מערכת COL | יום י"ז טבת ה׳תשפ״ב 21.12.2021

קראון הייטס נקרעת: מה מביא את הקיטוב בשכונה?

המטפל החב"די שמתריע כי דווקא הקיטוב בעד או נגד החיסונים, הוא שמונע ממשפחות וחברים להיות יחד • בתגובה לעומתית מציג כותב אחר את הכפייה כנגד הלא מחוסנים ובידודם הקיצוני והלא מידתי כדבריו, עד כדי מניעה מכל פעילות קהילתית כולל תפילות • הרב ברוין חבר הבד"צ, יוצא חוצץ נגד תיאוריות הקונספירציה על רופאים ורבנים, והגדיר אותה "תופעת לוואי של ימינו עם אוטוסטרדת המידע"
קראון הייטס נקרעת: מה מביא את הקיטוב בשכונה?
צילום רקע: שניאור שיף, COL

השכונה החב"דית קראון הייטס, השלווה בדרך כלל, סוערת בעקבות ויכוחים שלא נגמרים אודות החיסונים.

זה החל בטור דעה מאת המטפל החב"די רפאל ארון, שמתריע כי דווקא הקיטוב בעד או נגד החיסונים, הוא שמונע ממשפחות וחברים להיות יחד.

בתגובה לעומתית מציג כותב אחר את הכפייה כנגד הלא מחוסנים ובידודם הקיצוני והלא מידתית כדבריו, עד כדי מניעה מכל פעילות קהילתית כולל תפילות.

הרב יוסף ברוין חבר הבד"צ בשכונה, יצא חוצץ נגד תיאוריות הקונספירציה על רופאים ורבנים, והגדיר אותה "תופעת לוואי של ימינו עם אוטוסטרדת המידע".

"צריך לסגור לחלוטין כל אחת מקבוצות הוואטסאפ האלה - אין להן מה לתרום לדיון הזה", אמר. "אתה אפילו לא יכול לענות על שאלה לגבי ותן טל ומטר, אתה הולך להחליט בנושאי פיקוח נפש - סוגיות של חיים ומוות?!

הרב ברוין המשיך, "שאלת פיקוח נפש אמורה להיקבע על ידי רבנים ורופאים".

הנה כמה מהמאמרים שפורסמו באתר והסעירו את תושבי קראון הייטס:

ויכוחים בעד או נגד: אנו הופכים יותר ויותר מקוטבים

מאמר מאת הרב רפאל ארון: "למרבה האירוניה, עד כה קוביד מנע ממשפחות להיות ביחד. כעת, למרבה הצער, החיסון הוא זה שמונע ממשפחה וחברים את המגע שהם רוצים כשהקהילה הופכת יותר ויותר מקוטבת לנושא".

מאת רפאל ארון עבור COLlive.com

בעוד שכולנו עייפנו מוויכוחים ללא סוף ב-18 החודשים האחרונים, שהגיעו לכל מפגש חברתי ומשפחתי וכן בשולחן השבת, אני מרגיש שחשוב להעלות כמה נושאים שרלוונטיים לנו כקהילה שהופכת יותר ויותר מקוטבת כתוצאה מכך, של הדיון על החיסונים.

הקיטוב נעשה הרבה יותר מדאיג מכיוון שספקני החיסונים, בעיקרם, אינם פועלים עוד כיחידים אלא יוצרים קבוצות התומכות זה בזה, משתפים ומקדמים מגוון תיאוריות קונספירציה - המדינה השולטת בנו, המיקרו של ביל גייטס וכן הלאה. תוכנית מעקב השבבים והתוכנית שלו לבטל את אוכלוסיית העולם והאמונה שהחיסון ישנה את הקידוד הגנטי שלנו.

ישנם סיפורים אחרים חסרי כל ראיה רפואית הקושרת את החיסון לבעיות פוריות, הפלות ובעיות קשורות - עד כדי כך שאתה מתמודד עם סיכונים אלה אם לא נטלת את החיסון אבל נמצא בסמיכות עם מישהו שיש לו.

אפילו הוצע שעלינו "להתרחק חברתית" מאנשים מחוסנים כדי להישאר בטוחים!

