מערכת COL צעיר | יום י"ד שבט ה׳תשפ״ב 16.01.2022

האם אמנם הרבי לא השתמש בביטוי "ט"וּ בִּשְׁבָט"? • מיוחד

רבים הם הסוברים כי הרבי היה מקפיד שלא להשתמש בביטוי "ט"וּ בִּשְׁבָט", אלא דווקא לומר "חמשה עשר בשבט"; וניתן בהחלט להבין את סברתם • אלא שמכתב מיוחד מהרבי, שנשלח בשנת תשכ"ט מגלה כי גם הרבי השתמש בביטוי זה • ט"וּ בִּשְׁבָט או חמשה עשר בשבט?
האם אמנם הרבי לא השתמש בביטוי
בשורת התאריך נכתב "ט"וּ בשבט"

 

"ט"וּ בִּשְׁבָט" או "חמשה עשר בשבט"?

 

רבים הם הטוענים כי הרבי הקפיד שלא להשתמש בביטוי המקובל "ט"וּ בִּשְׁבָט", אלא אך אמר - "חמשה עשר בשבט", וזאת מסיבות שונות.

ואכן, בדרך-כלל הביטוי השגור על פיו של הרבי בשיחותיו הקדושות היה - "חמשה עשר בשבט", וניתן לשער שהיה זה מפני שזוהי צורת הביטוי המקובלת לנו מקדמת דנא, בהתייחס ליום הט"ו בחודש (הדיון שב ומתחדש גם בט"ו במנחם-אב, שגם אותו רבים מכנים "ט"ו באב". אם כי ייתכן לחלק ביניהם, ואכמ"ל).

 

"Tu bishevat"

אלא, שבמכתב מעניין שנשלח לחסיד המפורסם ר' זלמן יפה ע"ה, שהתגורר במנצ'סטר שבאנגליה, מופיע חידוש מעניין בשורת התאריך המשנה מעט את התמונה. המכתב נכתב בשפה האנגלית, ומצויין עליו התאריך ט"ו לחודש שבט תשכ"ט.

מה שייחודי למכתב זה הוא - שהתאריך מצוין בו באמצעות מילה ולא במספרים, כרגיל. כלומר; במקרים רבים של מכתבים באנגלית, צויין בראש מכתבו של הרבי התאריך באמצעות ציון המספר המקביל לאותו היום בחודש. כך יום א' בשבט הוא 1 שבט, וט"ו בשבט הופך ל- 15 בשבט. במכתב זה, צוינה במקום המספר – המילה "ט"וּ" ("Tu"). במקרה הזה אם-כן, נעשה שימוש במכתב הרבי בביטוי "ט"וּ בִּשְׁבָט".

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
3.
הרבי נמנע מט"ו באב דווקא
ט"ו שבט ה׳תשפ״ב
ולכאורה יש לקשר שזה ביטוי לשון מחודש ולא טהור מהדורות האחרונים, וד"ל. כשהרב שלמה זלמן לבקיבקר מראשי ישיבת חח"ל צפת נכנס לרבי ליחידות בתור נער שאלהו הרבי ליום הולדתו וענה: ט"ו באב. שאל הרבי שוב: מתי? וענה ט"ו באב, שוב שאל הרבי מתי? ואז הוא ענה במספרים חמשה עשר באב, נענה הרבי ואמר: אה.. חמשה עשר באב.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.