מערכת COL צעיר | יום כ"ד טבת ה׳תשפ״ב 28.12.2021

הספר בעל העותק הבודד, שיצא לאחר עשרות שנים של ציפייה

במשך עשרות שנים, המתין הרעיון ליצור את "ספר החסידים" ולא הגיע לידי פועל. מאז כתב עליו אדמו"ר הריי"צ לחסידים לראשונה בשנת תר"צ, נעשו עוד מספר ניסיונות ורק בשנת תשכ"ג, לקראת כ"ד טבת הוא אכן נערך סוף-סוף • סיפורו של הספר המיוחד • כ"ד טבת תשכ"ג
הספר בעל העותק הבודד, שיצא לאחר עשרות שנים של ציפייה

ספר החסידים

 

עשרות שנים עברו עד שהרעיון ששמו "ספר החסידים" התממש,ובא לידי פועל. כבר בשנת תר"צ, במהלך ביקורו המפורסם בארצות הברית,  כתב אדמו"ר הריי"צ לחסידים על שאיפתו להוצאת ספר כזה:

 

למזכרת נצחי לטובת אנ"ש שי' וגזע אנ"ש שי' בגשמיות וברוחניות, הנה נקבע ספר חסידים כללי אשר בו ירשמו בעזרת השם יתברך שמות כל אנ"ש שיחיו וגזע אנ"ש שיחיו וכל מחבבי תורה ומצוה יחיו למקומותם, לזכרון עולמי. ספר החסידים הכללי הוא ספר החיים אשר כל הנכתבים בו הנה בעזה"י שמותיהם יהי' נזכרים במועדים קבועים לרצון... לטובה ולברכה.

 

עשרות שנים חלפו מאז. למרות שבשנת תר"צ לא התממש הרעיון, הוא 'נותר על השולחן' ומידי פעם היו מי שהוסיפו להגות בו. כך בשנת תש"ט, החלה התעוררות מחודשת ליצירת הספר המדובר, ולשם כך פנה אדמו"ר הריי"צ לחסידים באמצעות "מחנה ישראל", וביקש כי ישגרו עבור הספרים את פרטיהם ותמונותיהם.

גם חתניו של אדמו"ר הריי"צ, הרבי נשיא-דורנו והרש"ג, השתדלו בעניין זה וכתבו לאנ"ש על חשיבות ההשתתפות בכך.

למרות הנסיונות, גם הפעם לא צברה היוזמה תאוצה רבה. ייתכן שקשיי התקשורת שאפיינו את התקופה תרמו לעניין, או בעיות אחרות, אך לפועל, ספר החסידים נותר משאלה לא מקוימת.

 

הרבי מבקש ליצור רשימה

גם בעוד הספר במתכונתו הרצויה טרם נכתב, ביקש הרבי לערוך רישום אישי כדי למנות את קהל חסידי חב"ד. בשנת תשט"ו, ביקש הרבי ממזכיריו, הרב שלום מענדל סימפסון והרב לייבל גרונר לערוך אינדקס שמות, על גבי כרטיסיות, בהם יכתבו את שמותיהם של חסידי חב"ד שכתבו לרבי באותם שנים. בידם של המזכירים הופקדו מכתבים שכתבו אנ"ש ונשלחו לרבי, מתוכם הם התבקשו ללקט את שמות החסידים, לצד שמות אימותיהם וילדיהם.

השמות סודרו כבקשת הרבי על כרטיסיות, והם שכנו בקופסה שעמדה על שולחנו של הרבי בשנים הבאות. מידי תקופה היה הרבי מבקש מהמזכירים לעדכן את הכרטיסיות, באמצעות הוספת הנולדים והוצאת מי שנפטר בינתיים.

 


 

הספר יוצא-לאור

ההתעוררות הגדולה שהביאה לתוצאות מעשיות הייתה בשנת תשכ"ג. גם אז, פרסמו צעירי אגודת חב"ד כי לבקשת הרבי הם פונים לחסידים ומבקשים לשלוח את שמותיהם ופרטים נוספים על חייהם. וכך כתבו צעירי אגודת חב"ד לחסידים (תרגום מאידיש):

שלהי כסלו, ה'תשכ"ג

בקשר עם יום הסתלקות – הילולא ה-150 של אדמו"ר הזקן, ביקש כ"ק אדמו"ר שליט"א, לערוך – עד יום ההילולא, כ"ד טבת – ספר החסידים, אשר בו ירשמו כל אנ"ש את שמותיהם ושמות בני ביתם שיחיו.