כמו כתות רבות וארגונים דתיים שוליים, נראה שספקני החיסונים זקוקים למקום להשתייך וכפי שאמר המדען קונרד לורנץ, "הרצון של האדם להשתייך הוא כל כך גדול שזה משנה לא למה אתה שייך אלא שאתה שייך. שייך." כל כך מכריע המשיכה של הקבוצות הללו, מדיה חברתית ולחץ חברתי, עד שמי שמשנה את דעתם ומחליט להתחסן, נאלץ, לפחות במצבים מסוימים, לעשות זאת בסתר פן ייחשפו בשל 'כפירה' שלהם.

למעשה, בית רפואה במדינת מיזורי יצר "מסגרת פרטית" עבור חולים החוששים להיראות מתחסנים על מנת להבטיח שחבריהם ובני משפחתם הספקנים לחיסון לעולם לא יגלו מה הם עשו.

כקהילת חב"ד, יש לנו אחריות גלובלית. לאחר שחגגנו לאחרונה את השליחות וההצלחות שלנו בכינוס השלוחים המרשים ביותר, טווח ההגעה שלנו מגיע רחוק יותר מכל ארגון יהודי אחר בעולם. עשרות אלפי יהודים מכל הגילאים  פונים אלינו לעזרה והכוונה. וזה נכון בין אם אנחנו שלוחים ושלוחים רשמיים ובין אם הבית שלנו הוא בית חב"ד כמו שכל בית צריך להיות.

באופן מטריד, מספר קטן אך לא מבוטל מרתיע באופן פעיל את חסידיו לא לחסן; חלקם מעלים תיאוריות קונספירציה בעוד אחרים אומרים שקבלת החיסון מנוגדת לרצונו של הרבי. אנשים המחפשים הדרכה, פגיעים, אחרים עם בעיות נפשיות הופכים מבלבלים ומבולבלים; האם עליהם לעקוב אחר העצה הזו או שעליהם להתייעץ עם הרופאים שלהם?

כל אלה הם פניו של פסק דין ברור שהוציא בית הדין רבני חב"ד בישראל על החיסון (חובה) ומותח ביקורת על מי שמפיץ 'פייק ניוז' על החיסון. "הם גורמים לשפיכות דמים רבה בישראל..." כתבו הרבנים. "הדרישה להתחסן היא חובה, לא אופציונלית, על פי התורה, ואין לנסות להעלות כל מיני תיאוריות שונות ומשונות שאין להן בסיס במציאות".

תושב קראון הייטס תורם 'פלזמה' עבור חולי קורונה. צילום: מנוש עמית


יש המצטטים את תמיכתו של הרבי בחיסונים בתנאי שהם נבדקו לאורך זמן מכיוון שאיננו יודעים את ההשפעות ארוכות הטווח של החיסונים. למיטב ידיעתי, הצהרה זו נאמרה ביחס לחיסונים למחלות אפשריות כמו אבעבועות שחורות או טטנוס. נראה שהם מתעלמים לחלוטין מהעובדה שאנחנו בעיצומה של מגיפה משתוללת שעולה בחיי אדם מדי יום. והכי משמעותי, אם אנחנו מדברים על השפעות ארוכות טווח, האם אנחנו מכירים את ההשפעות המזיקות לטווח ארוך של קורונה, אשר, באופן משמעותי, כבר מתועדות (מכיוון שקוביד19 קיים הרבה יותר זמן מהחיסונים?) מדוע זה פחות חשוב מההשפעות ארוכות הטווח של החיסונים, שבנקודת זמן זו היא ספקולציה?

הנושא מורכב ויש דיווחים מהימנים לגבי השפעות החיסון שמדאיגים, אך בסופו של דבר מדובר בניהול סיכונים וקבלת החלטה מושכלת. ולשם כך נפנה שוב לתשובה חד משמעית לשאלות בנושאים רפואיים; "בצע את עצתו של הרופא." לא רב, משפיע, שליח או שלוחה. רופא. ואם נדרשת חוות דעת שנייה זה גם בסדר אבל מרופא אחר.

האם שלוחים ושלוחות יחליטו להתייעץ עם רופא, היא בחירה שלהם - למרות שהם צריכים להכיר בכך שגישתם יכולה לעצב את התנהלות הקהילות שלהם - אבל אם הם עוקבים אחר הוראות הרבי, הם צריכים לעודד את הקהילות שלהם לפנות לייעוץ רפואי מושכל מטעם הרבי.

