מערכת COL | יום כ"ה טבת ה׳תשפ״ב 29.12.2021

הצאצאים ניגנו, למדו וחילקו תורתו של כ"ק אדמו"ר הזקן

למעלה ממאתיים מצאצאי אדמו"ר הזקן התכנסו במוצאי שבת האחרונה לסעודת מלווה מלכה השנתית, בסמיכות ליום היארצייט ה-209 בכ"ד טבת. בין הנוכחים היו חסידי חב"ד, חסידים מחסידויות אחרות וכן ליטאים – כולם מאוחדים בזכות הגדולה להיות מצאצאיו של רבינו הזקן
הצאצאים ניגנו, למדו וחילקו תורתו של כ
צילום: איציק רויטמאן

למעלה ממאתיים מצאצאי אדמו"ר הזקן התכנסו במוצאי שבת האחרונה לסעודת מלווה מלכה השנתית, בסמיכות ליום היארצייט ה-209 בכ"ד טבת. בין הנוכחים היו חסידי חב"ד, חסידים מחסידויות אחרות וכן ליטאים – כולם מאוחדים בזכות הגדולה להיות מצאצאיו של רבינו הזקן.

בעוד המשתתפים נכנסים אט אט לאולם הגדול בו נערכה הסעודה, יושב-ראש איגוד צאצאי אדמו"ר הזקן נ"ע ומנהל צעירי אגודת חב"ד המרכזית הרב שמואל בוטמאן, פתח את דבריו בפתגם שלא נס לחו, "המיוחסים תמיד מגיעים מאוחר לכל אירוע". עם זאת, לחו של הפתגם לא נס, כי מדי שנה שנה המיוחסים הופכים להיות מיוחסים יותר ויותר.

דבר מלכות

הרב בוטמאן, שאף הנחה את האירוע, ציין, שלאורך השנים העניק הרבי תשומת לב מיוחדת להתכנסות. בשבת פרשת וארא תשד"מ, הרבי נתן בקבוק משקה להתוועדות ואף הקדיש שיחה שלמה ל"צאצאים". בשיחה, דיבר הרבי על נוסח הברכה אותה אומרים בברכות השחר. בשונה מנוסחאות אחרות שקובעות לומר "ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו", אדמו"ר הזקן קבע לומר רק "ונהיה אנחנו וצאצאינו". הגרסה הראשונה רק מוגבלת לשלושה דורות, "אנחנו וצאצאנו וצאצאי צאצאנו" בעוד ש"צאצאינו" כולל את כל הדורות הבאים.

הרבי אמר אז שאנחנו רואים כאן דבר מיוחד "אדמו"ר הזקן הכניס את כל צאצאיוכולל את בנו ממלא מקומו, אדמו"ר האמצעי, במילה אחת 'צאצאינו'. כל צאצאי רבינו הזקן לאורך כל הדורות – לרבות אדמו"ר האמצעי – כלולים במילה אחת ויחידה!".

הרב בוטמאן העלה זיכרונות על מקורותיה של סעודת המלכה מלכה. "עלה לנו רעיון לערוך התכנסות, ובמשך מספר שנים ערכנו סעודת מלווה מלכה לפני כ"ד טבת. והיות וזה היה כרוך בטרחה ומאמצים רבים, הנה לאחר מספר שנים הפסקנו לקיימה. שנה אחת ביקר הרב מרדכי הלפרין מצפת במהלך חודש טבת בניו יורק, והתעניין האם תתקיים סעודת מלווה מלכה. הוא נענה שלא ידוע שתוכנה סעודה כזאת. הוא התיישב וכתב לרבי מכתב שהוא הגיע לניו יורק בתקווה שתיערך סעודה עבור הצאצאים – אבל אין כלום! הרבי השיב לו שיבקש ממני לארגן התוועדות, והרבי הוסיף "ובתירוץ לא ישתמט באם אפילו יהיה תירוץ אמיתי". "מאז", סיכם הרב בוטמאן, "ברוך ה', אנו עורכים סעודה בכל שנה. זה גם הזמן והמקום להודות לרבי, שכן בזכות הרבי אנו מתכנסים כאן הערב".

המשתתפים והנואמים צאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן

המלוה מלכה היתה עבור ובהשתתפות צאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן וכל הנואמים היו צאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן.