כ"ק אדמו"ר שליט"א העיר, שעריכת ספר החסידים, הוא כפי שכותב כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע, במכתבו מח"י שבט ת"ר צדיק...

בהתאם לזה שולח צעירי אגודת חב"ד המרכזית, את המכתב עם השאלון המצו"ב, אל אנ"ש שי', וכל מחבבי תורה ומצות שיחיו, למקומותם ברחבי תבל, שאותו ימלאו וישלחו, כדי שיכללו ב"ספר החסידים" הזה ... אלו שיש בידם הערות מעניינות, יוכלו להוסיפן בדף בפני עצמו.

כפי שכבר נכתב, מקוים בעזה"י למסור שאלונים אלו אל כ"ק אדמו"ר שליט"א, מסודרים לפי השמות, ביום כ"ד טבת.

 

הספר מעורר הדים

לא נותר זמן רב מעת פרסום מכתבם של צערי אגודת חב"ד, ועד לתאריך היעד שנקבע להגשת הספר לרבי - רק כחודש ימים.

הפרסום על הספר המיוחד חצה את גבולות חסידות חב"ד, והגיע גם לעיתונים כלליים. כך דיווח על הסיפור עיתון מפלגות הימין "חרות", ביום כ"א בכסלו תשכ"ג:

 

חסידי חב"ד מגישים שי לרבם

ספר יחיד במינו שיופיע בטופס אחד בלבד ובכתב-יד, ויכלול אלפי שמות של חסידי חב"ד בעולם, יוגש כשי על ידי חסידי חב"ד לרבם, הרב מ. שניאורסון, בארה"ב. השי יוגש בכ"ד טבת השנה, לציון מלאת 150 שנה להסתלקותו של יוצר תורת חב"ד, רבי שניאור זלמן, בעל ה"תנ[י]א". הספר יכלול נוסף לשמות החסידים גם פרטים ביוגרפיים והיסטוריים שונים.

למבצע איסוף החומר הרב של הספר נרתמו צעירי חב"ד בכל ארץ, ושאלונים מיוחדים, הכוללים שאלות על פרטים אישיים ומשפחתיים של החסידים, חולקו בכל ריכוז יהודי בעולם. פעולת איסוף החומר וריכוזו מסתיימת והולכת, אולם צעירי חב׳׳ד בארץ עדייו מקבלים יום-יום בקשות רבות מכל קצות העולם, בהן מובע רצון עז של חסידים להכליל את שמותיהם בספר. לפי המשוער יכיל הספר רבבות שמות.

 

עיתונות יהודית היסטורית/הספריה הלאומית


 

יישר כך למתעסקים, בעבר בהווה ובעתיד

הפעם הייתה כנראה ההיענות כראוי, והמוני חסידים שיגרו את הכרטיסים ועליהם שמותיהם, לצד תמונות משפחתיות. אלפי הכרטיסיות ריכזו את שמות החסידים באותה התקופה, ועד שהגיע המועד הנקוב, היו כבר כרטיסיות רבות במאגר.

בדו"ח שכתבו אנשי צעירי אגודת חב"ד מאותו שבוע בו חל כ"ד טבת תשכ"ג, הם תיארו את הדברים כך:

במוצש"ק (לפני שבוע) סודרו טופסי ספר החסידים לפי סדר הא"ב והמדינות, עד כמה שאפשר ... אנ"ש שמעבר למסך הברזל סודרו ברשימה לחוד. ביום א' כ"ד טבת בוקר הוכנסו כל הטופסים שנתקבלו אל הקדש פנימה, וזה לשונו הקדוש:

יהי רצון שיהי' ספר החסידים זה – ספר החיים, חיים אמתיים, חיים רוחניים וחיים גשמיים, חיים גשמיים וחיים רוחניים. דער אויבערשטער זאל העלפן אז דאס זאל ממשיך זיין הצלחה בגשמיות וברוחניות. א יישר כח צו די אלע מתעסקים אין דעם ביז יעצט, יעצט, אוון אויך – לעתיד. א יישר כח.

[= הקב"ה יעזור שזה ימשיך הצלחה בגשמיות וברוחניות. 'יישר כח' למתעסקים בכך עד-כה, כעת, וגם – לעתיד. יישר כח].

 

 

בשנים הבאות המשיכו החסידים לשלוח לרבי פרטים על בני משפחה חדשים לצד תמונות אישיות, אך ספר חדש כמו זה שיצא בשנת תשכ"ג לא נעשה עוד. החומר הרב נמצא כיום בארכיון ספריית ליובאוויטש שפרסמו צילומים מאלפי הכרטיסיות והתמונות לפני מספר שנים.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.