אני עובד עם כמה זוגות המתמודדים עם בעיות רציניות של שלום בית בגלל דעות שונות לגבי החיסון. נושאים אלה הם בדרך כלל רק חלק מתמונה גדולה יותר של מחלוקת בין הצדדים, אך הם יכולים גם לשמש כנקודת המפנה שמחליטה על עתידם. ומשפחות מתחלקות; למרבה האירוניה, עד עכשיו קוביד19 מנע ממשפחות להיות ביחד ועכשיו, למרבה הצער, החיסון הוא זה שמונע ממשפחה וחברים ליצור את המגע שהם רוצים.

כינוסי השלוחים האחרונים הוכיחו שוב את אופיו המגוון של השליחות ואת החשיבות של אימוץ מגוון רחב של נושאים קהילתיים. חיסון נגד קוביד19 הפך לנושא מרכזי ברחבי העולם. צריך להודיע ​​לשלוחים ושלוחות; הם צריכים לעודד את הקהילות שלהם לגשת לייעוץ רפואי אמין כדי שיוכלו לקבל החלטות מושכלות. בכך הם מקרבים משפחות בתקופה שבה הקהילות הופכות יותר ויותר מקוטבות. זו עשויה להיראות כמשימה מרתיעה, אך זוהי קריאת השעה וחלק מהותי משליחות.

• 

מאמר תגובה

יהודה אדליסט מגיב למאמר 'אנו הופכים יותר ויותר מקוטבים': "אמנם אני מבין את הנקודה של הרב רפאל ארון על כך שהבלתי מחוסנים לא כופים את השקפתם על אחרים, אבל יש נושא הרבה יותר גדול שהמאמר הזה השמיט":

קראתי את המאמר שכותרתו, "אנחנו נעשים מקוטבים יותר ויותר" מאת רפאל ארון. אני בא בשם המשפחה והחברים שלי שחיים במשטר קורונה בראשות הדיקטטור דן אנדרוס (המכונה הדיקטטור דן) במלבורן, שם מתגורר רפאל ארון. גדלתי במלבורן ושאר המשפחה שלי, כולל הוריי ו-13 אחים נוספים, עדיין גרים שם.

אמנם אני מבין את הנקודה של הרב ארון של הלא מחוסנים שלא כופים את השקפתם על אחרים, אבל יש בעיה הרבה יותר גדולה שהמאמר הזה השמיט, בהצבת הפוקוס על האנטי-חיסונים הקיצוניים נראה כי הוא נותן לגיטימציה לסין, שדוגלת בהפרדה מול הלא מחוסנים. וההפרה ההמונית של הלכה יסודית המתבצעת כיום בקהילה היהודית במלבורן (הדבר אינו מכוון לרב ארון באופן אישי). אחרי כל מה שמשפחתי, החברים שלי ובמיוחד ההורים שלי עברו במלבורן, אוסטרליה שממנה מבוסס מחבר המאמר הזה, אני מרגיש את המצפון המוסרי שאומר לא לשתוק ולהציג את האמת לציבור.

ההפרדה היחידה שמתבצעת במלבורן כרגע היא נגד האנשים שעדיין לא רוצים לקחת את החיסון. יש רבים שיש להם חששות לגיטימיים לגבי החיסון נגד קורונה, שכן ישנם סיכונים הקשורים בו והוא בוצע במהירות תוך פחות משנה מחוץ לנורמה של 10-40 שנות בדיקות חיסונים (במילים אחרות, הוא עדיין נמצא בשלבי ניסוי). זאת בנוסף לכך שממשלות ברחבי העולם חוסמות כל אחריות סביב החיסון הזה (מסיבה טובה).

בעוד שחברות התרופות והממשלה רוצות לאלץ אנשים לקחת את זה, זה בגלל שהם טוענים שהסיכונים עולים על הצורך הקהילתי והיעילות הקהילתית הכוללת (מלבד הרווח הכספי הברור הכרוך בכך). האם זה באמת נכון או לא - שנוי במחלוקת. עם זאת, דבר אחד אוניברסלי הוא שבין אם אתה פרו או אנטי חיסונים, הרעיון של לקחת מאנשים את החופש לבחור לקחת את הסיכון בעצמם. גודל הסיכון הוא מקור למחלוקת.

