חרדים10 | יום כ"ט טבת ה׳תשפ״ב 02.01.2022

"רב שיחתום על כשרות בעיר שאינה שלו – כשרותו תיאסר"

גדולי הרבנים בציבור החרדי חתמו בסוף השבוע על מכתב, שתוכנו התפרסם הבוקר (ראשון) בו הם מודיעים, כי רבני ערים שיעניקו כשרות לעסקים או בתי אוכל בערים שהם אינם מכהנים בהן – תיאסר כשרותם באופן גורף • השר מתן כהנא טוען: "הרפורמה - חיזוק כוחה של הרבנות הראשית" • ליברמן: “חרם? הכפייה שלכם לא תעבוד הפעם"
טוען כי הרפורמה שלו דווקא תחזק את מעמד הרבנות הראשית. השר מתן כהנא (צילום: דוברות משרד הדתות)

גדולי הרבנים בציבור החרדי חתמו בסוף השבוע על מכתב, שתוכנו התפרסם הבוקר (ראשון) לראשונה באתר ‘וואלה’ בו הם מודיעים, כי רבני ערים שיעניקו כשרות לעסקים או בתי אוכל בערים שהם אינם מכהנים בהן – תיאסר כשרותם באופן גורף.

זאת על רקע כניסת החלק הראשון של רפורמת הכשרות לתוקף.

בטיוטת המכתב נכתב, כי מטרת הרפורמה שקודמה על ידי השר מתן כהנא נועדה “להטיל מחלוקת בין רבני ישראל, בכך שמבקשים להתיר לרבנים אחרים ליתן כשרות שלא במקום מושבם ולגרום לקנאה ותחרות האחד מול רעהו שבמקום שהוסרה הכשרות על ידי רב העיר מטעמים הלכתיים, יבוא האחר וייתן כשרות לאותו המקום, וזה הרס גמור לכל מערכת הכשרות בארץ הקודש”.

הרבנים מזהירים, כי חל איסור לרבני ערים לתת כשרות בערים אחרות: “ואל יהין רב מלתת כשרות שלא במקום מושבו וחלילה לו מלהשיג גבול רעהו ליתן כשרות בעיר אחרת בשום צורה ואופן ושארית ישראל לא יעשו עוולה”.

בנוסף, הרבנים כותבים כי רבני ערים שיאפשרו זאת “תיאסר כשרותם בכל דוכתא (מקום) שכן עדות היא בכך שרצונם להשגת גבול והרס הכשרות גרידא”.

עד כה חתמו על המכתב הרב חיים קנייבסקי, נשיא ‘המועצת’ של ש”ס חכם שלום כהן, הגר”ש בעדני. בהמשך צפויים לצרף את חתימותיהם רבנים נוספים כמו הגרי”ג אדלשטיין ואדמו”רים.

המכתב מתפרסם על רקע כניסתו לתוקף של השלב הראשון בתוכנית הכשרות שקידם השר כהנא. במסגרת זאת, החל מהבוקר יוכלו בעלי המסעדות, המפעלים, המרכולים וכל עסק לייצור ומכירת מזון לבחור איזה רב עיר יעניק להם תעודת כשרות.

האפשרות שכל רב עיר, באמצעות מועצה דתית, יוכל להעניק כשרות בכל שטח בישראל גם אלו שמחוץ לשטח המוניציפלי של העיר שלו, אמורה לאפשר את פתיחת השוק לתחרות.

הפרשן יעקב ריבלין הגיב: “את מי זה אמור להרתיע. השומעים לחותמי המכתב לא אוכלים רבנות. ואלה שאוכלים ממש לא אכפת להם אם זו הרבנות המקומית או רבנות אחרת”.

השר מתן כהנא כתב הבוקר על הרפורמה בראשותו: “היום יתחיל השלב הראשון של תוכנית הכשרות אשר תסדיר את מערך הכשרות של מדינת ישראל ותצעיד אותו קדימה אל עבר כשרות טובה יותר, כשרות מפוקחת יותר, כשרות מסודרת יותר”.

לדבריו, “האפשרות שכל רב עיר, באמצעות מועצה דתית, יוכל להעניק כשרות בכל שטח בישראל גם אלו שמחוץ לשטח המוניציפלי של העיר שלו, פותחת את שוק הכשרות לתחרות. הכנסת תחרות למערך הכשרות תשחרר את הקיפאון ששרר בתחום הכשרות בעשורים האחרונים. התחרות בין נותני הכשרות תוביל למתן שירות טוב יותר, רציני יותר, מוקפד יותר ונוח יותר לבעלי העסקים”.

הוא הוסיף: “אך מעבר לבעלי העסקים, תוכנית הכשרות תביא לכך שיותר ויותר אזרחים בישראל יאכלו כשר, כי ככל שמערך הכשרות יהיה הדוק ומגוון יותר כך האזרחים יוכלו לזכות ביותר מקומות כשרים שיהיו מפוקחים כראוי.

“מעל לכל אלו חשוב לציין כי תוכנית זו תהיה גורם משמעותי לחיזוק כוחה של הרבנות הראשית לישראל. בעוד שנה בדיוק, כשתסתיים תקופת המעבר ותכנית הכשרות תיכנס לתוקף במלואה, הרבנות הראשית תהפוך לגוף מפקח עם סמכויות רחבות. כשהרבנות תהפוך לגוף המפקח מערך הכשרות יעבוד בצורה יעילה שתבטיח לכולנו כשרות טובה ומהודרת יותר.

“השנה הקרובה היא שנת התארגנות לקראת כניסת תאגידים פרטיים לשוק הכשרות. פתחנו את שוק הכשרות לתחרות עבור אלו שמעוניינים בכך ולא יכלו לעשות זאת עד היום.

“מטרת התכנית אינה לגרום לבתי עסק לעבור מכשרות הרב המקומי לכשרות אחרת אלא לאפשר זאת במקומות בהם יש צורך בכך בשל כשלים שקיימים במערך הכשרות המקומי”.

השר אביגדור ליברמן הגיב על מכתב הרבנים נגד רפורמת הכשרות: “חרם? הכפייה שלכם לא תעבוד הפעם. הרפורמה בכשרות שמאפשרת החל מהיום לרבנים להעניק כשרות ללא קשר גיאוגרפי באה להטיב עם המסעדנים ועם הסועדים. חרמות לא יעבדו, הכשרות שייכת לכולם ולא רק לזרם כזה או אחר.

“אני בטוח שכל אחד ידע להחליט לבד מה נכון בשבילו. אנחנו נמשיך בנחישות ליישם את הרפורמה החשובה הזאת שמפרקת את המונופול על הכשרות במדינת ישראל”.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.