מערכת COL צעיר | יום כ"ח שבט ה׳תשפ״ב 30.01.2022

"חוט מקשר מרגש" • סיפורו של טייס החלל היהודי שריגש רבבות

תשע עשרה שנה חלפו היום, מאז התפשטה הבשורה המחרידה על התרסקות מעבורת החלל "קולומביה" • על המעבורת היה גם האסטרונאוט היהודי אילן רמון ז"ל, שנשא עימו ספר תורה בעל סיפור מיוחד, שסיפורו ריגש המונים • 19 שנים להתרסקות
אילן רמון ז"ל

 

האסטרונאוט היהודי

 

בכ"ט בשבט תשס"ג, החסירו פעימה המוני לבבות סביב העולם. 'קולומביה התרסקה', הייתה הבשורה המרה, שזכורה עד היום עבור יהודים ולא-יהודים רבים כאחד הרגעים העצובים בחייהם.

קולומביה היה שמה של מעבורת חלל, שהמריאה ימים ספורים קודם לכן ממרכז החלל קנדי שבפלורידה. לא הייתה זו החללית הראשונה בהיסטוריה שהתרסקה ונוסעיה נהרגו. ובכל זאת, הנסיבות בפעם-זו היו חריגות. בין האסטרונאוטים שאיישו את המעבורת, היה גם אילן רמון ז"ל. האסטרונאוט הישראלי הראשון.

 

מעבורת החלל 'קולומביה' לקראת טיסתה הראשונה

 

ספר עם סיפור

המונים בכל רחבי הגלובוס עקבו בהתרגשות אחרי מסעה של החללית. שידורי הוידאו שהועברו ממנה, הצליחו לגעת בליבם של רבים. באחד מאותם שידורים, ניתן היה לראות על המרקע את אילן רמון ז"ל, הנציג הישראלי, כשהוא מציג את אחד החפצים שהביא עימו. היה זה ספר זעיר, קטן אף יותר מידו.

הוא סיפר את סיפורו של ספר התורה הזעיר שהחזיק במילים ספורות, שמאחוריהם התקפל סיפור יהודי היסטורי מרגש.

זה היה סיפורו של ילד קטן, שהופרד מאביו ומאימו ונלקח למחנה ברגן בלזן. במחנה הריכוז, תחת עיניהם של הנאצים ימ"ש, פעל הרב שמעון דסברג הי"ד, ששם את עינו גם על הילד הקטן. זה התבטא גם בכך שבעת התקרבו לגיל 13 פנה אליו הרב והציע לו להתכונן לבר מצווה.

במחנה? תמה הילד הקטן, והרב הציג בפניו ספר תורה זעיר, שהביא עמו למחנה. הילד נדהם, והסכים לרעיון. בהגיע היום, הוחשך הצריף, שמיכה קטנה נפרסה והילד הועמד לקרוא מספר התורה שהונח על גבה.

לפתע נשמעה דפיקה על הדלת. כולם קפאו. רק הרב ניגש אל הדלת.

בכניסה עמדה אימו של הנער. עמה לא נפגש מאז הופרדו. התברר כי בדרך לא דרך הגיעה למחנה, לאחר שהרב הצליח לברר את מקום הימצאה. הפגישה הייתה דרמטית ומרגשת.

הנער קרא בתורה, כביכול לא מדובר בצריף העומד בעיצומו של מחנה ריכוז, כאשר סביב מתים אנשים לאין-ספור.

לאחר הקריאה, פנה הרב דסברג לנער הצעיר. "אני לא אשרוד את זה", אמר בארשת רצינית. "קח את ספר התורה איתך. קח והעבר את הסיפור הלאה. פרסם את מה שהתרחש כאן היום, כשתצא". והנער הבטיח.

 

הרב שמעון דסברג הי"ד

 

המלחמה הסתיימה. כפי שסבר, הרב דסברג הי"ד לא שרד עד שחרור המחנה. אבל הילד הקטן, יהויכין יוסף שרד, ועמו ספר התורה.

לימים, יהפוך הילד לפרופסור מפורסם שיעסוק בחקר החלל. כך יקרה, שתקופה קודם המראתו של אילן רמון לחלל, ייפגשו דרכיהם של השנים בסלון ביתו של הפרופסור.

באותה הזדמנות, הבחין רמון בארון קודש קטן, העומד בסלון. לתמיהתו, פתח הפרופסור את הארון שלף את הספר וסיפר את סיפור חייו, כמו גם על הבטחתו לרב שמעון דסברג הי"ד.

רמון ז"ל, הסתובב בחדר נסער. "סבי וסבתי" סיפר לפרופסור, "יצאו בחיים מאושוויץ".

 

קידוש ה'

אילן רמון ביקש לקחת עמו את ספר התורה לחלל. הוא חש שיש בכך מסר אמיתי שניתן להעביר על נצחיותו של עם ישראל. כשידו אוחזת בספר התורה הוא אמר למצלמות ששידרו מהמעבורת בקול בטוח, שריגש המוני צופים מאז ועד היום:

"לפני בערך שישים שנה, ילד קטן במחנה ההשמדה ברגן בלזן, קיבל אותו מהרב של אמסטרדם שלימד אותו לקראת הבר מצוה", "..זה חבל מקשר מאוד מרגש והוא כאן איתי בחלל ..אני מאוד מתרגש לאחוז אותו פה בחלל ..אני חושב שזה ממחיש יותר מכל את היכולת של העם היהודי לשרוד למרות הכל..".

 

אילן רמון ז"ל מציג את ספר התורה הזעיר

 

לא היה זה החפץ היחיד שנטל עימו רמון ז"ל למסעו הייחודי. הוא חש שעליו לייצג את העם היהודי בכבוד ובגאווה, ועל-כן צירף למספר החפצים המצומצם שהותר לו לקחת עמו, מספר חפצים שידגישו את עובדת יהדותו. ביניהם היה, אגב, דולר מידיו של הרבי, אותו העניק לרמון שליח הרבי במרכז החלל קנדי בפלורידה, קודם טיסתו.

עוצמה אדירה של חיזוק, קיבלו המוני יהודים ברחבי העולם, כאשר התברר כי אילן רמון התעקש כי כל הארוחות שיסופקו לו במהלך המשימה בחלל יהיו כשרות. פרסום רב עשתה גם השאלה שהפנה למספר רבנים באשר לשמירת השבת בחלל, שם חולף שבוע תוך כ-10 שעות.

 

השפעה עצומה

הסיפור המרגש, הסתיים עם הגיעה של הבשורה המחרידה על התרסקות מעבורת החלל בדרכה לכדור הארץ. האסטרונאוט היהודי שביקש לחזק את בני-עמו, נהרג בתאונה מצערת, יחד עם שאר חבריו לטיסה.

אילן רמון ז"ל מעולם לא שב לתחנת החלל. אבל הרוח האדירה שליוותה את מעשיו וחיברה בין ארץ ושמיים, נותרה משפיעה עד היום, כמעט עשרים שנים לאחר מכן.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.