק אוף אמריקה שעל פינת קינגסטון איסטערן פארקוואי. המעטפה שהרבי הוציא מהכספת, כללה צילומים מסידור הבעש"ט שצילם הרבי במצלמת קודיאק בהוראת הרבי הריי"צ נ"ע לפני תש"י, לכאורה לעיתות כאלה - לראות שכל דפי הסידור נמצאים בשלימותם.
י"ל שעל הזדמנות זו סיפר הרבי שניגש פעם לסידור אחרי מקווה וכו'
5.
פסוקי המנורה הם מימין לשמאל
י"ב אדר א ה׳תשפ״ב
לא כמו הציורים שיש היום
6.
יאיר
י"ב אדר א ה׳תשפ״ב
המנורה בבית המקדש לפי הבעל שם טוב הייתה עגולה
ברור
י"ג אדר א ה׳תשפ״ב
אולי גם לא סימטרית כמו בציור ...
7.
ציור הרבי הריי"צ
י"ב אדר א ה׳תשפ״ב
לציור אין שום קשר למנורת המקדש, כפי שאין קשר למנורת המקדש המנורה שציר הרבי הקודם, שגם היא ללא קנים ישרים.
8.
גם ב770
י"ב אדר א ה׳תשפ״ב
גם ב770 היתה מנורה עגולה עד שהרבי עורר על כך
9.
כמדומני שהרבי העיר פעם
י"ג אדר א ה׳תשפ״ב
שקני המנורה בעיגול אינם טעות כיון שישנם ראשונים הסוברים כן, אלא שלהלכה מתאים מה שפוסק הרמב״ם בהתאם ללשיטת רש״י. משא״כ הטעות בלוחות מקורו בציירים נוצרים.
10.
בית מקדש ראשון ושני
י"ג אדר א ה׳תשפ״ב
אולי בבית ראשון ושני היו המנורות שונות ?

11.
הציור לא נעשה למטרה הלכתית
י"ד אדר א ה׳תשפ״ב
בשנים הראשונות לנשיאות הרבי היו קיימים מספר סמלים חב"דיים בהם שולבו לוחות עגולים, ביניהם הסמל של פעילות 'מסיבות שבת', פעילות אותה ייסד הרבי עצמו. אך בהמשך הרבי החל לעורר על כך שיש לעשות לוחות מרובעים. פשוט שצורת הלוחות העגולים לא נעשתה בשעתו לפי דעת הרבי אלא ע"י צייר שטעה, ולכן הרבי הורה לשנות זאת בהמשך כפי ההלכה. עד"ז כאן, מי שצייר את המנורה עשה זאת כפי שכולם ציירו ובלי להיכנס לשקלא וטריא בנושא מבחינה הלכתית, שכן צורת המנורה כאן לא באה להראות את המנורה של בית המקדש אלא צייר מנורה בעלמא, ומכיוון שבד"כ ציירו אז מנורה עגולה (והציור של הרמב"ם לא היה ידוע אז כלל ונחשף רק בדורנו) ממילא המצייר לא ירד לפרטים לבדוק וכו'. אך ברור שלהלכה אנו הולכים כדעת הרמב"ם שהקנים אלכסוניים.
לחדד
י"ט אדר א ה׳תשפ״ב
אין ספק שאנו כחסדים וכלל ישראל נשארים עם דעת הרמב"ם עד ביאת גואל,
אבל ח"ו ח"ו לכתוב כך על הגה"ק רבי גרשון מקיטוב
כיון שברור לנו שמנורת המקדש בעלת קנים ישרים,
ברור לנו שהבעש"ט לא סבר אחרת
כך שברור שאין זו מנורת המקדש אלא שהציור נעשה כך בגלל טעם פנימי אחר
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.