שניאור דייטש | יום כ"ט טבת ה׳תשפ״ב 02.01.2022

לא לסמוך על 'קולות': הוראות הרבי בשנת השמיטה

ברקע שנת השמיטה ו'רפורמת הכשרות' שהחלה היום, מעניין לראות מה ביקש הרבי בשנת השמיטה • משפחה חב"דית מקהילת אנ"ש בדרום הארץ סבלה מעניין בריאותי לא מצוי בשנת השמיטה, והמענה הלא שגרתי שקיבלה • מה דרש הרבי מבעל ה"פני מנחם" מגור לפרסם לקראת שנת השמיטה? • קטעים נבחרים מתוך הספר החדש 'אקטואליה בזוית חב"דית'. ושבתה הארץ שבת לה'
לא לסמוך על 'קולות': הוראות הרבי בשנת השמיטה
ביקור משלחת רבנים אצל 'ועד השמיטה' (ארכיון COL)

ברקע שנת השמיטה ו'רפורמת הכשרות' שהחלה היום, מעניין לראות מה ביקש הרבי בשנת השמיטה. 

קטעים נבחרים מתוך הספר החדש 'אקטואליה בזוית חב"דית' שיצא לאור לאחרונה, בעריכת הרב שבתי וינטרוב.

הנחיצות ללימוד הלכות שביעית ולהפיץ לימוד זה

בג' אלול תשי"א הרבי כותב  להרה"ג רבי יחזקאל שרגא ליפשיץ – הלברשטאם שהתגורר באותם ימים ברמלה: "קבלתי מכתבו בו מעורר על דבר הנחיצות ללמוד דיני שביעית ולהפיץ לימוד זה בכל מרחבי אה"ק ת"ו.  יישר חיילי' לאורייתא, כי בטח עושה את אשר ביכולתו לעורר גם באופן ישר את הנחיצות בארץ הקודש ת"ו בלימוד זה, ומובן אשר החסידים ואנ"ש שי' יהיו עושים את אשר ביכולתם במקצוע זה.. בטח בא בקשור דברים עם האנשים ומוסדות אחרים המתעסקים בעניין למוד הלכות שמיטה ועובד עמהם יחד. (אג"ק ד' תמז')

לא לסמוך על היתר מכירה וקולות בדיני שביעית

במכתב שהרבי כתב לרבה של כפר חב"ד הגאון הרב שניאור זלמן גרליק, מתאריך כ"א שבט, ה'תשי"א, עשרה ימים לאחר קבלת הנשיאות "במענה על מכתביו מיום ט"ו וכ"ד טבת וי"ב שבט: בענין שביעית - כפי הידיעות שנתקבלו כאן הקיבוצים החרדים שבארץ הקודש ת"ו בדעתם שלא לסמוך על קולות ולשמור שביעית כהלכתה.

"לפלא שאינו מזכיר דבר על דבר הגשמים שירדו סוף סוף, אם הצילו הזריעה במילואה או כו' ובטח ימלא במכתבו הבא בבשורות טובות בזה ובכיוצא בזה. (אג"ק ד' קנד')

מדוע סבלו מעניין בריאותי בשנת השמיטה ומה התיקון שהרבי נתן?

על הזהירות והחובה להקפיד בענייני שמיטה נלמד מהסיפור הבא. לפני 35 שנים קיץ תשמ"ז הייתה שנת שמיטה, משפחה חב"דית מקהילת אנ"ש בדרום הארץ סבלה מעניין בריאותי  לא מצוי ובפרט שמהדבר סבלו כל בני המשפחה יחד. אבי המשפחה לא היסס והחליט לכתוב על כך לרבי ולבקש עצה וברכה בעקבות הסבל של כל בני המשפחה. התשובה של הרבי הכתה בהלם את המשפחה ( התשובה מודפסת בליקוטי שיחות חלק ל"ו  עמוד 298 בהוספות) "בטח שגגו באכילת דעניני שמיטה".

 בני המשפחה לא ידעו את נפשם לאחר שהקפידו ביותר לקנות אך ורק בחנות שמספקת מצרכים בהכשרים מהודרים. בעקבות כך כתבו לרבי  פתק נוסף איך ניתן לבדוק את הדבר לאחר שהם מקפידים לקנות אך רק בחנות מהדרין השומר על כללי שמיטה. התשובה של הרבי הייתה "עבודת ה' בשמחה (שפורצת גם גדר דשגיאות מי יבין)" [ כלומר שבזכות עבודת השמחה ינצלו גם מהגדר של שגיאות מי יבין]

לפרסם בכפר חב"ד את כללי הכשרות ללא פקפוק

במכתב  לוועד הרוחני של כפר-חב"ד מתאריך כ"ז תמוז תשי"ט  כותב הרבי: "בענין השמיטה והצרכניה. הנה אף שלכל לראש ענין הזהירות בענינים אלו נוגע להצרכניה כיון שרוב האוכלים מגיע לכפר חב"ד על ידה, מובן שצריך לפרסם בכלל רשימת אוכלים המותרים בלי פקפוק וכו' שהרי בודאי שכמה אוכלים וכמה מאנ"ש קונים שלא על ידי הצרכניה, וקל להבין.

