מערכת COL צעיר | יום כ"ו טבת ה׳תשפ״ב 30.12.2021

פרק שני: איך הגיע שולחן עם מפת ארץ ישראל לחדר הרבי?

חדרו של הרבי הכיל במשך השנים חפצים רבים. חלקם עומדים שם עד היום, וחלקם שהו שם רק תקופה קצרה, או שהועברו למשמרת בשנים האחרונות • בין הפריטים המרכיבים את החדר הקטן שממנו יוצאת אורה לעולם כולו, בחרנו בשורה של חפצי קודש עיקריים שאת סיפורם נשרטט בפרקי הסדרה החדשה • סיפורם של שולחנות
פרק שני: איך הגיע שולחן עם מפת ארץ ישראל לחדר הרבי?
סודות מתוך החדר פרק שני

חדרו של הרבי הכיל במשך השנים חפצים רבים. חלקם עומדים שם עד היום, וחלקם שהו שם רק תקופה קצרה, או שהועברו למשמרת בשנים האחרונות.
בין הפריטים המרכיבים את החדר הקטן שממנו יוצאת אורה לעולם כולו, בחרנו בשורה של חפצי קודש עיקריים שאת סיפורם נשרטט בפרקי הסדרה - סודות מתוך החדר.


 

פרק שני:
סיפורם של שולחנות

 

בכתבה הקודמת, התייחסנו לשולחן אחד מיוחד, אותו בנה אדמו"ר מהר"ש השוכן כבוד בחדרו של הרבי. בכתבה זו נתאר את סיפורו של השולחן הרגיל בו השתמש הרבי, וכן את סיפורו של שולחן שלישי שעמד בחדר.

 

שולחן היחידות של אדמו"ר הריי"צ

במשך התקופה שלאחר רכישת בניין 770, היה החדר שמוכר כיום כחדרו של הרבי, משמש כחדר היחידות של אדמו"ר הריי"צ. רק לאחר שהגיעו הרבי נשיא-דורנו וזוגתו הרבנית לארצות הברית, החל החדר לשמש את הרבי נשיא-דורנו – בתחילה כחדר ה"מרכז לענייני חינוך", בו ישבו עובדים נוספים, ולאחר מכן כחדרו האישי.

עם הסבת ייעוד החדר, הורה הרבי לשנות את מיקומו של השולחן הגדול בו השתמש אדמו"ר הריי"צ - שעד אז עמד תחת החלונות הגדולים הפונים לחזית הבניין – ולהניחו לרוחב צידו הצר של החדר, במקום המוכר לנו כיום. ייתכן שהסיבה לכך הייתה שהרבי לא רצה לשבת במקומו של אדמו"ר הריי"צ.

מעניין שעובדה זו, שהשולחן ששימש את הרבי שימש כבר כשולחן חדר היחידות של אדמו"ר הריי"צ לא מפורסמת דיה.

 

י"ח חשוון תשל"ה. השולחן לצידו יושב הרבי, שימש את אדמו"ר הריי"צ ליחידות במשך תקופה

 

מתנה מארץ ישראל

השולחן הנוסף שעמד בחדר, בתווך בין שולחנו הגדול של הרבי לשולחן העגול מעשה ידי אדמו"ר המהר"ש, היה שולחן עשוי עבודת-יד שעליו שורטטה ביד-אמן מפת ארץ הקודש.

שולחן זה, היה מתנתם של תלמידי בית הספר למלאכה בכפר-חב"ד, שככל הנראה ייצרו שולחנות נוספים כאלו, אותם העניקו לאישיות מיוחדות שביקרו בבית הספר.

מי שהביא לרבי את המתנה, היה מר יוסף קלרמן, עיתונאי ועסקן ציבורי שהיה בעל קשרים חמים עם חסידי ליובאוויטש. וכך סיפר על כך קלרמן:

 

היה זה בחצות הלילה כשנכנסתי לחדרו של הרבי. כמו תמיד, גם הפעם התעניין הרבי בפרטיות אודות הכל בכל מכל המתרחש בארץ ישראל. לאחר שעניתי על מספר שאלות שהציג לי הרבי, נתתי אני לרבי מתנה ששלחו עמי עובדי הנגריה בכפר חב"ד - מדף שולחן עץ שעליו חרוטה מפת ארץ ישראל השלמה. הרבי לא הסתיר מפני את קורת רוחו מכך שגם ה"חוטבי עצים" והנגרים בכפר חב"ד חדורים הם בהכרתם את עמדתו ביחם לשאלת גבולות ארץ ישראל.

 

מתנה מתלמידי הנגריה בכפר. אורחים בכפר חב"ד מביטים בשולחן דומה עליו שורטטה מפת הארץ

 

שולחן ומנורה בגשמיות וברוחניות

ימים ספורים לאחר אותה יחידות,  כתב הרבי מכתב לתלמידי בית הספר למלאכה ששיגרו לו את המתנה (מתאריך י"ג ניסן תשי"ז):

שלום וברכה!

ימים אלו נתקבל השולחן מעשי ידם להתפאר, נוסף על המנורה שעשוה, שנתקבלה לפני זמן.

ובהביטי ובהתבונני על כלים אלו, תקוותי חזקה אשר עושים הם ככל התלוי בהם בשני הקווים דשולחן ומנורה טובים ומשוכללים, זאת אומרת הגשמיות והרוחניות, ועל-פי מאמר רבותינו ז"ל הידוע, הרוצה שיחכים ידרים ושיעשיר יצפין, וסימנך שולחן בצפון ומנורה בדרום.

אשר בענייני תלמידי ישיבה ובית ספר, הגשמיות והשולחן זהו קיום המצוות שתלויים הם בעניינים גשמיים, והרוחניות והמנורה זהו לימוד התורה חכמתו של הקדוש-ברוך-הוא...

 

 

שולחן זה נותר לעמוד בחדרו של הרבי, ובמשך השנים שימש גם הוא כמקום עליו הניח הרבי ספרים וכתבים, כמו שאר השולחנות בחדר. מעניין לציין כי במשך תקופות ארוכות היה חדרו של הרבי עמוס בספרים שנערמו על השולחנות השונים. רק לקראת שבת, היה הרבי מכסה את ערמות הספרים בגיליונות נייר גדולים, כדי לשוות מראה מסודר לחדר, לקראת השבת. 

 

ערב יום כיפור תשל"ז. ניתן להבחין בערמות הספרים המכוסות מאחור

 
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.