מערכת COL צעיר | יום י"ח טבת ה׳תשפ״ב 22.12.2021

אוצר שגילו רועי-צאן באפגניסטן שופך אור על קהילה עלומה

רועי צאן, או שמא בכלל חייל אמריקני, חשפו במפתיע המוני דפים שאיש לא האמין כי הם קיימים • האוצר התגלגל מיד ליד, ובדרכים אורכות שחלקם מסתורי ואסור לפרסום, הגיעו לרשותה של 'הספריה הלאומית' בירושלים • אוצר במערות אפגניסטן
אוצר שגילו רועי-צאן באפגניסטן שופך אור על קהילה עלומה
shutterstock

 

הגניזה האפגנית

 

איש אינו יודע מה בדיוק אירע שם, במשעולי ההרים של אפגניסטן המוסלמית. יש אומרים שהיו אלו רועי-צאן תמימים, שהבחינו שהעיזים שלהם נושאים בפיהם ניירות מוזרים וביקשו להבין מאיפה מקורם. ויש טוענים שהיה זה דווקא חייל אמריקאי שהסתובב באזור ומצא את האוצר במהלך שיטוטיו. כך או כך, לפני מספר שנים הוכו חוקרי יהדות אפגניסטן בתדהמה, לאחר שהשמועות על דפים יהודיים שנמצאו במערה אפגנית החלו להגיע לאוזניהם.

כדי להבין את גודל החידוש שבמציאת אותם דפים, עלינו לשוב אחורה שנים רבות, ולהבין מי היו היהודים שהתגוררו במדינה המרוחקת ושהדפים שנמצאו, הוטמנו על ידם.

 

מראה אופייני של עיירה נידחת באפגניסטן, כיום | צילום: shutterstock


 

קהילה נעלמת

הקהילה היהודית של אפגניסטן היא בגדר תעלומה בינתיים. לטענת חלק מהחוקרים, הקהילה הוקמה כבר לפני כ-2,500 שנה. אחרים טוענים כי ההתיישבות היהודית המקומית החלה רק כאלף שנה לאחר מכן - טענה שיש לה סימוכין ארכיאולוגיים המתבססים על ממצאים מאותה תקופה.

עד היום עומד בית קברות עתיק באפגניסטן, שמצבותיו מעידות כאלף עדים: במקום התקיימה קהילה יהודית ענפה וגדולה. אחד מהתיירים היהודיים המפורסמים, כתב לפני כ-900 שנה כי ביקר באזור, ומתקיימת בו קהילה יהודית של כ-80,000 יהודים. יש מהחוקרים כיום המפקפקים במספר הזה, אך אין ספק כי הקהילה היהודית באפגניסטן הייתה גדולה מאוד.

אלא שהקהילה העצומה, שהייתה אגב עשירה מאוד והעבירה כספים רבים ליהדות בבל, נעלמה ביום מן הימים. אין לנו עדויות מה הייתה הסיבה לכך ולאן נעלמו כולם, אך עובדה היא כי הקהילה חדלה מלהתקיים. היה זה לאחר שהמונגולים כבשו את האזור – האם הם טבחו בקהילה היהודית? האם היהודים ברחו, או שמא חלילה נטמעו בין המקומיים? השאלה הזו נותרה פתוחה, ועד היום לא נמצא לה מענה.

 

קטע מתפילת שבת שנמצאה ב"גניזה האפגנית" | קרדיט: אוסף הספריה הלאומית


 

גילויים נדירים

הודות להיסטוריה העלומה של הקהילה, מפתיע היה כאשר מאי-שם, התגלגלו אל סוחרי עתיקות כתבים ומסמכים עתיקים, שמקורם התברר כמערות אפגניסטן. אנשי ה'ספריה הלאומית' בירושלים עשו מאמצים עילאיים, ובסופו של דבר הצליחו להניח את ידם על חלקו גדול מן האוסף שנמצא. בין הממצאים, שגילם מוערך בכאלף שנים, נמצאו קטעים מן התנ"ך, מן המשנה, וכן תעודות מסחריות שונות המעידות על קשרי המסחר הענפים שניהלו בני הקהילה המקומית.

האוצר הגדול, שנחקר היטב על ידי אנשי הספריה, קיבל את הכינוי "הגניזה האפגנית". לגניזה האפגנית יש חשיבות היסטורית עצומה, בשל העובדה שכמעט ולא נמצאים בידינו כתבי יד ומסמכים מתקופות מוקדמות שכאלו. בין דפי הגניזה נמצאו קטעים מפירושים שונים שלא היו ידועים עד היום, יחד עם תגליות אחרות, כמו לדוגמה קטעי תפילה בעלי שינויי נוסח ייחודים לקהילת יהודי אפגניסטן וכדומה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.