"וכיון שכמה חילוקי דיעות בכשרות הנ"ל, הרי על הועד הרוחני בראשיתו של מרא דאתרא, לברר דעת תורה ולפרסם זה... (אג"ק חי' תעב')

לתרום לקרן השמיטה בארץ הקודש

"ישנו ענין נוסף בפרק דשנה זו ״שמיטת הארץ" , שיש לעורר אודותיו בחודש אלול דשנה זו: מכיון ש״קרבה שנת השבע שנת השמיטה״, יש לעורר ולעודד ולזרז אודות כל ההכנות הדרושות לקיום מצות השמיטה בארצנו הקדושה, שהרי נוסף לכך שבחודש אלול מתחילה ההכנה לשנה הבעל״ט, שלכן, מנהג ישראל שמר״ח אלול נוהגים ככר לכתוב באגרת ברכת כתיבה וחתימה טובה, מודגש הדבר ביותר בנוגע לשנת השמיטה, שהרי כמה פרטי דינים מתחילים כבר ״שלושים יום לפני ראש השנה״ כלומר, בראש חודש  אלול.

ומכיון שקיום מצות השמיטה כרוך עם הוצאות כספיות כוי — כדאי  ונכון שכל אחד ואחד יתרום מממונו, בהקדם האפשרי, ל״קרן השמיטה״, אשר, על ידי זה נכלל גם הוא ב״שומרי שביעית״, ״גבורי כח עושי דברו לשמוע בקול דברו״ ( תורת מנחם תשמ"ו ד' ש"פ ראה)

צילום אילוסטרציה: מנדי הכטמן, COL


 

למה לא הייתה התעוררות על לימוד תורה בשנת השמיטה?

בי"ג אלול תשל"ט ביקר כ"ק האדמו"ר בעל ה"פני מנחם" מגור זצ"ל יחד עם – מחותנו, הגאון רבי מנשה קליין זצ"ל אצל הרבי ששוחח עמהם באריכות על דבר ההכנות הרוחניות לשנת השמיטה.

"ישנו ענין שברצוני לברר אצלכם: מתקרבים אנו לשנת השמיטה ומובא באחרונים שענינה הוא "שתהיה כל השנה הבטלה מעבודת האדמה מוכנת לעבודתו. . שגם עובדי האדמה כאשר ישבתו בשנה ההיא יתעוררו לדרוש את ה'", היינו, מכיון שהיו פנויים מעבודתם "אדם חורש" ו"אדם זורע" ממילא יהיה לימוד התורה בריבוי.. ענין זה נוגע במיוחד לארץ הקודש שכן בזמנים ההם הרי בשנה זו הוסיפו בלימוד התורה שם.

אולם כשהתעניינתי האם היתה התעוררות כלשהי על דבר הוספה בלימוד התורה בשנת השמיטה – השיבוני שלא, ואף בישיבות ובתלמודי תורה לא דובר על דבר זה. גם כשהתעניינתי האם הייתה איזו החלטה בנוגע לענין זה אצל ראשי והנהלות הישיבות בנוגע מכאן ולהבא? השיבוני שלא היו בכך שינויים.

ה"פני מנחם" מגור: ה"רשת שיעורי תורה" של אגודת ישראל פירסמה על כך דבר הוספה וכו' בקשר לשנתה שמיטה.

הרבי: זהו חידוש עבורי. האם זה היה כבר בשמיטה הקודמת?!

ה"פני מנחם" מגור: לא, לראשונה השנה. אולם זה לא היה באופן שהרבי תובע – שכל ענין השמיטה הוא בשביל להוסיף תורה.

 ה'פני מנחם' מגור זצ"ל (נראה בתמונה שני מימין) בביקורו אצל הרבי בתאריך יג אדר א' תשד"מ


 

הרבי: בנוגע לפועל: מן הראוי לפרסם זאת – בנוגע להוספה בתורה – באופן המתאים ביתר שאת וביתר עז... עומדים אנו כבר בעיצומם של ל' יום קודם שביעית, הרי כדאי ונכון לעורר על כך, ולדעתי יש לפרסם זאת אף בחוץ-לארץ.. ובלי-נדר אעשה מכך "רעש" גם בחוץ לארץ.

 ('שיח שרפי קודש' עמוד 71 ואילך)

 


אקטואליה בזוית חב"דית ספר חדש ומרתק בו תוכלו למצוא אלפי התייחסויות מרתקות על המשמעות האקטואלית בזוית חב"דית ונושאים על סדר היום במשנתו של הרבי מליובאוויטש ביניהם: שמחה, אהבת ישראל, יחס לאסירים, לימוד תורה, בית המקדש, גאולה,   השואה,  החלל והירח, דת ומדינה, בחירות, גיור כהלכה, שלמות הארץ, יחסי ישראל ארה"ב, חוק הדיחוי לתלמידי ישיבות, צה"ל, בחירות, עדות המזרח, חטיפת ילדי תימן, חזית דתית ועוד.

'אקטואליה בזוית חב"דית' מנגיש לראשונה לציבור הרחב את משנתו של הרבי מליובאוויטש בנושאים שונים ומגוונים על החיים ומשמעותם בהתייחס לסוגיות בוערות ומגוונות.

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.