כיום בקהילת מלבורן הדתית, כל מי שלא מחוסן עדיין (ללא קשר לסיבה) מנודה מן הציבור. הם לא יכולים ללכת לבית הכנסת ולאירועים משותפים רבים. הם אפילו זוכים לבוז ברחובות ואסור להכניס אותם לחנויות קמעונאיות מסוימות. אני מכיר מישהו שאפילו לא יכול היה ללכת לקידוש של הנכד שלו בשבת לבר מצווה שלו בבית הכנסת. בבית כנסת אחד יש אפילו אבטחה כדי להבטיח שבלתי מחוסנים לא ייכנסו. מי מפריד את מי?!?!

אפילו אנשים שערכו מניינים פרטיים במהלך הסגר, הלשינו עליהם שכנים למשטרה הלא יהודית! איזה חילול ה', בושה וחרפה! כופים עליהם את הבחירה.

אני רוצה לנסח מחדש את הנושא שמעלה רפאל ארון. במקום שזה יהיה בעד חיסונים לעומת אנטי חיסונים, מדובר כאן בממשלה הכופה את דרכיה על כולם באמצעים של הפרדה ואובדן תעסוקה לעומת אנשים שרוצים את החופש לקבל החלטה מושכלת. אני לא נגד חיסונים באופן כללי, אבל אני נגד כפייה והפרדה. אם מישהו רוצה לקחת את החיסון, אני מכבד את החלטתו הרפואית. אני מקווה שהם מכבדים את ההחלטה הרפואית של מישהו שלא רוצה לקחת את החיסון באותה מידה. עם זאת, הרעיון של לכלוא אנשים במחנה מעצר הוא נורא. בעקבות התפרצות קורונה בעיירה קתרין נכלאו מטיילים במחנה סגור.

כל מי שהיה במגע עם אדם נגוע אפילו עם בדיקה שלילית נאלץ להכנס לחדר מעצר במחנה הזה למשך 14 יום לפחות. שלושה בני נוער שניסו להימלט נתפסו ונענשו. זו הייתה חטיפה וכליאה בלתי חוקית, ובכל זאת התקשורת האוסטרלית דיווחה על כך כרגיל. כולנו יודעים מה התורה אומרת על שכם. אם לא נעמוד בפני הזוועות האלה, אין סוף לאן זה יכול להוביל.

המנהיגים במלבורן טוענים שהם תחת שלטון ממשלתי. לרבי ולאדמו"ר הקודם היו הרבה מסירות נפש לתורה ומצוות שלא להקשיב לשלטון הפועל נגד יידישקייט ודרשו זאת מהחסידים אפילו עד כדי סיכון חייהם!

למרבה הצער, הטיעון של שלטון הממשלה הוא רק תירוץ. לממשלה היה למעשה כלל שאנשים לא מחוסנים יכולים ללכת לבית הכנסת למניין משלהם, אבל בית כנסת במלבורן חרג מזה ולא התיר לאף אחד לא מחוסן בשטח שלהם ואפילו לא להתפלל בבניין נפרד (יש להם מספר בניינים). אפילו כשהיתה להם 'אחדות' סיום ספר תורה בעקבות הקורונה ואסרו על לא מחוסנים להצטרף.

איזה ביזיון בטח היה לספר תורה ולאחדות! הטון של כל המאמר הזה מנסה איכשהו לתת לגיטימציה להתנהגות המחפירה הזו של שנאת חינם שהמנהיגים במלבורן מאפשרים להתרחש! זהו נידוי והפרדה בלתי חוקיים. על פי הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה (ו, י"ד) ושולחן ערוך י"ד, מי שמנדה שלא כדין נכנס בעצמו למצב של נידוי (חס וחלילה).

הרמב"ם בהלכות יסודי התורה (ה, ה) קובע בבירור שאסור לנו להרוג (או להתיר להרוג) אדם בודד אפילו כדי להציל עיר שלמה. אנחנו לא יכולים להכריח מישהו לסכן את עצמו נגד כושר השיפוט שלו בטענה שזה לטובתו. הקהילה, במיוחד עם COVID, אם מישהו ימות ר"ל כתוצאה מהחיסון הזה שנכפה עליו, ייתכן שהאיש הזה נחשב למסייע לרצח לפי הרמב"ם.

זה נכון, יש כמה מתנגדי-חיסונים קיצוניים כלפי כל חיסון. להציע שכל מי שלא רוצה להתחסן נגד קורונה קשור איכשהו לכת - זה מגוחך.

שנזכה לזמן שבו אף יהודי לא יישאר מאחור עם ביאת המשיח במהרה.