עשרת הניגונים של כ"ק אדמו"ר הזקן

אדמו"ר הזקן מלמד שניגון מאפשר ליהודי להתעלות מעל כל מגבלה בה הוא נמצא. בשלב זה, ניגנו הצאצאים שלושה מעשרת הניגונים של אדמו"ר הזקן: א-לי אתה, אבינו מלכנו וכאיל תערוג. ראש המנגנים היה בעל הקול הנעים ר' יוסף צירקינד. הוא ניגן את הניגונים לזכות אביו הרב יצחק צירקינד ע"ה – חתנו של הרב יצחק דוד גרונר ע"ה. הרב יצחק צירקינד השתתף בקביעות בסעודת המלווה מלכה, והרב יצחק דוד גרונר היה נואם באירוע כאשר היה בארצות הברית בזמן האירוע. על המוזיקה הופקד המנגן החסידי ר' חוני מילקי, שנקרא על שם סבו הרב אלחנן מרוזוב, אשר למד מהרבי הרש"ב נ"ע את עשרת הניגונים שאדמו"ר הזקן חיבר בעצמו.

זכות וחובה

הדובר הראשון הינו משתתף קבוע בסעודת המלווה מלכה, הרב שם רוקח. זקנתו היא אחות הגאון ר' ברוך שמעון שניאורסאהן, צאצאו של רבי יוסף יצחק שניאורסאהן מאוורוטש, בן כ"ק אדמו"ר הצמח צדק. הוא פתח בהבעת תודה עמוקה לרב בוטמאן, שמשקיע זמן רב ומשאבים ביוזמות חשובות, ובמיוחד בארגון אירוע מלווה מלכה השנתי. הוא הזכיר את הרב יהודה לייב גראנער ע"ה שמדי שנה בשנה היה משתתף באירוע, אשר בוודאי ממשיך לשמש במלאכת הקודש כמזכירו של הרבי.

בנימה קלה יותר הוא הזכיר על דבר לידת נכדתו החדשה שנולדה ביום ח' טבת אשר נקראה חיה מושקא על שם הרבנית. לאחר מכן, אמר, הוא שם לב שיום ח' טבת הוא גם יום היארצייט של הרבנית חיה מושקא, אשת הצמח צדק. הוא סיפר, שכאשר נולדה אחותו הצעירה שטערנא, ניגש אביו אל הרבי, הרבי אמר לו, "מגיע לנו מזל טוב". העובדה שהיא נקראה על שם הרבנית של אדמו"ר הזקן, הסבה לרבי נחת רוח רבה.

הרבי רצה שהצאצאים ישתתפו במלווה מלכה

הוא המשיך ואמר, "כשהייתי ילד, בערך בשנת תשל"ו-ז', התקשרה הרבנית לסבתי ואמרה שהרבי ביקש ממנה להתקשר ולבקש שהצאצאים יבואו להשתתף בהתוועדות השנתית והוסיפה שזה 'חשוב, ראוי ודבר טוב'. ראינו שמאוד חשוב לרבי שכולנו נשתתף באירוע".

הרב רוקח שוחח על תחומים שונים בהם נוכל לצעוד בדרכיו של אדמו"ר הזקן. הוא סיים, "מה הכוונה להיות צאצא של אדמו"ר הזקן? מדענים גילו דנ"א שבו ניתן לראות מהיכן האדם מגיע. לכולנו יש דנ"א של אדמו"ר הזקן, וכאשר אנו מקיימים מצווה – אדמו"ר הזקן מקיים את המצווה יחד אתנו. לא רק שהוא מקיים אותה אתנו, אני מאמין שחובה מיוחדת עלינו לעשות יותר ולהיות דוגמה חיה". לאחר מכן נוגנו שלושה ניגונים נוספים מאדמו"ר הזקן: לקראת שבת, צאינה וראינה וקול דודי.

חוויה רוחנית

הנואם הבא היה הרב צבי טלזנר, רב קהילת אנ"ש במלבורן, אוסטרליה וחתנו של הרב יצחק דוד גראנער הוא נזכר בהשתתפותו באירועים בשנים עברו, כאשר היה נדיר שמישהו יצליח לבקר את ציונו של רבינו הזקן בהאדיטש. "אחרי שמסך הברזל נפתח, זו הייתה הפעם הראשונה שהלכתי. מבחינה גשמית המקום היה שומם, אבל זו הייתה חוויה רוחנית מרוממת מאוד".

רבי הוא ראשי תיבות "ראש בני ישראל"

הדובר הבא, הרב שלמה בסר, בנו של העסקן המפורסם הרב יחזקאל בסר ע"ה, הוא נכדו של החסיד ר' דובער לודמיר, נכדה של הרבנית מנוחה רחל, בתו של אדמו"ר האמצעי. הוא דיבר על חשיבות סיפור סיפורים באופן מדויק ממקורות יודעי דבר, וציין שהוא עומד לצטט הקלטה של ​​מישהו שסיפר את הסיפור אותו הוא שמע מכלי ראשון מהאדם שעמו אירע המעשה.

