מערכת COL | יום ח' שבט ה׳תשפ״ב 10.01.2022

איש הייטק שמעולם לא אחז במכחול - הפיק יצירת מופת

 עין בעין יראו: סיפורו וציורו המדהים של ר' אפרים עלוש, חסיד חב"ד ואיש הייטק במקצועו שהוציא תחת ידיו יצירת מופת: תמונה של הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) ע"ה עם הרבי - למרות שמעולם לא אחז במכחול • הפרוייקט ארך זמן רב ובתיזמון מיוחד, הוצבה התמונה בבית הכנסת 'צמח צדק' • בראיון ראשון ובלעדי ל-COL, הוא חושף את סיפורו של הציור, וגם: מה בדיוק קרה באותו מעמד רווי הוד המתואר בציור?
איש הייטק שמעולם לא אחז במכחול - הפיק יצירת מופת
איש ההיטק אחז מכחול, והתוצאה מרשימה: ר' אפרים עלוש עמל על הציור

 במבט ראשון, נראה כי הציור המדוייק, הועתק בטכניקה דיגיטלית כזו או אחרת, אך מסתבר שלא: מדובר בציור שמן מקורי, המתעד רגע מיוחד כשהרב עדין אבן ישראל ע"ה, משוחח 'עין בעין' עם הרבי, במוצאי י' שבט תש"נ, לאחר שהרבי חילק תניא לאלפים שעברו על פניו.

התמונה המקורית, עליה התבסס הציור. י' שבט, תש"נ. צילום: לוי יצחק פריידין


מה שמפליא בציור, הוא הצייר: ר' אפרים עלוש מירושלים, חסיד חב"ד ואיש הייטק עצמאי בעיסוקו, שהחליט להקדיש מזמנו ומרצו כדי לצייר את היצירה הזו.

ביום שישי האחרון, ולאחר שנה ארוכה של עמל, הציב ר' אפרים אלוש את התמונה במקומה הטבעי ביותר: בית הכנסת 'צמח צדק' בעיר העתיקה בירושלים, היכן שהרב עדין ע"ה הרבה להתפלל ולהתוועד, ושם גם כיהן כרב בית הכנסת כחמישים שנה.

הטיימינג המושלם: לקראת י' שבט, 32 שנה למעמד המתואר בציור.

ר' אפרים מפנה את זמנו ומשתף את סיפורו המיוחד ל-COL:

"אבא שלי ר' מיכאל עלוש שיחי' (מהנדס בכיר בתחום המל"טים), בנוסף לקשר המיוחד שהיה לו עם הרבי (שזה סיפור בפני עצמו) הינו תלמידו המובהק של הרב עדין ע"ה ועד היום תרגם לצרפתית 12 מספריו, כולל שלושה עשר עלי השושנה, תשובה, חיי שנה, וכמובן הרבי שלי.

כך, זכיתי בתור ילד להיות אצל הרבי כמה פעמים, וגם לקשר אישי קרוב ("הוא היה המשפיע שלי כמו גם של משפחתי") עם הרב עדין ע"ה, ולכן הציור הוא מעין הבעת תודה...

לאחר פטירתו של הרב עדין ע"ה, לפני כשנה וחצי, החליט ר' אפרים איש ההייטק, כי הוא מצייר את התמונה שהותירה בו חותם מיוחד: הרב עדין קרוב-קרוב לרבי, תמונה שצולמה כאמור בי' שבט ה'תש"נ.

הוא מציין כמה אנקדוטות על הקשר המופלא של הרב עדין לרבי, על כך שתיאר את המפגש הראשון של הרבי שהותיר בו 'חותם של אש', ו'קירובים' מיוחדים ונדירים מאוד להם זכה.

מעניין לציין שגם הרבי "תיעד" את הרושם שלו מהמפגש הזה במכתב שכתב לנשיא שז"ר - מלים שבסופו של דבר נחקקו על מצבת הרב עדין ע"ה: "ת"ח מיוחדת בעד הקורת רוח והנחת רוח והכבוד על ידי שלחו לכאן בא כח האישי של מר, הוא הרב מר עדין שי', נוסף על ההזדמנות שהיתה לי על ידי כך להכירו מקרוב, ומצאתי בו מעלות הרבה יותר מאשר אמרו לי וכתבו לי ותארו אותו לפני...".

הוא גם היה ה'צינור' להעביר שאלות ממתפללי בית הכנסת צמח צדק בעיר העתיקה שם כיהן כרב במשך כ-50 שנה, להכרעת הרבי.

