שלמה מן | יום ב' שבט ה׳תשפ״ב 04.01.2022

מבט יוקד של מסירות נפש: תמונות ר' ניסן ור' אשר בכלא

החסידים שלא נכנעו: תמונות מצמררות של רבי ניסן נמנוב רבי אשר ששונקין בצעירותם, בכלא הסובייטי מאחורי מסך הברזל, התגלו לאחרונה ברוסיה • שני צילומים מצמררים שמספקים הצצה קלה למסירות הנפש ברוסיה
מבט יוקד של מסירות נפש: תמונות ר' ניסן ור' אשר בכלא
ר' אשר ור' ניסן מאחורי הסורגים. רקע: שאטרסטוק

המשפיע האגדי, החסיד רבי ניסן נמנוב ע"ה, השפיע על אלפי תלמידים בישיבת 'תומכי תמימים' בברינואה הסמוכה לפריז שבצרפת וקודם לכן בסמרקנד ובטשקנט. הרב החסיד רבי אשר ששונקין ע"ה היה מהשמשים ומדמויות ההוד הבולטים בבית חיינו 770 במשך עשרות שנים.

שניהם היו אנשי מסירות נפש. שניהם נכלו והוגלו לסיביר ועמדו בסכנת חיים מוחשית בגלל התעקשותם לא להיכנע  לשלטון הרוסי הסובייטי ולהמשיך לשמור תורה ומצוות ולהפעיל חדרים במחתרת.

בימים האחרונים התגלו צילומים של שניהם מאחורי הסורגים. אלו תמונות נדירות המעניקות הצצה בלתי אמצעית לייסורים וההשפלות שחוו החסידים באותן שנים מאחורי מסך הברזל ולמסירות נפשם הבלתי ניתנת לתיאור.


תמונתו של רבי ניסן נמנוב זצ"ל בכלא


את התמונות מצא הרב ברוך גורין ממוסקבה. בכתב האישום נגד הרב נמנוב נכתב כי מלבד "חינוך דתי, העניק לתלמידיו דעות אנטי סובייטיות". "אישום" דומה מופיע בכתבי האישום שהוגשו נגד חסידים רבים נוספים באותן שנים.

הרה"ח המשפיע ניסן נעמינוב, היה סמל של חסיד אמיתי פנימי, עובד ה' במסירות נפש, אשר רבותינו הקדושים הגדירוהו כ"בינוני" עפ"י התניא. הוא נפטר בשנת ה'תשמ"ד ונטמן בהר הזיתים. בשנת תר"צ, כשנתים אחרי חתונתו נעצר בלניגרד (כיום פטרבורג) בה הפעיל חדר יהודי במחתרת ונשלח לשלוש שנות גלות בסיביר.


העמיד אלפי תלמידים. ר' ניסן בערוב ימיו


אחרי ששוחרר הפך למשפיע בישיבה החב"דית שהוקמה בסמרקנד. בשנים מאוחרות יותר נשלח בידי הרב הריי"צ לעיר ברינואה ליטול חלק בניהול הישיבה החב"דית בעיר. בתוך זמן קצר הפך למנהל ולמשפיע הראשי של הישיבה.

הרב אשר ששונקין, יליד תרס"ח, היה גם הוא מאנשי מסירות הנפש ששמרו על הגחלת היהודית ברוסיה הסובייטית ונשלחו לסיביר ושרדו. הוא חווה תלאות רבות ולא אחת עמד לפני סכנת חיים, אך לא נתן לכל זאת לבלבל אותו והמשיך להקפיד במסירות נפש על שמירת המצוות.


רבי אשר ששונקין זצ"ל. למעלה: בכלא. למטה: בלימוד עם ידידו הקרוב המשפיע רבי מענדל פוטרפס זצ"ל, גם הוא מאנשי מסירות הנפש שהוגלו לסיביר


לפני שעזב את רוסיה קיבל מהרבי מסר (בשנת תשכ"ד) כי "לפום צערא אגרא". הוא התיישב בירושלים וכעבור כמה שנים נסע לניו יורק. הוא היה מהדמויות הבולטות ב-770. לרבים זכורה במיוחד הדלקת נרות החנוכה ב-770 שמדי שנה היה הוא שבירך. נפטר בשנת תשמ"ח.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.