שניאור דייטש | יום כ"ט טבת ה׳תשפ״ב 02.01.2022

230 מייל במדבר: זה מה שעשו כדי להציל גופת יהודי משריפה

שליח חב"ד בלאס קרוסס, טקסס, הרב ברי שמוקלר והת' פנחס סודאק, מלונדון, אנגליה, נסעו מאות קילומטרים כדי לארגן קבורה יהודית ראויה לחסר בית שנפטר וגופתו עמדה להישרף
230 מייל במדבר: זה מה שעשו כדי להציל גופת יהודי משריפה

מאת הווארד בלס, חב"ד.אורג

השליח ובחור הישיבה נסעו 230 מייל כדי להציל גופת יהודי משריפה ולהביאו לקבורה יהודית.

שליח חב"ד בלאס קרוסס, טקסס, הרב ברי שמוקלר ופנחס סודאק, בחור הלומד סמיכה לרבנות מלונדון, אנגליה, נסעו מאות קילומטרים כדי לארגן קבורה יהודית ראויה לחסר בית שגופתו עמדה להישרף.

כשהרב חיים שמוקלר מחב"ד מניו מקסיקו באלבקרקי קיבל טלפון מאדם יהודי שאמר לו שגופת אחיו חסר הבית נמצאת בחדר המתים בעיר באמרילו, טקסס ומיועדת לשריפה, הרב ידע שעליו לפעול מהר.

הוא התקשר מיד לאחיו, הרב ברי שמוקלר, בלאס קרוסס, 225 מייל דרומית משם, ורק 45 דקות מגבול טקסס. השעון תקתק כשהתקרב מועד שריפת הגופה והרב ברי נכנס לפעולה.

"האיש חשב שאולי נוכל לומר קדיש על אחיו", אמר הרב ברי לאתר Chabad.org. "הוא לא ציפה שבאמת נקבור אותו".

אבל הרבנים ידעו שקבורה יהודית ראויה היא חיונית. הרב ברי התקשר לבית הלוויות באמרילו כדי להעביר את הגופה לחלק היהודי של בית קברות יהודי בבלן, ניו מקסיקו - מרחק נסיעה של חמש וחצי שעות. לאחר מכן הוא יצא לנסיעה של 3 שעות מלאס קרוס לפגוש את נהג הרכב שהביא את הנפטר.

הרב שמוקלר, מנהל את בית חב"ד לאס קרוסס יחד עם רעייתו, רואה את ההשגחה האלוקית פועלת לאורך כל הדרך. פנחס סודאק, בחור ישיבה מלונדון, אנגליה, שהה אצל משפחת שמוקלר כמה ימים בדרכו לפארקים הלאומיים בטקסס. הבחור הגדיר את המצווה בה זכה כ'חסד של אמת' שהקרן קיימת לעולם הבא. "העמסנו את המכונית עם 20 ליטרים של מים, בד, תכריכים ואדמה מארה"ק – כל הדרוש לקבורה כשרה, ויצאנו לנסיעה של 230 מייל", אמר שמוקלר.

הרב מציין שפעמים רבות בחרו במקום קבורה זה מאחר ואין צורך בארון, הוא נמצא בסביבה מדברית טבעית, והעלות נמוכה יותר. המנוח הובא למנוחות בחלקה היהודית של בית העלמין.

"עשינו את הטהרה במקום, על האדמה המדברית", מספר שמוקלר. "הלבשנו אותו, אמרנו את התפילות וקברנו אותו בתכריכים ובטלית. הנהג הגוי התבונן בהשתאות. הוא רק היה צריך לראות מה אנחנו עושים. הוא אפילו לקח את הטלפון שלי כדי לצלם."

בעוד שזו הייתה הפעם הראשונה שהרב פיקח על קבורה במדבר, הוא ארגן הלוויות ליהודים קשישים בלאס קרוס, קהילת גמלאים ידועה. "יש לנו כאן הרבה קשישים והצלנו חלק מהם משריפת גופות."

הרב שמוקלר מעריך שיש 1,000 משפחות יהודיות בלאס קרוסס, עיירה של 110,000 איש. הקהילה היהודית כוללת גמלאים, פרופסורים באוניברסיטת ניו מקסיקו סטייט וסטודנטים לרפואה בקולג' בורל לרפואה אוסטאופתית הסמוכה באוניברסיטת ניו מקסיקו סטייט. תיירים עוברים לעתים קרובות גם בטיולים לכיוון דרום מערב.

בית חב"ד של שמוקלר הוא אחד מארבעה הקיימים בניו מקסיקו. בנוסף לבית חב"ד של אחיו הרב חיים שמוקלר באלבקרקי, אותו הוא מנהל יחד עם אשתו דבורה לאה, ישנם מרכזי חב"ד בסנטה פה ובטאוס גם כן.

"זה הרגיש כאילו אנחנו יכולים לעזור ליהודי כשאף אחד אחר לא יכול", אמר הרב ברי שמוקלר. "זה אומר להיות שם בשביל יהודי אחר. אני מקווה שזה ייתן השראה לאנשים לדעת שיש הזדמנויות למצוות וצריך לתפוס אותן".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.