מערכת COL צעיר | יום ט' שבט ה׳תשפ״ב 11.01.2022

הממלכה היהודית ששרדה 800 שנה בהודו, וכמעט נשכחה

היא כמעט ונשכחה, למרות שהייתה אחת הפינות היחידות בעולם בה חיו יהודים בשלווה וללא הפרעה מאות שנים. בראשה עמד שליט יהודי, ובניה ייחסו עצמם לשבט ראובן • הממלכה היהודית של הודו • וקבץ נדחינו
הממלכה היהודית ששרדה 800 שנה בהודו, וכמעט נשכחה
אילוסטרציה | shutterstock

 

הממלכה היהודית
בהודו

 

אחת הקהילות העלומות והלא-ידועות בתולדות עם ישראל, היא קהילת יהודי הודו. מפאת מקומה המרוחק, נותרו יהודי המדינה הענקית מבודדים, ומנותקי קשר לשאר אחיהם ברחבי העולם. כיום, כמעט ולא נותר מהקהילה המפוארת דבר – רוב ככל בניה עלו לארץ, ובהודו נותרו רק יהודים ספורים.

למרות זאת, מסתבר כי ההיסטוריה של היהודים בהודו עתיקה יותר משל קהילות רבות אחרות, ואף שהיא כמעט ולא מוכרת, מכילה היא עבר מפואר ומרשים.

זו הסיבה, שאנשים מתפלאים לשמוע כי ממלכה יהודית קטנה פעלה על שפת הים באחד ממחוזות הודו. יתר על כן – בהודו עומדים עד היום בתי כנסת בני מאות רבות של שנים, שחלקם שמורים ומתוחזקים היטב.

 

עומד כבר כ-500 שנה. בית הכנסת 'פרדסי' בקוצ'ין שבהודו | shutterstock

 

קהילה עתיקת יומין

מתי הגיעו היהודים להודו? זוהי אחת השאלות המלוות את סיפורה של הקהילה כבר שנים רבות. תשובות רבות יש לה, וכנראה שכמה מהם נכונות.

המסורת מספרת שראשוני היהודים הגיעו לארץ המרוחקת, באמצעות ספינות ששלח שלמה המלך. אחרים מייחסים את הגעתם לימי גלות אשור, או חורבן בית שני. כך או כך, אין ספק שמדובר בקהילה עתיקת יומין בת למעלה מאלף שנה.

לאחר גירוש ספרד המפורסם, הגיעו קבוצה גדולה של גולים להודו וביקשו להצטרף לקהילה. בואם של אלו, שהיה כבר בשלב מאוחר הרבה יותר מאושש ומתואר במסמכים ועדויות ששרדו מאותה תקופה.

בל נקדים את המאוחר. כשמונה מאות שנה קודם לבואם של גולי ספרד, הוקמה על שפת הים במדינת קרלה ההודית, ממלכה יהודית קטנה. הממלכה התפרסה על פני הכפר אנג'ובאנאם, והתגוררה בה קהילה יהודית ענפה. בני הקהילה השתייכו למשפת רבן, שייחסו עצמם כקבוצה מבני עשרת השבטים – בני שבט ראובן. אנו מוצאים עדויות לקיומם שם, כבר לפני 1,700 שנים ( אם כי, יש מן החוקרים הטוענים כי הלוחות מאוחרים יותר). העדות הנדירה שנותרה בידינו מאז, הם מספר לוחות נחושת, עליהם כתב המלך את הזכויות המוענקים לבני הממלכה היהודית. הלוחות הוענקו ליוסף רבן שזכה לעמוד בראש הממלכה:

"ברכת שלום, ושגשוג! המתנות הבאות הוענקו בנדיבות על ידי [..], הוד מלכותו המלך סרי פרקאראן איראוי וונמאר . .  שמח להעניק את המתנות הבאות:

מזכים אנחנו מהיום ומעלה את הנכבד בשמו יוסף רבן, ונותנים לו לתשורה את ארץ אנזיוורנוס (קרנגנור)

גם הזכויות להשתמש ביריה מהכלי תותח הגדול ולהשתמש בקולות ומצלצלות בחצוצרות ובשופרות,

והזכות לפסוע על בגדים לבנים מוצעות, ולשאת לפניו אבוקות באור היום, ולשאת השמשיה העגולה ולהכות בתוף הפיל, ולהשתמש בצרורות פרחים לפני החתן והכלה

[..] כן מזכים אנחנו אותו להיות חופשי ממסים וארנוניות ואחוזת אדמה לבנות שנים ושבעים בתים, וגם מקום רחב ידיים למסחר, וחפשי מכל מיני מיסים וארנוניות ולהיותו לראש על עדת ישראל ועל בתי הכנסיות בארצות ממשלתנו.

כל הזכויות האלו נתונות הן ליוסף רבן בעל אחוזת אניוורנוס, לו ולבניו ולבני בניו, לחתניו ולכלותיו ולכל בני משפחתו. עד עולם [..]".

 

קהילה עתיקת יומין. מצבות יהודיות בנות מאות שנים מהאזור shutterstock

 

האינקווזיציה מגיעה להודו

במשך כ-800 שנים פעלה ממלכת היהודים בשלום ובשלווה. איש לא מנע מהם לעבוד את בוראם, ושאר התושבים המקומיים האירו להם פנים. הייתה זו אחת הפינות היחידות בעולם, בה חיו יהודים בשלווה שנים רבות כל כך.

אבל לא לעולם חוסן. בשנת ה'רפ"ה, עם כיבוש הודו בידי פורטוגל, החלו הפורטוגזים משליטים אימה בקרב היהודים המקומיים. גם על אדמת הודו, כמו בספרד, פורטוגל ושאר המקומות בהם שלטה הכנסיה הקתולית החלה לפעול האינקוויזיציה.

הממלכה היהודית פורקה. בתי כנסת ומוסדות יהודיים אחרים נהרסו. השלטון הפורטוגלי ביקש לגדוע את עתיד היהודים בהודו. 160 שנה שלטו הפורטוגלים במקום. הייתה זו התקופה הנוראה בתולדות היהודים ההודים. רק לאחר שעזבו את המדינה, שבה הרווחה והיהודים יכלו לשוב ולהחזיק באמונתם בגלוי. באותן שנות אימה, נרצחו מאות ואף אלפי יהודים בהודו בידי האינקוויזיציה.

לאחר שעזבו הפורטוגזים, התקבצו היהודים שהתגוררו בממלכה לשעבר, בעיקר בעיר קוצ'ין, שם התפתחה קהילה מפורסמת, כשאליהם נוספים גולים רבים מספרד ומפורטוגל. בכך הקיץ הקץ על ממלכה יהודית עתיקת-יומין, שהפכה לסיפור שכמעט ונשכח.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.