מערכת COL צעיר | יום כ"ח שבט ה׳תשפ״ב 30.01.2022

מוכן לשימוש רק אחרי 43 שנה: ממה עשוי השעם של הבקבוק?

הפקק החריג, שעשוי מחומר שאנחנו מכירים כמעט ורק בזכות בקבוקי היין, מתברר כטבעי לחלוטין, ולמרבה פליאתם של רבים משמש במקור כקליפת עץ • הכירו את אלון השעם, העץ שקליפתו מתחדשת בכל עשור ומשמשת לייצור פקקים ולוחות מודעות • מעניין
מוכן לשימוש רק אחרי 43 שנה: ממה עשוי השעם של הבקבוק?
shutterstock

 

 

 

תתפלאו לגלות:

ממה עשוי פקק השעם?

 

 

 

כולנו מכירים את מלאכת חילוץ הפקק מבקבוק היין. חולץ הפקקים ננעץ לאיטו בשעם הרך, ולאחר הפעלת לחץ קל הוא נשלף החוצה ומאפשר למשקה המשכר להישפך מן הבקבוק. מיוחד הוא פקק השעם, ועם מעט מאמץ, הוא חוזר גם פנימה בחזרה, לאטום את הבקבוק ולשמור על היין הנותר בתוכו היטב.

האם חשבתם פעם, ממה עשוי השעם?

רבים מתפלאים לגלות שהשעם, הוא בעצם עץ טבעי. או ליתר לדיוק – קליפה של עץ. השעם מוסר מעל עצי אלון השעם, ולאחר עיבוד קל מועבר למפעל היין כדי לאטום את הבקבוקים המיוצרים בו.

 

קליפות עץ אלון השעם מהם מיוצרים הפקקים | shutterstock

 

// אלון השעם

אלון השעם, הוא עץ בעל אריכות ימים גדולה. בממוצע, חי עץ השעם 170-200 שנה, אך יש בין אלוני השעם שגם רואים שיבה מופלגת וממשיכים לחיות עד גיל 250.

במהלך ימי חייהם הארוכים, מוסרת מהעצים קליפתם והם שבים ומחדשים אותה שוב. כך יוצא שכל עץ שעם מניב קליפת שעם פעמים רבות בטרם הוא מאבד את כוחו.

תחילה, צריך העץ להמתין כ-20-25 שנים. עד גיל זה, קליפת העץ אינה מתאימה עדיין כדי לשמש לייצור פקקי שעם איכותיים. מאז הגיע העץ לגיל 25, הוא נכנס למחזור קבוע – כאשר מידי 10 שנים מוסרת ממנו קליפתו והוא שב ומייצר אותה מחדש. בכל פעם שאלון השעם מצמיח את קליפתו מחדש, היא הופכת לאיכותית יותר. למעשה, רק בבציר השלישי - בממוצע, 43 שנים לאחר נטיעת העץ - הפקק ייחשב כבעל איכות טובה עבור פקקי שעם טבעיים.

השעם הוא חומר מיוחד; רך וגמיש, אך גם מבודד ומעניק לעצי אלון השעם הגנה מעולה בשעת שריפה.

 

העצים לאחר שהוסרה מהם הקליפה | shutterstock

 

// העיבוד

לאחר שהשעם מקולף מהעץ – בדרך כלל בעבודת יד – הוא יסודר בערימות גדולות, ויוותר לעמוד במשך כחצי שנה תחת השמש.

רק לאחר שעברה על השעם חצי שנה בחוץ, הוא יועבר סוף-סוף למפעל לקראת הכנתו לשמש כפקק. בטרם ייכנס למפעל, יערכו הפועלים סינון קפדני שייחלק בין החתיכות העבות, שייהפכו לפקקים איכותיים יותר, לבין חתיכות שעם דקות יותר שיגרסו לחתיכות קטנות ויודבקו מחדש. התהליך הראשוני שיעבור הפקק יהיה בישול במים חמים. מטרת הבישול היא לרכך ולנקות את קליפת העץ לקראת ייעדה הסופי.

 

shutterstock

 

// שימושים נוספים

לאחר שהתבשלו, קל יותר לעבד עת קליפות העץ, וכעת הם ייחתכו בהתאם לייעודם. רוב השעם המיוצר בעולם משמש עבור פקקים לבקבוקי יין, אך זהו לא השימוש היחידי שלו. בוודאי הבחנתם שלוחות מודעות שונים עשויים גם הם משעם, מפני שקל לנעוץ בו נעצים שוב-ושוב. כך גם ישנם פריטי נוי שונים המיוצרים מן השעם.

לקראת סוף התהליך, הפקקים עבורים ליטוש לגימור נקי וחלק. לאחר מכן הם נשטפים היטב. כאן מסתיים שלב הייצור, הפקקים נארזים בחבילות גדולות ונשלחים ליקבים. בעוד תקופה לא-ארוכה תחלצו אותם מן הבקבוק לקראת הקידוש או ההבדלה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.