כדוגמא הוא מביא את הסיפור הבא: "עלתה פעם שאלה, האם יכול אדם ללא זקן לקרוא בתורה בבית הכנסת ה'צמח צדק'? היה זה כמובן יהודי ירא שמים - רק שאינו נמנה על עדת החסידים. הרב עדין שטח את השאלה בפני הרבי, והרבי ענה שמן הראוי שבית כנסת שנקרא על שמו של ה'צמח צדק', שהדגיש כל כך את מעלת אי הנגיעה בזקן, שבעל קורא בתורה יהיה עם זקן..."

יש לציין כי הרב עדין אבן ישראל קבע את תשובה זו כ'הוראה לרבים' בבית הכנסת 'צמח צדק', שחזן או בעל קורא חייב להיות בעל זקן, והיא תקפה עד היום.

ונחזור לציור: ר' אפרים, כאדם שלא נגע מימיו במכחול, ערך קורס מזורז ביסודות הציור והחל במלאכה.

"התחלתי לצייר בספונטניות, לקחתי כמה שיעורים פרטיים, עבדתי על זה המון זמן", הוא מתאר. "זה דרש המון סבלנות והתמדה. את המבט המיוחד, של הרב עדין והמבט הנשגב של הרבי, ציירתי שוב ושוב עשרות פעמים".

ביום שישי האחרון הוא החליט שהגיע הזמן. "החלטתי לעצור. לקראת יום יו"ד שבט, 32 שנה למעמד הזה שנראה בציור, הצבתי אותו במקום הכי מתאים וראוי – קיר אולם ה'צמח צדק' היכן שהרב עדין ע"ה הרבה להתוועד".

למעלה: הציור הושלם. למטה: לאחר שהוצב בבית הכנסת ה'צמח צדק' בעיר העתיקה בירושלים


 

ושאלה מסקרנת לסיום: מה באמת דיבר הרבי באותו מעמד נשגב – שגם הובע כל כך יפה בציור - עם הרב עדין אבן ישראל?

ר' אפרים: "רעייתו שתחי', מרת שרה אבן ישראל סיפרה לי שבאותו יום הרב עדין שהה במנהטן לצורך אחד מהרצאותיו, והרבי במוצאי יו"ד שבט החל לפתע לחלק ספרי תניא – ללא הודעה מוקדמת לחסידים.

"היא היתה שם באותה עת עם אחותה והמתינה בתור, בקור העז ששרר בחוץ. היא מיהרה להשיג את בעלה בטלפון, והוא הספיק להגיע ואכן היה מהאחרונים שקיבלו את התניא בחלוקה ההיא. 

אגב כך, מציין ר' אפרים: "בהשגחה פרטית הסתבר שגם רעייתי שרה שתחי' זכתה להיות באותו מעמד, וקיבלה תניא מהרבי, כך שגם בביתי יש ספר תניא מאותו מעמד." 

בנו הרב מנחם שיחי' אבן ישראל (שכיום ממלא מקום אביו כרב בית הכנסת 'צמח צדק') מספר לגבי אותו מעמד מיוחד, שהרבי שאל את אביו הרב עדין (בין השאר): ""דו ביסט אויכעט פון די‬ ‫נמושות?", [=אתה גם מהנמושות - שמגיעים לבסוף. מוזכר במסכת 'פאה' שהזקנים הם האחרונים שאוספים את מתנות הפאה]. הוא ענה שהוא מהאנשים‬ ‫הפשוטים, והרבי חייך חיוך רחב כשעושה תנועה של ביטול.

ומסיים ר' אפרים, "הלוואי שגם בנו יוטבע "חותם של אש" ונזכה לתת לרבי "קורת רוח, נחת רוח, וכבוד".

כעת, רק ניתן להמתין ליצירה הבאה של איש ההייטק החב"די, שפרי הביכורים שלו היה כה מוצלח...


מייל היוצר לשאלות\פניות: [email protected]

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
איזה כשרון!
ח' שבט ה׳תשפ״ב
מפליא ומעורר השראה. יישר כח על השיתוף
2.
מדהים !
ט' שבט ה׳תשפ״ב
ציור מרשים והתוכן מעניין מאוד !
3.
ווואוו כישרון ענק (ומבוזבז)
ט' שבט ה׳תשפ״ב
4.
ציור יפה!
ט' שבט ה׳תשפ״ב
בחורצ׳יק מוכשר! תצליח!
5.
מעורר השראה
י"ב שבט ה׳תשפ״ב
מרשים ביותר ניכרת ההשקעה ...
6.
מטורף!
י"ב שבט ה׳תשפ״ב
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.