יהודי זה גדל במשפחה מתבוללת בצרפת, מבלי לדעת דבר על יהדותו. אביו לא הלך לבית הכנסת אפילו ביום כיפור. כמה מאחיו נישאו לאינם-יהודים, וכאשר היה כבן 25 הכיר אישה לא-יהודייה, והם קבעו להינשא כחצי שנה לאחר מכן. בינתיים, מצאו דירה בפאריז בה תכננו לגור יחד. כאשר נכנס עמה לדירה, חש לפתע דיכאון ועצבים. הוא התנצל, עזב את הדירה והחל לרוץ ברחובות פאריז.

במרוצתו הוא ראה בית כנסת. הדלת הייתה פתוחה והוא נכנס פנימה. רב בית הכנסת ניגש אליו ושאלו מה הוא צריך. הוא אמר לרב שהוא רוצה להתפלל. בבית הכנסת עמדו להתחיל תפילת מנחה, והרב נתן לו סידור עם תרגום לצרפתית והראה לו כיצד להתפלל. כאשר סיימו את התפילה, רץ בחזרה לדירה וביקש מהאישה לעזוב. הוא הוציא את כל חפציה ונעל את הדירה.

במהלך החודש הבא הוא לא הצליח לישון בלילות. משהו בדירה גרם לו להרגיש מאוד לא בנוח. הוא שילם עבור ששת החודשים הבאים ועלה לארץ ישראל. הוא הגיע לצפת והפך לחסיד ברסלב. בסופו של דבר התחתן ובנה בית נאמן בישראל.

שנים מספר לאחר מכן, הוא ראה עלון שמזמין "דוברי צרפתית" לערב עם הרבי. בצד השני של העלון הוא ראה שלוש כתובות בהן התגורר הרבי במהלך שהותו בפאריז, אחת מהן הייתה כתובת הדירה ששכר!

הוא רצה לשאול מישהו אם יש לזה קשר עם הרבי. הוא לא רצה לשאול חב"דניק משום שדעתו תהיה צפויה. בחיפוש אחר דעה "אובייקטיבית", הוא פנה לשאול את הרב דוד אבוחצירא מנהריה, שאמר לו ש"רבי זה ראשי תיבות של ראש בני ישראל. הראש מרגיש כל מה שקורה עם הגוף. הרבי שכר את הדירה הזו מראש, לא בגלל שהוא היה צריך דירה עבורו ועבור הרבנית, אלא מכיון שהרבי ידע, שכעבור כשישים שנה יגיע אליה יהודי שיעמוד בניסיון!". "אַ בעלשם'סקע מעשה".

לאחר מכן ניגנו הנוכחים שלושה ניגונים נוספים מאדמו"ר הזקן: בני היכלא, ניגון דביקות לראש השנה וניגון דביקות לשבת.

"טעמו וראו כי טוב הוי'"

נואם חדש בכינוס השנה היה הרב נפתלי ציטרין רב בית הכנסת קרליבך במערב מנהטן, נכדו של הרב אליהו חיים קרליבך, תאומו של ר' שלמה קרליבך, ונין להרב שניאור זלמן שניאורסאהן, דור חמישי "בן אחר בן" לאדמו"ר הצמח צדק.

בהתוועדות נכחה גם סבתו, הרבנית הדסה קרליבך. הרבנית קרליבך ביקשה מהרב בוטמאן לציין שהיא זוכרת שכאשר הרב יצחק גרונר היה מדבר, גם הנשים היו שותקות. הרב בוטמאן אמר שהוא חייב להודות שאין לו את הכח של הרב יצחק דוד גרונר, אבל הוא ידאג להעביר את המסר.

המקור לשיטה הבריסקאית הוא שלחן ערוך אדמו"ר הזקן

הרב ציטרין הזכיר שהוא מוסר שיעור בגמרא בעיון עבור הבעלי-בתים שלו, והם כעת לומדים את מסכת ברכות. הפירוש החביב עליו ביותר על המסכת הוא חלק א' משולחן ערוך אדמו"ר הזקן.  "בלשונו הזהב של אדמו"ר הזקן, רואים את המקור לחקירות בסגנון בריסק. מה שאומר שדרך הלימוד המפורסמת של בריסק, דרך הלימוד שמאופיינת בחדות ועומק, המקור של דרך לימוד זה הוא לא בבריסק הוא בשולחן ערוך של אדמו"ר הזקן".

