שייע דייטש | יום כ"א טבת ה׳תשפ״ב 25.12.2021

זוכרים את המעצר בטורקיה? אז שבועות אחרי צולמנו עם ארדואן

מפטיר יונה בעיצומו של חורף, ימי הולדת וירטואליים, ניגון טורקי לשבת ותמונות באישור בתוך הארמון. הרב שייע דייטש, משלוחי הרבי במוסקבה בירת רוסיה, בטור מזווית אישית לסיכום השבוע  
זוכרים את המעצר בטורקיה? אז שבועות אחרי צולמנו עם ארדואן
רבנים במדינות האסלאם בארמון הנשיאות

א. יהודה אתה יודוך אחיך

בשונה מכל העולם, כאן, אצלנו, חוגגים את 'מפטיר יונה' פעמיים בשנה. הראשון, כמו בכל בתי הכנסת בעולם במהלך צהרי היום הקדוש יום הכיפורים, בהם רבים רוצים לזכות בתפילת המנחה בעליית 'מפטיר יונה' כסגולה לעשירות. במניין הרשמי והמרכזי עולה כמובן מאליו המרא דאתרא הרב לאזאר שליט"א, ולשאר החפצים בעלייה זו, אנו צוות הגבאים, מארגנים להם מניינים בהפסקה הקצרה בין תפילת מוסף למנחה. 

לפני מספר שנים עלה הרעיון, להעניק הערכה, לאותם אלו שהשקיעו בתרומתם לבית הכנסת באמצעות רכישת הזכות למפטיר יונה, ובמהלך בשנה עורכים לכבודם מסיבה מרגשת, במהלכה מוענקות תעודות הוקרה לרוכשי העליות, כמו גם לעוד ידידים יקרים התומכים בפרויקטים הרבים של בית הכנסת המרכזי 'מארינה רושצ'ה', שזה מכבר הוא הרבה מעבר למניינים ושיעורי תורה, וכך זוכים אנו לעוד חגיגה מסביב למפטיר יונה...

השנה, שולב האירוע עם מסיבת שבע-ברכות, לרגל נישואי בתו של הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א, והיא נערכה במלון 'מטרופול' המפואר ליד הכיכר האדומה. הידידים נקראו ועלו אל הבמה לקבל מידי הרב שליט"א את התעודה, והראשון מביניהם היה הנגיד ר' יהודה דווידוב, שזכה גם השנה להתעטר בעלייה החשובה 'חתן תורה' בשמחת תורה.

ליהודי יקר זה, שהוא לא רק מוקיר תורה, אלא בעצמו מהווה סמל ודוגמה להשקעה בלימוד התורה וחסידות - התשורה חייבת להיות מתאימה ומקורית. מצאתי בחסדי שמים אומן עץ בירושלים, שעיצב במיוחד סטנדר שולחני להנחת ספרי לימוד, בדוגמת בית הרבי 770, וכשר' יהודה קיבל לידיו את המתנה והבין מיד את משמעות ההערכה שחשים אליו, הוא חייך מאושר, וחיוכו המתוק היה שווה כל המאמץ!

ב. ברכות מכל העולם

לפני כחודש קיבלתי הודעה: 'לסבא שלנו יש יום הולדת 80, אנו מבקשים אם תוכל לשלוח ברכה מצולמת. לפני שלושה שבועות הודעה דומה: 'לאבא שלנו יש יום הולדת 60, הוא ישמח מאוד אם תשלח ברכה מצולמת, אותה נציג בפניו במהלך המסיבה שאנו עורכים בעבורו'. ולפני שבועיים: 'לשווער שלי יש יום הולדת 50, ואנו אוספים לו ברכות מחברים'.

זו עוד תופעה מבורכת של הטכנולוגיה המתפתחת, איתה אפשר ב"ה לשמוח בשמחתו של השני, להרעיף ברכות, לחזק ולהתחזק עם בני משפחה וידידים רבים - בקלות ובנוחות.

השבוע גם אני שלחתי ברכה, ואף ביקשתי ממשפחתי ומידידות של אמי מורתי שתחי', לשלוח ברכה קצרה מצולמת, לכבוד יום ההולדת - עד מאה ועשרים - של אמי היקרה והנפלאה. 'לצלם לרוחב' לא שכחתי לבקש מהם... 

ומכאן אשגר ברכות מזל טוב ושנת הצלחה, לבני משפחתי וידידי היקרים: בעל-התפילה והגבאי המסור הרה"ח ר' אברהם רוחמקין מבני ברק, לחזן העולמי ואיש החסד הרה"ח ר' צבי הלוי הורביץ מירושלים, לאיש החינוך והשדכן המפורסם הרה"ח ר' פישל הניג, וכמובן לאמי היקרה בעולם שתחיה - ברכות מכל הלב, לרוחב ולגובה, לרגל יום ההולדת ה'עגול', והכל מתוך בריאות ונחת חסידי ובהצלחה בכל הדברים הטובים, עד מאה ועשרים!

