מערכת COL | יום כ"ה שבט ה׳תשפ״ב 27.01.2022

כשהרב פלס גילה: כך נפגשתי עם בן גוריון, ולמה הוספתי 'דף יומי'

זיכרונות אישיים שחלק הרב פלס בקולו בהזדמנות נדירה, נחשפו השבוע בכתבת ענק לזכרו ולדמותו שפורסמה בידי הסופר מענדי קורטס בשבועון "כפר חב"ד". COL עם קטעים נבחרים: על הוספת ה"דף היומי" בחוברות הדבר מלכות, ועל השיחות עם בן גוריון על הרבי
כשהרב פלס גילה: כך נפגשתי עם בן גוריון, ולמה הוספתי 'דף יומי'
הרב פלס ולצדו בן גוריון (באדיבות המשפחה, שבועון כפר חב"ד)

הרב טוביה פלס ע"ה, החסיד רב הפעלים מכפר חב"ד, פעל גדולות ונצורות אך נותר הרחק מאור הזרקורים. הוא קיים בהידור את הנכתב במסכת אבות "אמור מעט ועשה הרבה".

רק בשיחות פנימיות, עם בני המשפחה, בעתות רצון - בהן, בעת ההתוועדות המסורתית שנהג לקיים בביתו במוצאי יום הכיפורים - סיפר על עצמו. חלק נרחב מן השיחות האישיות הללו, שבהם שרטט מסכת חיים של התמסרות ופעילות נרחבת בעבור הרבי, הוקלטו בידי צאצאיו למשמרת.

בכתבה שפרסם השבוע הסופר מענדי קורטס בשבועון 'כפר חב"ד' לזכרו נחשפו חלק מן ההקלטות הללו. COL מגיש מספר פנינים בכמה נקודות שחלק הרב פלס בקולו.

הראשונה על הקרבה שהייתה לו בשנותיו הצעירות עם ראש הממשלה הראשון בן גוריון. "בן גוריון דיבר איתי על הרבי, בעיקר על כך שלא הגיע לארץ", סיפר. "היינו צועדים יחד בערך שני קילומטרים בכל בוקר הלוך וחזור והיו לי הרבה שיחות אישיות איתו.

"ישבתי גם בחדר שלו. אני זוכר שהגיעו אליו אנשים רבים מכל קצוות הארץ והעולם לדבר איתו ולהתייעץ איתו. הוא דיבר איתי הרבה על התורה, והעניק לי במתנה ספרים שעליהם חתם בהקדשה אישית. אגב, הוא היה לומד הרבה בספר התנ"ך".

על היום שבו נפגש עם בן גוריון לראשונה, סיפר הרב פלס: "זה היה כשנסענו פעם, קבוצת חיילים, למחנה פארן (במרכז הערבה, השוכן כ-100 ק"מ צפונית לאילת. מ"ק), שממנו נשלחו חיילים לכל מיני מקומות ואזורים. בדרך לפארן עברנו בשדה בוקר, שהייתה בדרך, ועצרנו שם לחנייה. עשו לנו טיול במקום והגענו גם לבית שבן גוריון גר בו. הוא יצא מהבית, מוקף בשומרים - אגב חלק מהשומרים הללו שיגרו עמי מכתבים לרבי, כשנסעתי מיד אחרי השחרור - וראה אותי עטוי זקן וביקש לדבר איתי".

נקודות מעניינות נוספות שפורסמו בכתבה, עוסקות במפעל חייו המרכזי של הרב פלס - קונטרסי ה'דבר מלכות'. כשנשאל הרב פלס באחת ההזדמנויות מדוע לא כלל בקונטרס אף את שיעורי  התהילים היומיים, השיב: "המכתב של הרבי הקודם, שבו יצא בתקנה לומר את השיעור בתהילים, הוא התשובה. הרבי רצה שיגידו את התהילים כחלק מהתפילה. אילו המזמורים היו מצורפים לחוברת, אנשים היו אומרים לעצמם, נגיד את זה אחר כך".

על הוספת הדף היומי לקונטרסים גילה הרב פלס: "הבנתי שצריכים להכניס לחוברת גמרא. זה כבוד של הרבי. כיוון שהתלבטתי איך בדיוק לעשות זאת התייעצתי עם שני אנשים – הרב ויינפלד מירושלים (בעל ה'שי למורא'. ייבדל לחיים) והרב משה לנדא, רבה של בני ברק. שניהם אמרו לי שבשום פנים ואופן לא אפרסם עמודי גמרא בסדר חדש, אלא אפרסם לפי הסדר המקובל של הדף היומי, במקום שיהודים רבים אוחזים בו בלאו הכי.

"באותה תקופה שאלתי את המזכיר של הרבי, הרב לייבל גרונר ע"ה, איך הוא רואה את הדברים, והרב גרונר ענה לי שלדעתו הרבי תומך בצעד הזה במאה אחוז".

• הכתבה המלאה, הצוללת וחושפת טפח מדמותו המיוחדת, מתפרסמת השבוע במגזין 'כפר חב"ד'

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.