מערכת COL צעיר | יום א' אדר א ה׳תשפ״ב 02.02.2022

התושבים ברחו מקראון הייטס והותירו אימה, שזר נחלץ לעזרה

ההגירה משכונת קראון הייטס שהחלה בשנות הכ"ף, גרמה לעליית הפשע ולתחושת חוסר ביטחון עבור תושבי השכונה. באותה תקופה יצא הרבי במערכה נגד הבריחה מהשכונה שגרמה לנזקים עצומים • זלמן שז"ר נחלץ אז לעזרה, וביקש מעוזר ראש העיר ניו יורק לתגבר את האבטחה בשכונה • המערכה למען קראון הייטס
התושבים ברחו מקראון הייטס והותירו אימה, שזר נחלץ לעזרה

 

 

שזר נחלץ למען קראון הייטס

 

אחת הפרשיות הכאובות שידעה ליובאוויטש בדור האחרון, היא המלחמה בנטישה ההמונית של יהודי קראון הייטס. מדובר בפרק כאוב בהיסטוריה החב"דית, שדיו רב נשפך בשנים האחרונות כדי לסקור את תמורותיו ותוצאותיו העצובות.

 

המערכה על השכונה

בקצרה ניתן לספר, כי עד לפני כ-60 שנה, הייתה קראון הייטס, כמו שכונות רבות הסמוכות לה, מלאה ביהודים מקהילות שונות ומגוונות. קהילות חסידיות קבעו את מושבם בשכונה ששמה יצא לה למרחקים כשכונה יהודית מפורסמת. השינוי החל בסביבות שנת תש"כ. אז הגיעו מהגרים רבים מהאיים הקריביים, והתיישבו ברובע ברוקלין, הכולל בתוכו בין השאר גם את שכונת קראון הייטס. הגעתם של שחורים רבים, שרבים מהם נגררו באותה תקופה לפשיעה, לצד עזיבת בעלי אמצעים מבין תושבי השכונה, גרמו להגירה שלילית מקראון הייטס, שהתגברה ככל שחלף הזמן.

מחירי הדירות בשכונה ירדו במהירות, ולקראון הייטס החלו להיכנס מהגרים חדשים שסבלו ממחסור ומהזנחה. הללו הביאו להתגברות הפשע ולהתדרדרות הביטחון האישי עבור שאר התושבים. רובם של היהודים שהתגוררו בקראון הייטס עזבו אותה ב-15 שנים שלאחר מכן.

כנגד הבריחה ההמונית, ניהל הרבי מערכה נגד עזיבת יהודים ונגד מכירת מוסדות ובתי כנסת – תופעה שהפכה למצויה, עם כל העצב שבדבר. מאות בתי כנסת ננטשו באותה תקופה בכל האזור, ורבים מהם הגיעו ר"ל לידיים נוצריות שהקימו בהם כנסיות..

 

זלמן שזר ור' שליימקה מיידנצ'יק

 

שזר מתערב

בהתוועדות אחרון של פסח תשכ"ט, הפכה המערכה לגלויה. על הפרק עמד עתידה של קראון הייטס, שביטחון תושביה כבר היה בשפל המדרגה. אירועי האלימות מצד המהגרים הפכו תכופים, ופחד השתרר בין היהודים שהתעקשו להמשיך להתגורר בקראון הייטס. על הפעולות שננקטו כדי לייצב את מצבה של השכונה, נכתב רבות כאמור, ולצערנו הם צלחו רק במידה מועטה.

משמרות של שמירה יהודית, הוקמו כבר בתחילת שנות הכ"ף, אך ככל שחלף הזמן הפכה נחיצותם וגברה. המשטרה והעירייה, משום מה התעכבו בהענקת עזרה לביטחון השכונה.

מי שהיה מוטרד מאוד, לגבי ביטחונם של תושבי קראון הייטס, היה דווקא הנשיא זלמן שז"ר. אם היה זה הרבי שביקש ממנו לפעול בנידון איננו יודעים, אבל אין ספק שהמצב נגע לליבו והוא עשה מה שביכולתו כדי להגן על יהודי קראון הייטס.

בפגישה שקיים עם עוזרו של ראש עיריית ניו יורק, מר הרוויי רוטנברג, הוא הביע בפניו את דאגתו וביקש ממנו במפגיע כי ידאג להבטיח את שלום תושבי קראון הייטס. מר רוטנברג הבטיח לנשיא שיפעל לשם כך.

 

קיימתי את הבטחתי

אכן, בי"ח בסיוון תשכ"ט, שיגר מר הרוויי רוטנברג גזיר עיתון ללשכתו של הנשיא הישראלי, מצורף למכתב בו כתב (תרגום):

הנשיא שזר היקר:

לעונג רב עבורי, לשלוח לך מכתב זה, וזאת מכיוון שכאשר נפגשנו בפעם האחרונה הבטחתי לך שהגנה משטרתית מיוחדת תפעל עבור שכונת קראון הייטס שבברוקלין. אני יודע שאתה מוטרד מאוד מעניין זה, והמאמר המצורף יעיד שקיימתי את הבטחתי לך, ושראש העיר לינדזי זיהה את הצורך בהגנה נוספת על השכונה. אולי שמעתם ש'כוח ההטעיה', כפי שהוא נקרא, הצליח מאוד.

אני מקווה להיות בישראל בנובמבר, ואם לוח הזמנים העמוס שלך יאפשר, אשמח מאוד לראותך שוב.

איחולים לבביים,

הרוויי רוטנברג

עוזר ראש עיריית ניו יורק

 

למכתב צורף גזיר עיתון, המספר על הקמת כוח של 300 איש שיעסקו בפטרול ובלכידת מבצעי הפשעים בשכונות היהודיות באזור ברוקלין.

 

גזיר העיתון שצורף למכתב

 

מיידנצ'יק מקבל דיווח

ימים ספורים לאחר מכן, שלחה מזכירת הנשיא, לר' שלויימקה מיידנצ'יק, יו"ר ועד כפר חב"ד באותה תקופה, מכתב בו דווח כך:

"מר מיידנצ'יק הנכבד,

נתבקשתי על-ידי כבוד נשיא המדינה, מר זלמן שזר, להעביר לידיעתך העתק ממכתב, אשר קיבל ממר הרוויי רותנברג, עוזרו של ראש עירית ניו יורק, שאליו צרף קטע מהעתון "ניו יורק פוסט", הדן בהצלחת ההגנה של החסידים על הרובעים היהודיים של ברוקלין".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.