ג. טערקישר ניגון

סעודת שבת קודש בבוקר, נקראת סעודת 'עתיקא קדישא'. זה עתה סיימנו את אכילת הדגים עם סלטים שונים וטעימים, במטבח אמא והאחיות מכינות את מאכל ה'אייער מיט ציבל', ואנו הגברים שמסביב לשולחן בעיצומם של זמירות שבת קודש. הגענו לקטע המילים 'שהשלום שלו ישים עלינו ברכה ושלום...' והאות ניתן, כולנו מפנים את עינינו אל ראש השולחן, שם יושב הזיידע האהוב 'זיידע שור', והוא כמו מנצח במקהלת פילהרמונית, עם שתי ידיו עולות ויורדות בקצב מסודר ובקול המתוק הגובר על כולנו, מוביל את ה'טערקישער ניגון' (הניגון הטורקי), ניגון שאביו שמע וקלט בילדותו מהתזמורת התורכית שעברה מדי יום שישי בסמטאות ירושלים העתיקה שהייתה נתונה אז תחת השלטון התורכי, ומאז החל לשיר אותו מדי שבת, באומרו: 'מסורת בידינו, כי משירת הלווים שהיו שרים בבית המקדש, נפלו 'נאָטן' (תווי נגינה) בידי העם התורכי...'. 
הזיידע ע"ה לימד אותנו ניגון נפלא זה, אותו שרים על שולחן השבת בבית הוריי שיחיו, ואף אני זוכה ב"ה לשורר אותו מדי שבת כאן בביתי, את ה'טערקישר שהשלום שלו...'.

כל זה צף ועל בזיכרוני השבוע בערבו של יום רביעי, כשהבטתי בעיניו של רג'פ טאיפ ארדואן, היושב על כיסאו כנשיאה של מדינת טורקיה, כשהוא מקשיב קשב רב לדבריו של הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א, האומר את דבריו בנחת ובכבוד רב, אך בתקיפות יהודית מעוררת השתאות. וכך אמר הרב בין דבריו: 'אני רוצה להוסיף בשם הרבי מליובאוויטש, מנהיגו של כל העולם היהודי, שיש דרך אחת לשלום אמיתי, וזה כאשר כל אחד מתעלה לנקודה המשותפת של כולנו, והיא האמונה באלוקים שחותמו אמת. וככל שנשקיע יותר בדת, השלום יתקרב ויגדל. כולנו מחכים לביאת המשיח ואז יקרה השלום האמיתי בכל העולם...'. ארודאן ענה תודה רבה, אמן.

ולתמונת השבוע שלי: תמונה מאושרת 

לפני כחודשיים נעצר זוג תיירים תושבי ישראל, שבמהלך טיולם בטורקיה, צילמו מבחוץ את הארמון של נשיא טורקיה ארדואן.

והשבוע, שעה קלה לפני שמשלחת איגוד רבני ארצות האסלאם נכנסה לפגישה עם ארואדן, נעמדו הרבנים לתפילת ערבית משותפת ותפילה לשלומה של מלכות, על-יד החזן של הקהילה היהודית באיסטנבול. הצלמים צילמו, וגם אני כמו עוד אורחים שלפתי טלפון ותיעדתי את התפילה המרגשת - צילום בתוך הארמון עצמו, ברשות וללא חשש. 

היה זה אחד מרגעי השיא של הכינוס הראשון, אותו יזם וארגן יו"ר האיגוד הרב מענדי חיטריק, השליח ורב הקהילה האשכנזית בטורקיה, המוביל בחכמה רבה את שיתוף הפעולה בין כל הרבנים ושלוחי הרבי בארצות האסלאם, שלפי הערכה גרים בה מעל 100,000 יהודים, בהם מספר רפובליקות מוסלמיות ברוסיה, המיוצגות אף הן באיגוד.  

המשלחת הוזמנה אל הפגישה, והממשל אף העמיד מטוס מיוחד להטיסם מאיסטנבול בה נערך הכינוס, לאנקרה בה שוכן ארמונו המפואר של ארדואן, שיצא מגדרו, ובמשך שעתיים ישב והקשיב לדברי הרבנים, הגיב בצורה מכובדת, הצטלם עם המשלחת המכובדת, ואף סעודה כשרה למהדרין נערכה באולם בסיום הפגישה, תחת השגחתו של הרב חיטריק, שליח נמרץ ורב פעלים בכל תחומי החיים היהודיים בטורקיה. 

המשלחת חזרה לאיסטנבול, להמשך דיונים ושיעורי תורה, התפללנו אתמול שחרית בבית הכנסת 'עץ חיים', אחד מתוך שישה בתי כנסת פעילים עם מנייני בכל התפילות מדי יום ביומו. מפעים לגלות חיים יהודים עם היסטוריה עתיקה, במרחק 3 שעות ממוסקבה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.