מערכת COL צעיר | יום ה' אדר א ה׳תשפ״ב 06.02.2022

כשהרבי הריי"צ הניח זר פרחים, והתיישב על כסאו של וושינגטון

אלפים צבאו על תחנת הרכבת אליה הגיע קרונו של אדמו"ר הריי"צ בראשית חודש כסלו תר"צ • הכבוד הגדול מצידם של אנשי הממשל, טקס קבלת הפנים בהיכל העצמאות והאמירה רבת המשמעות לצד "פעמון החירות" • ביקור היסטורי בפילדלפיה
כשהרבי הריי

 

____________________

הרבי ופעמון החירות

 

 

אחד ממסעותיו המפורסמים של אדמו"ר הריי"צ עבור חיזוק היהדות, היה המסע ההיסטורי לארצות הברית בשנת תרפ"ט. כדי להבין עד כמה היה משמעותי מסע זה, די להזכיר כי הוא נמשך כמעט שנה שלימה, במהלכה עבר הרבי בכל מרכזי היהדות במדינה הענקית.

בכל מקום בו ביקר הרבי, הוא הותיר אחריו רושם עז, ולסיכומו של מסע ניתן היה לומר כי הוא הצליח למעלה מן המשוער. יהודים בכל קצווי ארה"ב, שהייתה סמל לחומרנות ולהרס-דת, זו שהפכה למרכזם החדש של מחוללי ה"רפורמה" בתורת ישראל ר"ל, התעוררו פתאום למשמע דברי אלוקים חיים. מוסדות יהודים תורניים נפתחו, יהודים שבו והתחזקו ביהדותם, כשביניהם יהודים רבים מגזע ליובאוויטש ששבו לצור מחצבתם.

 

הכבוד הרב שנחל הרבי הריי"צ בארצות הברית, הורגש לא-רק מצידם של יהודי המדינה. גם הלא-יהודים הכירו כי אדם קדוש בא למחנם, ובכל מקום אליו הגיע שיחרו לפתחו מנהיגים מקומיים ואישים בעלי השפעה.

 

תמונה שצולמה במהלך הביקור בפילדלפיה

 

קבלת פנים המונית

בעיצומו של הביקור, בראשית חודש כסלו תר"צ, יצאו הרבי ובני לווייתו לכיוון פילדלפיה שבמדינת פנסילבניה.

בי"ג כסלו, עלה הרבי על רכבת לפילדלפיה, ערש הולדתה של מדינת ארצות-הברית. לפילדלפיה מקום של חשיבות בהיסטוריה האמריקאית, הן בשל היותה אחת הערים הוותיקות ביותר, ובעיקר בשל התמורות שחלו בשטחה והובילו למלחמת העצמאות האמריקאית ולהכרזה על ריבונות עצמאית.

עם בואו לעיר המפורסמת, נערך לרבי מעמד קבלת-פנים רב רושם, שאלפים נהרו כדי להשתתף בו. ברדתו מן הרכבת קידמו את פניו האלפים כשהם נדחקים לעבר הקרון. זמן רב ארך עד שהצליחו הרבי ומלוויו להגיע לרכב המיוחד, שאמור היה להוביל את הרבי לעבר "היכל העצמאות".

היכל העצמאות הוא הבניין בו תוקנה החוקה האמריקנית ושממנו יצאה הכרזת העצמאות של ארצות הברית. על חשיבותו העצומה בהיסטוריה המקומית, תלמד העובדה כי ציור חזית הבניין מופיע עד היום על שטרות ה-100 דולר.

לבניין זה הובל אדמו"ר הריי"צ, בתהלוכה רבת רושם שהכילה מאות רכבים שנסעו בשיירה אחר רכבו של הרבי. לשיירה הצטרף גם משמר כבוד של המשטרה המקומית, אודותיו כתב לאחר מכן אדמו"ר הריי"צ, כי למראהו נזכר בפעם הקודמת בה נסע בליווי משטרתי – אלא שאז היה זה לכיוון בית המאסר שפאלרני ברוסיה..

 

מופיע על שטר ה-100 דולר. היכל העצמאות המפורסם

 

כסאו של וושינגטון

בהיכל העצמאות, כובד הרבי בישיבה על כסאו של ג'ורג' וושינגטון, נשיאה הראשון של ארה"ב המוכר כאחד מה"אבות המייסדים" שלה. הביקור באולם נוצל לטקס קבלת פנים, כאשר ראש העיר מברך את הרבי ומודה לו על ביקורו בעיר. הרבי השיב בדברי ברכה ותודה, כשהוא מעלה על נס את עמידתה של האומה האמריקנית לטובת היהודים ברחבי העולם.

עם תום הטקס, פנו הרבי ומלוויו אל הפעמון. בסמוך להיכל העצמאות, ניצב דומם פעמון ענק, שזכה לכינוי "פעמון החירות". פעמון זה הוא בעל ערך סימלי עצום, וכיום הוא ניצב ברחבה שמול הבניין, שמור ומוגן היטב.

באמצעות פעמון זה, נקראו תושבי העיר לבוא ולשמוע את הכרזת עצמאותה של ארצות הברית. לימים הוא גם הפך לסמלה של התנועה שקראה לביטול העבדות במדינה. הירושלמים שבין הקוראים המכירים את "גן הפעמון" המפורסם שבירושלים שהוקם לרגל מלאות 200 שנים לעצמאות ארה"ב, במרכזו עומד גם-כן פעמון גדול – שהוא העתק מ"פעמון החירות" שמול "היכל העצמאות" בפילדפיה.

 

פעמון החירות

 

מהי חירות אמיתית

על הפעמון חרוט באותיות לטיניות תרגומו של הפסוק מספר ויקרא: "וקראתם דרור בארץ לכל יושביה". מילים המבטאות את רוח החירות האמריקנית המפורסמת, שביקשו המייסדים להעניק ליושבי מדינתם.

הרבי ניגש אל הפעמון המפורסם, הניח עליו זר של פרחים, ואמר:

"חירות המבוססת על דת היא החירות החזקה ביותר!".

 

משם, נסע הרבי אל הבית שהוקדש לו למגורים למשך זמן שהותו בעיר. גם בדרכו לשם ליווהו ההמונים, ובכניסה, קיבלו את פניו החסידים בשירה ובריקודים.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.