חרדים10 | יום י' שבט ה׳תשפ״ב 12.01.2022

בג"ץ הכריע: קיצוץ המעונות לאברכים יידחה לשנה הבאה

הקלה זמנית לאברכים החרדים: ניצחון לעותרים בבג"ץ המעונות • בית המשפט העליון קבע: ההחלטה על ביטול סבסוד מעונות היום לילדי האברכים - תתבטל השנה ולא תחול בשנת הלימודים הנוכחית אלא רק מהשנה הבאה • השופט שטיין ביקר את התתהלות הממשלה: "תקופת מעבר קצרה מכך תהא בהכרח בלתי מידית ובלתי סבירה באופן קיצוני"
בג
גן ילדים חב"די (צילום: מנדי הכטמן, COL)

שבועיים לאחר הדיון השני שנערך בבג"ץ בסוגיית המעונות, בעקבות עתירתם של ארגון 'אמת ליעקב' וארגונים נוספים באמצעות עוה"ד זלמן בלאק ואחרים, לבטל או לדחות את הקיצוץ בסבסוד מעונות היום לאלפי משפחות אברכים, יוזמתו של שר האוצר איווט ליברמן, נתן בג"ץ היום (רביעי) את החלטתו.

שופטי בג"ץ החליטו פה אחד כי הוראת המעבר לא עולה בקנה אחד עם כללי המשפט המנהלי, אולם נחלקו באשר להחלטה הסופית. ברוב של שני שופטים (שטיין וגרוסקופף) קבע בג"ץ כי יש לדחות את החלת הקיצוץ לשנת הלימודים הבאה ה'תשפ"ג ולא להחיל אותה במהלך השנה הנוכחית.

בהחלטתו ביקר השופט שטיין בחריפות את התנהלות הממשלה וקבע כי "הוראת המעבר צריכה לקבוע שמבחני התמיכה הישנים ימשיכו לחול עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית, ה'תשפ"ב. תקופת מעבר קצרה מכך תהא בהכרח בלתי מידית ובלתי סבירה באופן קיצוני".

כזכור, לפני כחודשיים דן בג"ץ בשתי עתירות שהוגשו בעקבות ההחלטה. בדיון תהו השופטים פוגלמן, שטיין וגרוסקופף, מדוע ההחלטה התקבלה לאחר תחילת שנת הלימודים ובמהירות כזו שלא מאפשרת להורים להתארגן בחלופות אחרות או להיערך בהתאם.

באותו דיון, ביקש בג"ץ מהמדינה לספק תשובה לשאלה מדוע לא לדחות את הקיצוץ המתוכנן לשנת הלימודים הבאה. המדינה העבירה לבית המשפט את תשובתה המפורטת על פני 70 עמודים, ובה הודיעה על דחיית ביצוע ההחלטה לחודש ינואר 2022, וטענה כי אין צורך בדחיה נוספת ויש לממש את ההחלטה. בעקבות כך, נערך דיון נוסף לפני כשבועיים.

במהלך הדיון לאחר התייעצות שקיימו השופטים, הוצע לצדדים להסכים על פשרה, במסגרתה הקיצוץ יידחה לחופשת פסח הקרובה, ויחל בתאריך 13.4.2022. דחיה של ארבעה חודשים נוספים שתאפשר לרבבות משפחות להיערך נכונה לקיצוץ. נציגי המדינה יצאו לקיום התייעצות עם השרים, ובסופה חזרו והודיעו כי שר האוצר איווט ליברמן מתנגד לפשרה. בעקבות כך, נתנו השופטים את החלטתם הנוכחית.

מן הראוי לציין כי במקביל מתנהלת עתירה נוספת, שהוגשה גם היא על ידי ארגון 'אמת ליעקב', נגד הקריטריונים המפלים שנקבעו ללומדי רבנות ודיינות, ביחס לכל סטודנט אחר, והדורשים מהלומדים הללו להוכיח שכבר עברו בהצלחה מבחן אחד כדי להיות זכאים למימון עבור המעונות.

מארגון אמת ליעקב שעתר באמצעות עוה"ד זלמן בלאק נמסר: "המאבק המשפטי הוכיח את עצמו. בג"ץ קיבל את עמדתנו שהקיצוץ בוצע באופן לא אחראי ולא ראוי ודחה אותו לשנת הלימודים הבאה. אנחנו מברכים על ההחלטה וקוראים לשר האוצר לבטל את הקיצוץ המזיק וחסר התכלית".

חברי הכנסת החרדים מיהרו לברך על ההחלטה:

ח״כ משה ארבל: ״החלטת בג״צ פה אחד בנושא גזירת המעונות מעידה על השנאה של ממשלת הזדון ללומדי התורה שהעבירה אותם על דעתם ועל שומרי הסף שנרדמו בשמירה. הסכנה הגדולה לצערי רק נדחתה לשנה הבאה. תפילתנו שזכות עמל התורה של אברכי הכוללים שיזכו לסבסוד מעונות השנה הזו תעביר ממשלת זדון מן הארץ״.

ח"כ אורי מקלב מסר: "הבג"ץ משקף בפסיקתו את הדורסנות והרוע של הממשלה להביא גזירה זו תוך פגיעה בכל מנהל תקין בדורסנות מנהלתית ובדרישה לעשות את הדברים באופן מיידי. יחד עם זאת לצערנו גם בפסיקה זו נשארה עדיין הגזירה הנוראה הרודפת נשים המפרנסות את משפחתם - החרב הזו עדיין מתנוססת באוויר ובזה הציבור החרדי לא יקבל את ההגנה מבית המשפט".

יו״ר סיעת יהדות התורה ח״כ יעקב ליצמן: "אני שמח שגם שופטי בג״צ הבינו שהרשעות של ליברמן נגד ילדי האברכים אינה ראויה ויש לדחותה. נמשיך להיאבק למען רווחת הילדים ועד לשנה הבאה, נזכה שתיפול ממשלת הזדון הרעה הזו, שפוגעת בערכי הדת והמסורת, מעלה את יוקר המחיה, ונוהגת באטימות וללא חמלה כלפי האוכלוסיות החלשות".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.