מערכת COL צעיר | יום ז' שבט ה׳תשפ״ב 09.01.2022

תתפלאו לגלות: למה אחרי טיסה השעון הפנימי שלנו משתבש?

"אוי, איזו עייפות!". מכירים את זה שהגוף לא מתרגל לשעות של המקום אליו טסתם? • מהו ה'ג'ט לג' וכיצד הוא מפריע לנו לנהל אורח חיים התואם לאזור הזמן אליו הגענו? • להבחין בין יום ובין לילה
תתפלאו לגלות: למה אחרי טיסה השעון הפנימי שלנו משתבש?
shutterstock

 

 

 

תתפלאו לגלות:

מהי תופעת ה'ג'ט לג' ומדוע היא קורה?

 

 

 

מי מהקוראים שכבר נסע לרבי או ליעד מרוחק אחר, בודאי מכיר את התופעה המוכרת בשם "ג'ט לג" (ופחות מוכרת בשמה העברי "יַעֶפֶת").

אנשים הסובלים מג'ט לג, חשים זאת כאשר הם נוסעים מאזור זמן אחד לאחר, כמו לדוגמה מארץ הקודש לניו יורק שהפרש הזמן שביניהם עומד על שבע שעות. במקרים כאלו, הם נוחתים בניו יורק ומגלים במהירות,  שבניגוד לשעון האמריקאי, גופם ממשיך להתנהל על פי השעון הישראלי. בשעות הלילה הם חשים עירניים להפליא, ובשעות הבוקר כאשר כל האנשים סביבם מתעוררים הם מרגישים את העייפות משתלטת עליהם; ממש כאילו הם נמצאים עדיין בארץ הקודש.

 

// הג'ט לג

שלא כמו שזה נדמה, האור והחושך אינם הגורמים היחידים לתחושת העייפות או הערנות שלנו. הם אמנם תורמים להרגשה הכללית, אך בנוסף אליהם מתנהלת בגופו של כל אדם מערכת שבה קבוע סדר המורה לו – מתי מתחיל היום, ומתי הלילה. המערכת הזו בנויה על הרגלים. זו הסיבה שאנשים המגיעים לאזור זמן אחר ממשיכים לחוש ערנות ועייפות בהתאם לאזור הזמן השולט במקום ממנו הגיעו. גופם עוד מורגל בסדר הישן. השעון האישי שלהם עוד טרם התחלף.

מי מנהל את המערכת החכמה הזו ומספר לגוף שלנו מתי מגיע היום ומתי הלילה?

הכול קורה בזכות ה"מלטונין". המלטונין הוא הורמון שהגוף מפריש בשעה שהחושך יורד על העולם, ובכך מסמן למוח להתכונן לשינה. כאשר עולה השמש, מופסקת הפרשת המלטונין והגוף מבין שוב את הרמז – הגיע הזמן להתעורר. מדהים, נכון?

מה שקורה כאשר עוברים ממקום זמן אחד לאחר, הוא שהגוף ממשיך להפריש מלטונין כמו בכל יום – בזמן הרגיל, למרות שהאדם נמצא במקום בו הלילה והיום מגיעים בזמנים שונים לחלוטין. לוקח קצת זמן עד שהגוף מבין שמשהו השתנה.

 

 


 

// מה אפשר לעשות כדי להימנע מג'ט לג?

יש כמה שיטות שלא יפתרו את הבעיה, אבל בהחלט יכולים להקל עליכם. לדוגמה; האוויר במטוס יבש מאוד, לכן חשוב להרבות בשתיית מים במהלך הטיסה. מומחי בריאות ממליצים על שתיית רבע ליטר מים לכל שעת טיסה. חוסר שתייה יכביד את הג'ט לג עוד יותר.

השתדלו לתת לגופכם את ההרגשה כי שיניתם אזור זמן. למה הכוונה? אם טיסתכם הגיעה ליעדה בשעות הבוקר, הקפידו לאכול ארוחת בוקר ולהתאים את התנהגותכם לכזו המתאימה ליום. התנהגות הפוכה – כמו במקרה שתבחרו ללכת לישון בבוקר הגעתכם, תגרום לגוף להתבלבל ולהמשיך לפעול על פי שעון הזמן במקום ממנו הגעתם.

 

 

קרדיט תמונות: shutterstock

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.