מערכת COL | יום י"ט אב ה׳תשס״ה 24.08.2005

הכנס התורני השנתי של חב"ד-ליובאוויטש

עשרות רבנים חב"דיים מרחבי העולם יגיעו היום (רביעי) לניו-יורק וישתתפו במעמד "ירחי-כלה העולמי" - הנחשב כהתכנסות התורנית השנתית של חב"ד-ליובאוויטש. ראשי-ישיבות, פוסקים, ר"מים ומשפיעים עשו להם בשנים האחרונות חובה להשתתף במעמד הייחודי שנמשך עד יום ראשון בקריית גן-ישראל בהרי הקטסקיל של ניו-יורק. על רקע הנוף הירוק והאוויר הצח, הרבנים יצללו בעמקות נדירה לתוך תחומים ונושאים בתורת הנגלה והנסתר, וידגישו את דעתו של הרבי על הנושאים המדוברים. "ירחי כלה" נוסד בקדמותו בימי הגמרא, כשגדולי הדור היו באים ומוסרים שיעורי תורה להמוני העם. בשנת תשל"ד, כשמלאו 30 שנה להסתלקותו של הגאון המקובל רבי לוי-יצחק שניאורסון נ"ע, הציע הרב אברהם שם-טוב לחדש את המסורת וזכה לתמיכה ועידוד מהרבי. "זה עניין שלי", התבטא הרבי. לצד השיעורים שמיועדים לרבנים, יהיו שני מושבים פתוחים לקהל הרחב: כנס תורה המרכזי - ביום חמישי, בשעה 8 בערב. חגיגת מלווה-מלכה במוצאי-שבת עקב בשעה 10.30 בערב. רשימת הרבנים המשתתפים - בכתבה המלאה
הכנס התורני השנתי של חב
על הנחת-רוח של הרבי מהמעמד:

קרוב לשלושים שנה נמלאו מאז חידוש המפעל "ירחי-כלה", בשנת תשל"ד, לרגל יום ההילולא השלושים של הגאון החסיד המקובל רבי לוי-יצחק שניאורסון נ"ע, אביו של הרבי זי"ע.

זו הייתה יוזמה נוספת מבית-היוצר הנמרצת של יו"ר אגודת-חסידי-חב"ד העולמית, השליח הרב אברהם שם-טוב, שביקש לגרום נחת-רוח לרבי על-ידי כיבוד אביו הגדול. המעמד זכה שהרבי יתעניין בפרטים הקטנים והשוליים-לכאורה במעמד.

ביטוי מיוחד של הרבי היה השתתפותו בקובץ חידושי תורה שנאמרו במעמדי ה"ירחי כלה". באותו תקופה, בשנת תשמ"א, ה"חוזרים" של הרבי ניסו שהשיחה "הדרן על מסכת אבות" תעבור את הגהת הרבי, אך ללא הואיל. לכבוד הוצאתו לאור של הקובץ, הרבי ביקש 'להשתתף', והגיה את השיחה הקדושה שנדפסה לאחר-מכן בספר ליקוטי-שיחות.

הרבי החשיב את המעמד עד למאוד והעניק לו חיבה יתירה, כשהוא מעורר ומעודד את ההשתתפות בהם מידי שנה בשנה, עד כדי ביטול ההתוועדות השבועית ב-770 בשבת-קודש כדי שאנ"ש והתמימים ייסעו לקריית "גן ישראל" באזור פארקסוויל בהרי הקטסקיל בניו-יורק.

במוצאי-שבת פרשת ואתחנן תשד"מ, לאחר תפילת ערבית, קרא הרבי למזכיריו הרב חמ"א חודקוב ויבדלט"א הרב יהודה-לייב גרונר, ונתן בידם שני בקבוקים. בקבוק 'משקה' בציינו שמקורו מרוסיה ובקבוק יין עבור חגיגת המלווה-מלכה שנערך במסגרת ה"ירחי כלה". הרבי אף הורה להודיע כי ועד המסדר ארגן כלי רכב שיעמדו לשירות הקהל המעוניינים לנסוע ולהשתתף בכינוס, בהוסיפו כי יהיה זה ללא תשלום. בשנים אחרות נתן הרבי יין ו'מזונות' עבור המלוה-מלכה, וביקש שיחזרו שם על מה שדובר בהתוועדות בשבת ויקשרו זאת בשירה ובריקודים.

התבטאות מפתיעה של הרבי, שהבהירה לרב שם-טוב כי הוא זכה לכוון למטרה המדוייקת, הייתה כשהרב אברהם-מרדכי הרשברג, רבה הראשי של מקסיקו, ניגש לרבי וסיפר שבא במיוחד להשתתף ב"ירחי כלה". הרבי הודה לו ב"ישר כוח גדול", והוסיף: "הנני מחבב מאוד את העניין בכללותו, והרי-זה מכבדו (בחייו ו)גם לאחר מותו, ועל-ידי תורה הוא כבוד הכי גדול". והרבי ציין בהקשר זה כי בזוהר הקדוש מסופר בקשר לרשב"י, בעניין כבוד הבן לאביו על-ידי חידושי תורה...

התלהבות נראתה גם אצל גדולי התורה, כשהם משתתפים במעמדים ובמסירת החידושי תורה שלהם על-מנת להדפיסם. בקובץ "ירחי כלה" הראשון התפרסמו שבעה-עשר מאמרים מאת הרבנים הגאונים: הרב משה פיינשטיין, הרב אפרים-אליעזר הכהן יאלעס, הרב פינחס הירשפרונג, הרב חיים-מאיר בוקיעט, הרב ברוך לייזרובסקי, הרב שמואל-טוביה שטערן, הרב מאיר גרינברג, הרב ישראל פרידמן, הרב יצחק-דובער אושפאל, הרב יצחק רייטפורט, הרב מרדכי מנטליק, הרב יהושע פינסון והרב אהרן-יעקב שוויי.

"ירחי כלה" נוסד בימי הגמרא, כשגדולי הדור היו באים ומוסרים שיעורים לפשוטי העם שלא היה להם פנאי ללמוד תורה מחמת עיסוקם באדמה ובמסחר.

חידוש המוסד על-ידי חסידי חב"ד עורר הדים רחבים אצל חובשי בית-המדרש והציבור התורני ברחבי ארה"ב והעולם, עד שזכה לתואר "ירחי כלה העולמי", כשבשנים האחרונות נערכים בארה"ב וארץ-הקודש ימי עיון דומים של לימוד תורה והתעלות רוחנית מיוחדת.

הייחודיות של המעמד העולמי תישאר גם בשל מיקומו – קריית "גן ישראל" עליו התבטא גאב"ד קייזמארק, הרב מאיר גרינברג, במכתב אל הרבי: "נהנתי מאוד כי רוח אלוקים מרחפת שם".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.