COL | יום ו' אדר א ה׳תשפ״ב 07.02.2022

אוסף כתבי יד אדיר של רבותינו בן 3,000 מסמכים - נחשף לציבור

בימים אלו הסתיים פרויקט סריקת אוסף כתבי היד אשר בספריית אגודת חסידי חב"ד, עריכת הקבצים והעלאתם לאתר הספריה, לתועלת הלומדים והמעיינים • הפרוייקט נערך בראשות מנהל הספרייה הרב שלום דובער לוין • אוסף כתבי היד שבספריה מכיל קרוב ל-3000 כתבי כתב-יד • החלק העיקרי – תורת חב"ד, כ-200 מהם – כתבי-יד-קודש של רבותינו נשאינו 
אוסף כתבי יד אדיר של רבותינו בן 3,000 מסמכים - נחשף לציבור
מנהל ספריית אגודת חסידי חב"ד הרב שלום דובער לוין בחנוכת האגף החדש (צילום: שלום בורקיס)

בימים אלו הסתיים פרויקט סריקת אוסף כתבי היד אשר בספריית אגודת חסידי חב"ד, עריכת הקבצים והעלאתם לאתר הספריה, לתועלת הלומדים והמעיינים.

בספריית אגודת חסידי חב"ד, מסבירים את הפרוייקט, ומפרטים את היקפו הרב:

"תועלת פרסום סריקת אוסף זה רבה היא, לכל מי שלומד מאמר ורוצה לבדוק במקור אם ההעתקה מדוייקת, או שרוצה לבדוק את שינויי הנוסח שבין העתקה אחת לחברתה.

"בכל אחד מאלפי דרושי רבותינו הנדפסים, נסמן בהערות המו"ל, מאיזה כתב-יד הועתק. חלקם – מעצם כתב-יד-קודש רבותינו, ובחלקם נסמן שהוא מועתק במספר כתבי-יד, המסומנים לפי מספר הכרך שבאוסף הספריה, מתחיל מספר התניא, ודרושי תורה אור ולקוטי תורה של רבינו הזקן.

"בנוסף לדרושי רבותינו בחסידות, יש כאן גם כרכים רבים של תשובות בהלכה, קבלה ודרוש, הן של רבותינו ותלמידיהם, והן של שאר גדולי הרבנים והאדמו"רים במשך הדורות. חלק הארי שבהם כבר התפרסם במשך השנים, בקובצי יגדיל תורה ועוד", מציינים בהנהלת הספרייה.

לגבי זכויות היוצרים, מדגישים בהנהלת הספרייה: "כל זכויות הפרסום של החומר שבאוסף הזה, תורת רבותינו ותלמידיהם, הם להוצאת הספרים קה"ת בלבד."

 

*

כך התחיל להיווצר אוסף כתבי-יד של תורת חסידות חב"ד: מנהל הספרייה הרב שלום דובער לוין, מעניק סקירה היסטורית מתומצתת על אוסף יקר ערך זה:

"אוסף כתבי-יד דרושי החסידות התחיל כבר בתחלת תקופת נשיאות כ"ק אדמו"ר הזקן, בשעה שכ"ק אדמו"ר הזקן עדיין לא הדפיס אף ספר מספריו. את הדרושים שהיה אומר מדי שבת בשבתו היה רושם אחיו, הרה"ק רבי יהודה ליב אבד"ק יאנאוויטש, מחבר ספר שארית יהודה. העתקות רבות היו נעשות מ"הנחות" אלו, שהיו מופצות בין אלפי החסידים. גם ספר ה"תניא" לא נדפס עדיין באותה שעה, והיה מופץ בין החסידים בהעתקות רבות. כך התחיל להווצר אוסף כתבי-יד של תורת חסידות חב"ד.

"כתבי-יד אלו היו שמורים אצל החסידים, ולא בביתו של רבנו הזקן. אמנם כעבור שני דורות, השתדל נכדו וממלא מקומו – כ"ק אדמו"ר ה"צמח צדק" – לרכז את כתבי היד האלו למקום אחד, וכך התחיל להבנות אוסף כתבי-היד, שנשמר תמיד במרכז נשיאות חב"ד.

"מזמן לזמן גדל האוסף הזה, הן על ידי רכישת כתבי-יד, תורות וכתבי-יד האדמו"רים של הדורות הקודמים, והן על ידי דרושי האדמו"ר של הדור ההוא, שהיה רושם את דרושיו, או שהיה אומרם ברבים והחסידים היו רושמים ומעתיקים אותם בהעתקות רבות. אוסף זה עבר תמיד מנשיא התנועה לממלא מקומו.

"אוסף זה לא ניצל מהרפתקאות הזמנים. מספר קטן של כרכים נתגלגל לידי שאר יורשי האדמו"ר אחר הסתלקותו. השריפות שפקדו את העיר ליובאוויטש לא פסחו על האוסף הזה, שמהם נשרפו כרכים רבים. כשממשל רוסיה העביר את אוסף ספרי רבותינו לספריה במוסקבא, הוא העביר יחד אתם כ-500 כרכי כתב-יד.

"אמנם רובו ועיקרו של האוסף הזה נשמר תמיד במרכז תנועת חב"ד. גם הכרכים שנתגלגלו לידי שאר היורשים, נרכשו בסופו של דבר על ידי הרבי וחסידיו, והוחזרו לרשות הרבי, נשיא התנועה.

"כך היה עד לכיבוש פולין על ידי הנאצים בראשית שנת ת"ש, שאז נאבד עיקרו של האוסף היקר והקדוש הזה, למשך שלושים ושמונה שנים. אמנם ה' ברחמיו המרובים לא השבית חסדו מעלינו; כעבור שנים רבות נמצא האוסף בספריה בווארשא, ובראשית שנת תשל"ח הוחזר לספרייה המרכזית של חב"ד בנ.י. וגם הם נסרקו, ומוצגים כעת באתר הספריה. גם כתבי-היד שעדיין נמצאים ברוסיה, מוצגים כעת באתר ספריית אגודת חסידי חב"ד."


לכניסה לקטלוג - לחצו כאן>>>


 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.