שחר וולף | יום כ"ג שבט ה׳תשפ״ב 25.01.2022

יוקר המחיה: הכלכלן החב"די קורא לצאת לרחובות ולמחות

בהמשך לטור שפרסם שחר וולף וקורא לציבור הדתי והחרדי להחרים את רשתות המזון שהודיעו על עליית מחירים, ממשיך הכלכלן החב"די שחר וולף וקורא לצאת לרחובות ולזעוק על יוקר המחיה • ה'תירוץ' המקומם של הרשתות על העלאת יוקר המחיה: הקורונה
יוקר המחיה: הכלכלן החב
שחר וולף. קורא להחרים רשתות ולצאת לרחובות

בהמשך לטור שפרסם שחר וולף וקורא לציבור הדתי והחרדי להחרים את רשתות המזון שהודיעו על עליית מחירים, ממשיך הכלכלן החב"די שחר וולף וקורא לצאת לרחובות ולזעוק על יוקר המחיה.

שחר וולף

לפני עשור חבורה של צעירים בגינס צבעו על הרחובות, הם החלו בחבורה של עשרות בודדות ובשיא הביאו מאות אלפים למרכזי הערים למחות על יוקר המחיה, הדלק שהצית את המחאה היה מחירו של המילקי בברלין, אך המשיך למחאה על מחירי הדיור, מחירי המעונות וכו'.

דברים רבים השתנו במדינה בעקבות המחאה, המחירים בסופר ירדו, חברות רבות לא העזו מאז לדבר על העלאת מחירים, מפלגות הוקמו על בסיס יוקר המחיה, כחלון קיבל עשרה מנדטים וסימן את מחאת הדיור כקלף הניצחון שלו, כך נולד מחיר למשתכן וניתן לרבבות צעירים תקווה לבית משלהם. אחרי עשור הגיע המועד שנצא לרחובות ונזעק על יוקר המחיה ועל הגזירות הכלכליות שנוחתות עלינו השכם והערב. זה אולי הסיכוי היחיד שלנו להפיל את הממשלה הזו.


בכתבה הקודמת:

הכלכלן החב"די קורא להחרים חברות המזון שהעלו מחירים


זה החל בחברת אוסם, שאת מוצריה כולנו רוכשים בסופר, הקטשופ, הפסטה, הקפה, הבסקוויטים ומה לא? אסם, אחת מיצרני המזון הגדולות בארץ שאחראית גם על יבוא של מוצרים רבים שאנחנו רגילים לצרוך, הודיעה לנו באופן חד צדדי, על עליות המחירים, בטענה "המוצדקת" שחומרי הגלם והשינוע יתייקרו.

אוסם היתה הנחשון שלפני המחנה, חברות רבות המתינו לשעת הכושר ולאחר ההודעה של אוסם הודיעו כי גם מעלות את המחירים, "סנו", "ברילה", " ליימן שטיסל" חברות האלכוהול  המיובא וחברות היין "כרמל" "טפרברג" ועוד מספר חברות הודיעו כי הם מצטרפות לחגיגה וכך כל מוצר שאנחנו רוכשים היום עתיד להתייקר בעד 10%.

להתייקרויות יש תמיד הסבר שמניח את הדעת, הקורונה. מחירי חומרי הגלם שעלו, מחירי התובלה, אבל לכל גל התייקרות יש את הצד השני, הצד שלנו הצרכנים. ההודעות שקבלנו בשבועות האחרונים כשכללו גם גזרות מצד ממשלת "השינוי" היו גזרות כלכליות חד צדדיות, המס על החד פעמי, לאחר מכן על הרכבים, השתיה המתוקה, הארנונה, המים, החשמל וכן מוצרי החלב שעד היום היו בפיקוח. מעלים את יוקר המחייה בשיעור שלא היה כדוגמתו שנים רבות.

כל ההתייקרות הזאת נעשית בניתוק מוחלט ממה שקורה במציאות, החברות והממשלה מדגישות בפנינו כי אנחנו לקוחות ואזרחים יקרים אבל זה לא מפריע להם לעקוץ אותנו ולדרוש מאיתנו לשלם להם.

האם גל ההתייקרות מוצדק או שמדובר בחזירות לשמה? נחלק את הבדיקה למגזר הפרטי ולממשלתי.

