מנדי ברגר | יום י"ט טבת ה׳תשפ״ב 23.12.2021

כיצד נסלול דרך ליצירת חלוקה הוגנת בין הבעל והאישה?

רחלי חווה עומס בניהול הבית לבדה. הם מחליטים לחולל שינוי שיוביל אותה, את הזוגיות והבית כולו לאיזון. לשם כך, היא ובעלה מחליטים יחד על חלוקת האחריות ביניהם בהתארגנות הבוקר. אולם, כשהבינה שאין היא יכולה לצפות לסיוע מועיל ומשמעותי ממנו, היא מחליטה לחזור למתכונת הראשונה. המצב חזר לקדמותו, ועימו, העומס, התסכול וחוסר האיזון • טור זוגיות מאת המאמן והמטפל החב"די ר' מנחם סעיד
כיצד נסלול דרך ליצירת חלוקה הוגנת בין הבעל והאישה?
כותב השורות ר' מנחם סעיד, על רקע צילום אילוסטרציה (מנדי הכטמן, COL)

שבת אחר הצהריים, מני ורחלי יושבים וקוראים יחד את הטור שקראתם רק בשבוע שעבר. שניהם יחד גמרו אומר לחולל שינוי! לאחר חשיבה משותפת החליטו בני הזוג כי מני יקח על עצמו את הלבשת הילדים בכל בוקר. שוויון בנטל 'קלאסי'.

למחרת, מני נרתם בזריזות ומתחיל בהתאמת והלבשת הילדים לקראת היציאה למוסדות. מירי, ביתם בת הארבע רצה למטבח בהתלהבות ומכריזה בקול 'איזה כיף! אבא הלביש אותי! והוא גם עשה לי קוקו...'. רחלי מחייכת אליה חיוך מאולץ. דמותה של ביתה נראתה עליזה ושמחה, אך, גם ססגונית מידי. מה הקשר בין צבע הגרביים לסרפן? וחוץ מזה הקוקו עקום... תוך כדי מחשבה, יוצא גם נחומי בן השנתיים וחצי בהכרזה "אני סוּדָר". היא בולעת אנחה. ציפתה ממנו ליותר... היא ניגשת לחדר הילדים עם חיוך מרוח, פונה למני ואומרת לו "תשאיר לי, אני אגמור (- אתחיל-) לארגן אותם". 

בארוחת הערב שחה רחלי למני "אני מאוד מעריכה את הרצון הטוב שלך להקל עלי, אבל במחשבה שניה נראה לי שאני אמשיך לעשות את זה".

מה בעצם קרה פה? מדוע רחלי מוותרת על העזרה של מני?

רחלי חווה עומס בניהול הבית לבדה. הם מחליטים לחולל שינוי שיוביל אותה, את הזוגיות והבית כולו לאיזון. לשם כך, היא ובעלה מחליטים יחד על חלוקת האחריות ביניהם בהתארגנות הבוקר. אולם, כשהבינה שאין היא יכולה לצפות לסיוע מועיל ומשמעותי ממנו, היא מחליטה לחזור למתכונת הראשונה. המצב חזר לקדמותו, ועימו, העומס, התסכול וחוסר האיזון. 

מה דעתכם? האם וכיצד ניתן להתנהל אחרת? 

בשורות הבאות נציע מספר פתרונות לרחלי. 

סבלנות. לא ביום אחד נעשה שינוי. כיצד ניתן לצפות מבן הזוג שבין רגע ידע איך לעשות דבר שמעולם לא עשה קודם?! ישנם דברים שאט אט מתרגלים לעשותם כיאות. ולכן רוחי, קצת סבלנות, לא כדאי לנטוש מהר את ההחלטה...' 

השלמה. לפעמים נדרש חישוב של 'רווח מול הפסד'. ישנם תחומים שכדאי להנמיך בם את רף הדרישות עבור איזון המערכת. לעיתים, כדאי לוותר זמנית על מראה הילדים למען שלום הבית והשלווה – למותר לציין שאין הכוונה להזנחת הילדים, אלא, ויתור על דברים פחות מהותיים. לדוגמא, רחלי מבקשת מבעלה שיקח אחריות על קיפול הכביסה. אך, לצערה, הוא לא מקפל בצורה סימטרית כפי שהיא רוצה שיקפל. נכון יהיה אם תחזיר תפקיד זה אל אחריותה? מה משתלם וחשוב יותר? הרוגע, ההרמוניה בין בני הזוג? או שמא הסימטריה בארון הבגדים מהותית וחשובה עוד יותר? 

חלופה. לערוך 'סיעור מוחות', 'לתכנן מסלול מחדש' ולחשוב על תפקיד אחר, שיתאים יותר לכישוריו ויכולותיו של מני ויחד עם זאת יקל גם על רחלי. לדוגמא – הכנת הכריכים לילדים בבוקר...

הכוונה. אולי כדאי ללמד את מני כיצד מלבישים ומתאימים בגדים לילדים. לדוגמא, חולצה X מתאימה לחצאית Y וכד'. או, אפשרות נוספת, שרחלי תכין למני את הבגדים בערב, מראש. כמו"כ, ניתן להראות לו כיצד עושים קוקו 'ראוי לשמו' ואף לתרגל זאת. כוונו את בן\ת הזוג אל האפשרות לביצוע המשימה בצורה טובה או לפחות מספקת. 

כך, סללנו את הדרך ליצירת חלוקה ראויה והוגנת בין השניים. זהו האופן הראוי והבטוח לצלוח את המכשולים בדרך. 

בהצלחה לכולנו!

*

מנחם סעיד

מטפל זוגי, יועץ בקדושה, מדריך שידוכים וחתנים, מאמן אישי NLP ומרצה.

קליניקה רש"י 7 קרית מלאכי

לתגובות: 0528622770 – [email protected]             

 

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.