שניאור דייטש | יום ד' שבט ה׳תשפ״ב 06.01.2022

פריטי חב"ד למכירה? העקבות מוליכות למקור שנוי במחלוקת

ר' שאול שמעון דייטש, תושב בורו פארק שכינה את עצמו כ'אדמו"ר מליאזנה', עומד מאחורי מכירת חפצי חב"ד, שהאותנטיות שלהם מוטלת בספק רב ונמכרו בבתי מכירות פומביות, כך עולה בתחקיר של אתר COLLIVE
פריטי חב
ר' שאול שמעון דייטש על רקע תמונות ופריטים, וחתימת חנה גואריה

מגוון מסמכים וחפצים הקשורים לתנועת חב"ד ולרבותינו נשיאינו, מציפים בשנים האחרונות את בתי המכירות הפומביות, בישראל ובארה"ב.

בין האוצרות ההיסטוריים הנמכרים בזמן האחרון, ניתן למנות קופסאות טבק וגביעי קידוש עתיקים של אדמו"ר המהר"ש, אדמו"ר הרש"ב והרבי הריי"צ, לצד שמלתה של הרבנית שטערנא שרה, ושעוני יד של הרבנית חיה מושקא.

מתחקיר של אתר COLlive עולה, כי לפחות 100 מהמוצרים הנמכרים - מקורם במקור שנוי במחלוקת באמינותו.

לפי בדיקה קפדנית, בשנה האחרונה, מדובר במכירות בסכום כולל של למעלה ממיליון דולר, שנערכו על ידי בתי מכירות פומביות בעלי מוניטין של חפצי יודאיקה.

מאחורי שורת המכירות של חפצי רבותינו עומד שאול שמעון דויטש תושב שכונת בורו פארק, המכנה עצמו "האדמו"ר מליאזנא".

*

דויטש הקים מוזיאון בצמוד לביתו בשדרה ה-14 בבורו-פארק, כדי לסייע במכירת מוצגים היסטוריים שנתרמו ונועדו לתצוגה פומבית.

בשנים שחלפו מאז ג' תמוז, נטען נגד דויטש שהוא בודה דברים מליבו. לטענתו, הרבי היה נפגש עמו באופן פרטי ולמד עמו בחברותא על בסיס שבועי (אין, כמובן, ראיות לכך שהדבר נעשה עם אף אחד), שהרבי שכר אותו לערוך מחקר (המזכירים אינם זוכרים אפילו מקרה אחד כזה) וכי הרבי ביקש - שהוא יהיה היורש שלו.*

הנה כמה מהמכירות האחרונות שלו שמעלות ספק בדבר אמינותן: 

דויטש מכר במכירה פומבית שטרות רבים של דולר אמריקאי, אשר לטענתו נמסרו לו על ידי הרבי באופן אישי. ביניהם היו שטרות של 100 דולר, 50 דולר ו-20 דולר. שטר אחד כזה של 20 דולר נמכר מוקדם יותר השנה תמורת 1,875 דולר. האותנטיות של שטרות אלו מוטלת בספק, שכן דויטש אמר לבית המכירות הפומביות 'קדם' כי קיבל אותם "על טבילת כלים של הרבי במקווה שלנו". (הכוונה לבית של הוריו של דויטש).
לטענתו הוא קיבל אותם באמצעות מזכירו האישי חיים מרדכי חודקוב. טענה זו חשודה, שכן הרב חודקוב ניהל את משרדו של הרבי מ-770  והיו לו תחומי אחריות רבים, אך לא היה מעורב בניהול משק ביתו של הרבי. אנשים שהיו מעורבים בניהול ביתם של הרבי והרבנית ברחוב פרזידנט בקראון הייטס, אומרים ששום דבר דומה לשימוש במקווה כלים מעולם לא נעשה בבית הוריו של דויטש.

דוגמה שנייה היא מכירה של עשרות מטבעות 1 סנט, שכביכול חולקו על ידי הרבי. לעתים קרובות הרבי היה מחלק מטבעות של 5 סנט (ניקל'ס) לילדים כדי לתת לצדקה. לעיתים ניתנו מטבעות של 10 סנט בכנסים של צבאות השם לילדים. אך ככל הידוע מטבעות של 1 סנט מעולם לא חולקו. 
"כולם יודעים שהרבי לא חילק מטבעות של סנט אחד", אמר היסטוריון חב"די ל-COLlive.com. "אולי אפשר לטעון שהיה מקרה חריג שבו הרבי נתן למישהו סנט בודד (אם כי אף אחד לא הצליח למצוא אפילו מקרה אחד כזה). אבל עשרות סנטים? זה פשוט לא קרה."

דוגמה שלישית הייתה מכירת שטר של 500 דולר שניתן לכאורה למרת חנה גוראריה על ידי אביה הרבי הריי"ץ בשנת 1942 עבור "קניית אספקה ​​כשנכנס לבניין 770" - היום המטה העולמי של ליובאוויטש. דויטש שלשל לכיסו 16,000 דולר על המכירה הזו.

על חלק מהפריטים, דויטש מודה כי הוא עצמו כתב את "פתקי האימות" (פתק בחתימת הבעלים המאשר את אמינות הפריט). הפריטים חתומים לכאורה על ידי הגב' חנה גוראריה, בתו של אדמו"ר הריי"ץ וגיסתו של הרבי. מה שמטיל ספק בפתקים אלו הוא התאריכים בהם לכאורה נכתבו, בשנים 1989 ו-1990.. בשנים אלו הגברת גוראריה כבר התקשתה מאד בראיה. גם השוואה בין החתימות על הפתקים הללו מעלה הבדלים גדולים בין החתימות. כמו כן, אחת מהחתימות מתוארכת ליום פטירתו של בעלה, הרש"ג, ז' אדר א' תשמ"ט.. "האם עלינו להאמין שלא היה לה מה לעשות ביום הלוויה של בעלה מלבד לעבור על בגדים שהיו לה מלפני 30-40 שנה ולפרט את ההיסטוריה של כל פריט כזה ולעזור בכתיבת הפתק ולחתום על זה?" שאל היסטוריון אחד.

*

'גנזים', בית מכירות פומביות יהודי בעל מוניטין רב, ערך את המכירות הפומביות הראשונות של דויטש ומאז חדל.

הצעה נוספת שהציג דויטש למכירה לאחרונה הינה תמונות של הרבנית רבקה ושל הרבנית חיה מושקא. שלושה מומחים בחב"ד טענו כי מדובר במרמה. מומחה רביעי אמר שהם נראים אולי אותנטיים, אבל ציין שכל מי ששוקל לרכוש אותם צריך להיזהר. "העובדה שדויטש הוא המוכר, מעמידה את אמיתותם בספק גדול מאוד", אמר.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.