"אדמו"ר הזקן האמין שיש להסביר כיצד לאהוב את ה' – 'טעמו וראו כי טוב הוי'". פעם ביקרתי מישהו שטען שהוא אתאיסט, אבל הוא אהב לשוחח. דיברנו ארוכות על ההסברים שמובאים בחסידות על העולמות, מחכמה דאצילות ועד מלכות דעשייה. לאחר כמה שעות של שיחה, הוא אמר, 'אני מאמין בו!' מה שהוא שמע עד אז על אחדות ה' – בזה הוא לא האמין וכעת הוא מאמין".

הרב ציטרין ציין, שאדמו"ר הזקן (מובא ב"בית רבי") שלח מכתב להגר"א והציע שהגר"א  ישלח את כל תלונותיו בכתב ואדמו"ר הזקן ישיב עליהן. לאחר מכן יושלחו השאלות והתשובות לרבנים של אותו הזמן שיפסקו האם התלונות נכונות.

שימוש בגשמיות עבור רוחניות

לאחריו נאם הרב ד"ר בן ציון טברסקי, נכדו של ר' בן ציון מבאבוב הי"ד, ה"קדושת ציון", בנו של הסופר המפורסם הרב אברהם טברסקי ומצאצאי אדמו"ר הזקן.

כאשר חקר את הפיוט המפורסם "כמה מעלות טובות למקום עלינו" אותו אומרים בהגדה של פסח, הוא שם לב שהפשט הפשוט משקף את החסידות: "סיפק צרכינו במדבר", ה' סיפק את צרכינו הגשמיים במדבר, כפי שמובא בחומש דברים, "לא בלו שלמתיכם מעליכם ונעלך לא בלתה מעל רגלך", לבני ישראל הייתה אספקה ​​קבועה של מים מבארה של מרים ומזון מהמן, שהיה "לחם אבירים", מזון רוחני. הוא השביע את הרעב הגשמי, והעלה את עם ישראל לדרגה גבוהה יותר. בשבת יש תכונה ייחודית – אנחנו אוכלים את המעדנים הטובים ביותר, אבל העונג של שבת הופך לעונג של ה', ויוצר עונג רוחני עבור ה'.

הרבי הקודם אמר שהבעל שם הקדוש לימד שיש דרך עבודה של ניצול העולם הזה כדי להשיג את המדריגות שמביאות אותנו לעולם הבא. אדמו"ר הזקן לימד אותנו כיצד לעשות זאת.

סיום והתחלה

הסיום על שולחן ערוך אדמו"ר הזקן נערך על ידי הרב שלמה יהודה הלוי סגל, רב ודיין בשכונת קראון הייטס וצאצא של ר' משה, בנו של אדמו"ר הזקן. הוא למד את ההלכה האחרונה, הלכות "שאלה ושכירה וחסימה" שדנה בהלכות "לא תחסום שור בדישו". אדמו"ר הזקן פוסק שאם בהמות הולכות ממקום למקום, גם אם הן עוברות על תבואה והיא נידושה מאליה, אין האדם עובר לא תחסום, משום שלא היה בכוונתו שהן יעברו על התבואה. אדמו"ר הזקן מוסיף "וכן כל כיוצא בזה"

אנו רואים מאדמו"ר הזקן שהפטור מחמת חוסר כוונה חל על כל איסורי התורה ולא רק על איסור של לא תחסום (כפי שסבורים חלק מהפוסקים).

בסיום שהרבי ערך על שולחן ערוך אדמו"ר הזקן, הוא ציין, שבאיסורים, חוסר כוונה פוטר את האדם. אבל בקיום מצווה, יוצאים ידי חובה גם בלי כוונה! הסיבה לכך היא שליהודי יש נשמה, וגם אם כלפי חוץ נראה שאין לו כוונה, נשמתו רוצה לעבוד את ה'.

הרב סגל הזכיר את החוזר הרב יואל כהן ע"ה שרעייתו, הרבנית לאה כהן היא מהצאצאים. ר' יואל היה מספר: בזמנו של אדמו"ר הזקן, היו "שלוחים" שקירבו יהודים לחסידות. לאחד מהם קראו ר' לייב, והוא לימד את תורת אדמו"ר הזקן לקבוצת תלמידים. חבריו של אחד מהתלמידים שהשתייך לחסידות אחרת, קנטרו אותו ואמרו שאצל אדמו"רים אחרים רואים הרבה יותר מופתים. הוא לא שוחח על כך עם מורו ר' לייב, אבל הדבר הציק לו. כאשר ר' לייב כתב דו"ח לאדמו"ר הזקן, הוסיף אדמו"ר הזקן ליד שמו של התלמיד "ראוי לברר את מצבו של התלמיד, וזה יהיה לו לאות ולאחרים מופת".