יהודה אדליסט

 

 

מכתב הרב יוסף ברוין חבר בד"צ קראון הייטס

הרב יוסף ברוין, חבר בית הדין של קראון הייטס, התייחס לוויכוח המתמשך בשאלה האם לחסן או לא לחסן נגד נגיף הקורונה.

מאת כתב COLlive

הרב יוסף ברוין, חבר בית הדין של קראון הייטס, התייחס לוויכוח המתמשך בשאלה האם לחסן או לא לחסן נגד נגיף הקורונה.

בהודעת הקלטה קולית לקהילה, אומר הרב ברוין כי יתייחס ל"וויכוח החיסונים שמתחולל בקהילה שלנו".

"אני לא מתכוון לתת תשובה אם צריך לחסן או לא, אבל אני רוצה לדון בעקרון התורה", אמר. "כמו בכל שאלה, התורה שלנו היא תורת אור ואורח החיים ויש לה עקרונות ומדיניות ברורים המקנים לנו דרך חיים.

"התורה שלנו מאוד ברורה - ששאלות רפואיות ייקבעו על ידי רופאים. אתה לא הברומטר של האמת. העיקרון הזה שאנשים צריכים להתלבט אם אנחנו צריכים לחסן או לא לחסן, ולכולם יש דעה בעניין, הוא חרדה לתורה.

"אינך זכאי לחוות דעתך בכל הנוגע לעניינים רפואיים!

"אינך זכאי לדעתך בכל הנוגע לענייני תורה!

"חופש, חילופי רעיונות, כולם עקרונות יפים - אבל העיקרון התורני הוא שכשזה מגיע לעניינים רפואיים, התפקיד שלנו הוא לעקוב אחרי מה שאומרים הרופאים.

"אנשים חושבים שהם צריכים לחקור ולבדוק כל דבר... זה לא התפקיד שלך לחקור את הדברים האלה. מתי הפכת לרופא? מתי זה הפך להיות האחריות שלך?

"א', זה בזבוז זמן ותורה. וב', הרבי כתב לאנשים הרבה פעמים בכל הנוגע לעניינים רפואיים, אסור להם לחקור את העניין הזה. הם צריכים להקשיב לרופאים ולא לערב את דעתם במצבם מלבד להקשיב להנחיות הרופאים", אמר הרב בראון.

זה היה לפני שנים, לפני "אוטוסטרדת המידע", אמר הרב ברוין. כיום, עם "התפוצצות המדיה החברתית, לכולם יש דעה שהם מפיצים בכל רחבי הארץ".

"צריך לסגור לחלוטין כל אחת מקבוצות הוואטסאפ האלה - אין להן מה לתרום לדיון הזה", אמר. "אתה אפילו לא יכול לענות על שאלה לגבי ותן טל ומטר, אתה הולך להחליט בנושאי פיקוח נפש - סוגיות של חיים ומוות?!"

הרב בראון המשיך, "שאלת פיקוח נפש אמורה להיקבע על ידי רבנים ורופאים. ומישהו יגיד, אני אמצא רופא שמסכים עם דעתי... אני אחפש רוב שמסכים עם דעתי", אמר.

"לא צריכה להיות לך דעה מלכתחילה!

"וכמובן, כמו בכל דבר, יש לנו מגוון דעות... התורה אומרת ללכת עם הרוב בכל הקשור לרפואה והלכה.

אפשר למצוא דעה יחיד - דעת מיעוט בודדת - שנפסלה בהלכה ונדחתה... אבל רוב הרופאים שיש להם רישיונות אומרים דבר אחד", אמר.

הרב ברוין הזהיר מפני תיאוריות קונספירציה על רופאים ורבנים.

"לומר שלרבנים יש אג'נדה, זה נגד התורה", אמר. "תיאוריות קונספירציה על רופאים ורבנים זה אפיקורסות", אמר. "אתה לא מומחה - אתה לא זה שמחליט אם צריך להיות עירוב או לא, או לחסן או לא".

יתר על כן, אין לך בעלות על הגוף שלך מלכתחילה. זה עוד עיקרון בתורה - לאף אחד אין בעלות על גופו. כל המושג הזה של ליברליזם שבו אני יכול להחליט מה אני מרגיש לנכון ואתה לוקח לי את הזכויות לבחור בעצמי, הוא גם לא על פי התורה", אמר. "אתה לא אמור להחליט אם להתחסן או לא - זו דרך חשיבה לקויה".


המאמרים פורסמו באתר Collive באנגלית.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.