שחר וולף | יום ל' שבט ה׳תשפ״ב 01.02.2022

תג מחיר: כך ממשלות ישראל לדורותיהן הנציחו את יוקר המחיה

החל מהבוקר זינקו מחירי החשמל והדלק. גם כמה חברות ורשתות מזון הודיעו על העלאת מחירים • ביקורת עממית שהתפתחה דחתה במעט את ההתייקרות • הכלכלן החב"די שחר וולף מציג: זו חלקה של הממשלה בתמונה
תג מחיר: כך ממשלות ישראל לדורותיהן הנציחו את יוקר המחיה
צילום: ברלה שיינר

 

לממשלת ישראל לדורותיה יש חלק גדול מאד בעליית המחירים. בישראל האזרח הקטן משלם מיסים עקיפים שלעיתים מגיעים ליותר מ-50% מהכנסותיו. ההתייקרות במשק מכניסה לכיס הממשלתי הון עתק. לפקידי האוצר יש תפקיד ראשון במעלה לדאוג להוריד את יוקר המחיה.

היום החלו ההתייקריות במוצרי המזון והצריכה. לשמחתי הרבה, הקריאה למחאה שהתחלתי לפני כמה שבועות, החלה לצבור תאוצה. רבים החלו לפרסם ברשת מוצרים שלא יכניסו לביתם.

נכון להיום שתי חברות גדולות הודיעו כי הם לא יעלו מחירים. הגדילה לעשות אחת החברות הגדולות בראותה את גל המחאה המתפרץ מיהרה לשגר הודעה שהיא תייקר את המוצרים בכל העולם פרט לישראל.

המחאה צריכה לצבור תאוצה גדולה יותר ולגרום להפסדי ענק לחברות הללו. במקביל לחברות הענק יש לממשלת ישראל לדורותיה חלק גדול מאד בהתייקרות. לממשלה יש דרכים מגוונות להוזיל את יוקר המחיה.

להלן הדרכים שיש בידי הממשלה לנקוט:

> פתיחת השוק לתחרות אמיתית. אם נזכר לפני כמה שנים מחירי מוצרי החשמל והסלולר עלו סכומי עתק. לאחר הורדת המיסים ופתיחת התחרות מחירי הסלולר ומוצרי החשמל בישראל ירדו מאד משמעותית. לעומת זאת, מחירי המזון ממשיכים להאמיר משום שלא נפתחו לתחרות אמיתית.

> מחירי הדלק. דלק בארץ הוא מהיקרים בעולם. בארץ יש מס על דלק של 2.5 שח לליטר ובנוסף יש מעמ, כלומר אנחנו משלמים כמחצית מהמחיר על מיסים.

הדלק הוא המנוע של המשק, התעשייה זקוקה לו לייצור ולשינוע, דבר שמעמיס על מחיר התוצר. כאשר היצרן משלם יותר הוא מגלגל את ההוצאה לצרכן ובכך אנחנו משלמים יותר. אם הממשלה תוריד חלק מהמס יוקר המחיה יירד.

> מס עקיף. חשבתם פעם על המיסים העקיפים שאנחנו משלמים? ארנונה, מים, חשמל ועוד ועוד. מדינת ישראל גבתה בשנת 2021 כ-30% מס יותר מהשנה שלפניה. כלומר למרות המגיפה, למרות המענקים הנדיבים, בזכות ההיטק ובס"ד כמובן, ישראל הצליחה לגבות מיסים יפים ולכן אין שום סיבה לייקר את המחירים האלה.

> מע"מ. כאשר היצרן מייקר מחירים אנחנו משלמים ליצרן כסף נוסף אבל גם המדינה מרויחה מייקור המוצר משום שהמדינה מרויחה מע"מ כ17% ממחיר המוצר. אין סיבה שאם המחירים במשק עולים גם המדינה תעלה את רווחיה.

> מדד המחירים לצרכן. כאשר המוצרים עולים, המדד עולה, כולנו מפסידים כאשר המדד עולה משום שהכסף שלנו שווה פחות ומשום שלחלק גדול מאיתנו יש משכנתאות והלוואות שצמודות מדד. דבר שהממשלה חייבת לפעול על מנת לייצב אותו, אחרת מצבם של אזרחים רבים יפגע מאד.

יש כלים רבים ביד המדינה לעשות לטובת אזרחיה ולכן המחאה צריכה להיות כוללנית כנגד החברות שהעלו את המחירים וכנגד המדיניות הציבורית שנותנת לגיטימציה ליוקר המחיה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.