ר' לייב קרא לתלמיד והראה לו את הפתק. לאחר מכן שאלו, "האם אתה זקוק למופת גדול מזה?" לאחר מכן הסביר לו לאיזה מופתים הכוונה – "עד עתה השכל שלך הבין רק סוגיות בגמרא בנוגע להמחליף פרה בחמור, עכשיו אתה מבין מהי נשמה!".

הרב מיכאל אהרן זליגסון, משפיע ומחבר, בנו של ה"רופא של הרבי" הרב אברהם אבא זליגסון ע"ה, מצאצאי אדמו"ר הזקן, פתח את הלימוד החדש בקריאת ההלכה הראשונה שמתחילה עם המילים "יהודא בן תימא אומר".

הרבי מקשה בשיחה, מדוע יש צורך לציין את בעל המימרא? הרבי הסביר שהכל מתחיל ביהודה – ביטול. "בן תימא" – כל מה שהוא אומר זה דבר ה'. הרבי גם ציין את הפן החיובי של עזות – "עז כנמר". הרב זליגסון סיפר, שלאחר פטירת אביו בשנת תשמ"ט, הורה הרבי שמצבתו תכלול את יחוסו לאדמו"ר הזקן ולכתובאת כל הדורות.

עוד סיפר הרב זליגסון על דברי הרבי להרב יצחק פופקא  חתנו של האדמו"ר רבי משה שניאורסון-טברסקי – דור רביעי "בן אחר בן" לאדמו"ר הזקן, "שום דבר לא יעזור, זה מאוחר מדי. לילדים שלכם כבר יש את הדם של אדמו"ר הזקן...".

פ"נ לאדמו"ר הזקן

בשעה זו הודיע יושב-ראש האיגוד ​​שאדמו"ר הריי נבג"ם אמר ששירת הניגון ד' בבות היא שליחת פ"נ לאדמו"ר הזקן. גולת הכותרת של האירוע היא כאשר הצאצאים שרים יחד את הניגון ד' בבות. תחילה הם שרו את ניגון הכנה, המשיכו עם ניגון הד' בבות, ולאחריו ניגנו ניע זשוריצי כלופצ'י. האווירה בחדר השתנתה. הצאצאים מתקשרים עם הסבא – אדמו"ר הזקן מתוך נעימות והתמסרות כשמתעלים לעולם רוחני.

חלוקת השולחן ערוך

כנהוג, נערכה חלוקת לימוד שולחן ערוך אדמו"ר הזקן בין המשתתפים על מנת לסיימו עד כ"ד טבת תשפ"ג. מבעוד מועד הוכנו תיקיות מיוחדות שכוללות חלק משולחן ערוך אדמו"ר הזקן שחולקו לכל אחד מהצאצאים שהתחייב ללמוד את השולחן ערוך שנכתב על ידי סבם – אדמו"ר הזקן. התווית על הכריכה ציינה איזה סימנים והלכות מצויים בתיקייה. אחד המשתתפים ציין, "כל תיקייה מכילה חלק ללימוד. כך כל אחד מרגיש אחריות אישית, שכן אם לא יסיים את הלימוד, החלוקה כולה תהיה חסרה".

כהמשך לחלוקה בין הצאצאים, יכול כל אחד לקחת חלק ולהצטרף ללימוד השולחן ערוך על ידי הרשמה באתר www.AlterRebbe.org ובחירת חלק ללימוד. באתר ניתן להוריד את החלק האישי בפורמט PDF. במהלך השנה יישלחו תזכורות למשתתפים. מבצע זה מאחד יהודים ברחבי העולם בלימוד תורת אדמו"ר הזקן, ומאפשר לסיים את לימוד השולחן ערוך כמה וכמה פעמים.

לשנה הבאה בירושלים

הרב בוטמאן הזכיר גם את הרב אברהם מיכאל בן יעקב שמשון הלוי פלינט ע"ה, שהיה משתתף קבוע בהתוועדות השנתית, ושהיארצייט הראשון שלו חל בכ"ו טבת – יומיים לאחר כ"ד טבת. יהי רצון שיהיה "א גוטע בעטער" מליץ יושר עבור אשתו וצאצאיו בכל המצטרך. הרב בוטמאן הודיע, ששנה הבאה, תתקיים ההתוועדות בירושלים עיר הקודש יחד עם רבינו הזקן והרבי. הצאצאים יצאו מהאירוע עם השראה מחודשת להיות דוגמה חיה ולצעוד בדרכיו הקדושות של סבם הגדול.

**

צפו בווידאו:

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.