לאחר השנתיים האחרונות בו היינו מצויים תחת גלי קורונה, כאשר הממשלה השתמשה במדיניות כלכלית מרחיבה, כאשר הממשלה הטיבה עם התושבים, העניקה מענקים נדיבים,  חילקה פיצוים ואיפשרה לחיים להמשיך כפי שהיה קודם הקורונה. כולנו ידענו שיגיע היום ונשלם את המחיר, רבים היו הכלכלנים שהזהירו אותנו על כך. אבל כלכלה לחוד ומציאות לחוד, הקב"ה גלגל לישראל כ"כ הרבה דברים טובים בשנתיים האחרונות, הייטק הישראלי הצליח בצורה יוצאת דופן, הייצוא הישראלי זינק לשיא של כל הזמנים, תשלומי המיסים גדלו מאד, הצמיחה גדלה ויחס החוב תוצר קטן ליחס שארה"ב ואירופה יכולים רק לקנא בנו (יחס חוב תוצר הוא היחס בין התוצר הלאומי לחוב הלאומי).

המצב הזה כפי שהוא היום לא מצדיק בשום מצב העלאת מיסים, להיפך! מהכסף שהצטבר יכולנו לעודד את מערכת החינוך, הבריאות והרווחה. אך הממשלה הזו היא בדיוק היפך ההיגיון. מלבד דיבורי סרק על הורדת יוקר המחיה, הממשלה לא הורידה דבר מלבד את מחירי הטלפון הנייח. הממשלה לא עושה דבר על מנת לרסן את עליות המחירים שקורות במגזר הפרטי, להיפך אנחנו שומעים שתיקה חרישית, שר האוצר מכיל ומבין את העליות העמוקות בשוק המזון. מה שגרוע יותר זה שכל מה שעולה לעולם לא יורד.

נעבור למגזר הפרטי: החברות שמעדכנות אותנו על עליות המחירים, נהנו בשנים האחרונות מביקושים אדירים, כאשר כולנו היינו בבית בקורונה, סל המזון שלנו קפץ פלאים, כולנו צרכנו הרבה הרבה יותר, החברות נהנו מרווחים גדולים יותר, לאחר שחזרנו לחיים הרגילים אמנם סל המזון שלנו ירד במעט אב רק במעט לעומת מה שהיה לפני שנות הקורונה, כך שהחברות עדין מרוויחות הרבה יותר.

במקביל, רוב הסחורה נקנית בדולרים ונמכרת לנו בשקלים, היבואנים נהנים מכך שהדולר יורד ואילו הם מרוויחים יותר כי הם מוכרים לנו בשקלים.

אתם בטח שואלים, מה באשר לרשתות השיווק הגדולות, שופרסל, רמי לוי וויקטורי? הם החלו בזמזום על עליית מחירים, אך הממונית על התחרות במשק, החלה מולם חקירה על תיאום מחירים ואופס, הזמזום נעלם.

בעוד שבועיים גל העליות יתחיל. אני רוצה להציע לכם משהו, בכל סופרמרקט ישנם גם מוצרים חליפים, אלו של החברות הקטנות יותר, אלו של החברות ההוגנות יותר, חפשו אותם, הם לא הודיעו על עליית מחירים, הם עושים הכל כדי לשרוד בשוק, אנחנו כאן כדי לעודד אותם ובמקביל לקנות בזול יותר, חפשו אותם.

במקביל, כפי שהתחלתי אני חושב שהדבר הנכון לנו כעת הוא להחל במחאה, מחאה ברשת. זוכרים שהשמאל בקיץ הקודם עשה מחאה "לך" נגד ביבי? בכל סטטוס בפייסבוק פגשנו את זה, בנוסף מחאה בעיתונות לא לפרסם רשתות שהעלו מחירים, אוסם, ברילה וכו', והכי חשוב המחאה בסופר: פשוט לא לקנות.

 

 

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
מי ייתן,
כ"ג שבט ה׳תשפ״ב
מצטרף למחאה, בעז''ה ילמדו את הלקח..
2.
לא חושב שכשממשלת ח... יושבת בי-ם ונהנית
כ"ג שבט ה׳תשפ״ב
מ 51% בכנסת ו40/5 בעם זה הזמן למחאה כזו אבל אפשר בפירוש לחבר מחאה זו למחאת מליונים שיצאו לרחובות על ממשלת מיעוט אלקטורלי שעושה מכירת חיסול לרגל סגירה שכוללת בטחון חוץ כלכלה דת מוסר ועוד אבל אם חלילה הימין ימשיך לצאת ב...מאות אלפיו כמו ב40+ שנה אחרונות יתכן שיש לצאת לכל מחאה שתעיף את המחבלה הזו מחוץ לחוק כי ג''ז דרך להילחם בטירוף הזה


נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.