מערכת COL | יום י"ז טבת ה׳תשפ״ב 21.12.2021

הדגל החדש: מחיר מטרה. התכנית תספק את הסחורה?

כל מה שצריך לדעת על 'מחיר מטרה' – תוכנית השיכון החדשה של ממשלת ישראל • תספק את הסחורה ותתן מענה לזוגות צעירים לרכוש דירה? • שחר וולף, כלכלן מנהל לשעבר בבנק דיסקונט ובעל חברה ליעוץ משכנתאות ופיננסים, מפרט את מה שקורה בעולם הכלכלה לאחרונה ומעניק טיפים לגולשי COL

מחיר מטרה – תוכנית השיכון החדשה של ממשלת ישראל

שחר וולף

כל מה שצריך לדעת התוכנית החדשה "מחיר מטרה": היתרונות, החסרונות ואיך אפשר לשפר את הסיכוי לזכות

צעירי ישראל מתחלקים לשלושה סוגים: אלו שב"ה זכו ויש להם דירה וכביכול מחייכים לעצמם שהדירה שלהם התייקרה מאד... החלק השני הוא הזוגות שזכו במחיר למשתכן, אלו המרוצים יותר, ואלו שממש לא יודעים מאיפה להשלים את העלייה במחיר בגלל מדד הדיור שטיפס השנה בצורה תלולה.

החלק השלישי הוא אלו שממשיכים לקוות לקנות דירה, בעצמם או דרך תוכנית הדיור החדשה.

שר השיכון זאב אלקין, מופיע לאחרונה בכל פאנל של צעירים, מנסה להסביר שממשלת ישראל הקודמת לא עשתה די כדי לעצור את מחירי הדיור, הוא ממשיך ומבטיח שהנה או-טו-טו התוכנית החדשה תגיע ותספק את הסחורה.

אז הלכתי ובדקתי את התוכנית לעומק. אם אין לכם דירה כדאי לכם לקרוא את הטור הזה.

מאות אלפי ישראלים נמצאים היום באותה סירה, אלו האנשים שמתקשים לקנות דירה, איך לא?! הממשלה החדשה הבטיחה שתתן מענה לצורך הנדרש, ולכן השיקה את מחיר מטרה.

• 

מהי התוכנית?

מחיר מטרה, בדומה למחיר למשתכן, בא לתת הנחה משמעותית לזכאים ברכישת הדירה היחידה שלהם.

כמענה על התלונות סביב תוכנית השיכון הקודמת, התוכנית הזו היא שונה לחלוטין. הדירות בה ישווקו בהנחה של עד 20% ממחיר השוק אבל לא יותר מאשר הנחה בגובה 300 אלף ש"ח.

כלומר: אם זוג ירצה לרכוש דירה ברמלה ומחיר הדירה הינו 1.2 מליון ₪ (המחירים נכונים לסוף 2020, ההתייקרות מאז היא על חשבון המדינה), הוא יקבל הנחה של 240 אלף ש"ח ממחיר השוק.

אילו הזוג ירצה לרכוש דירה בירושלים, והמחיר הוא נניח 2 מליון ש"ח, ההנחה שלו תגיע ל300 אלף ש"ח למרות שזה פחות מאשר 20% ממחיר השוק.

עד 2025, ממשלת ישראל תשווק כ-106 אלף דירות שישווקו במסגרת מחיר מטרה. הזוכים בהגרלה יהיו הראשונים להירשם, כך שאם אתם רוצים לשפר את הסיכוי שלכם לזכות תמהרו להירשם, כל מי שכבר נרשם למחיר למשתכן - רשום אוטומטית.

הזכאים הם אזרחי ישראל שאין בבעלותם דירה:

זוגות נשואים או כאלה שרשומים לנישואין ויתחתנו תוך פחות מ-3 חודשים.

רווקים, גרושים או אלמנים בני 35 ומעלה.

שימו לב: שלוחים בחו"ל זכאים לרכוש דירה במחיר מטרה.

הבעיה של הממשלה שהיא לא שמה לב, לצד הביקושים, היום זכאים לתוכנית כ-170 אלף זוגות שכבר רשומים. אך עד 2025 צפויים להיות מעל 300 אלף זוגות שזכאים לתוכנית.

כלומר הממשלה תענה על הצורך רק של כ-שליש מהזכאים. (במחיר למשתכן במשך 6 שנים זכו רק כ-76 אלף זוגות), אך זה לא מדויק משום שכ-15% מהדירות שיבנו במסגרת מחיר מטרה יהיו במסגרת "דירה להשכיר" - תוכנית השכירות לטווח ארוך. כל הזכאים יכולים להתמודד גם על דירות אלו. אך שם בניגוד למחיר מטרה, יאלצו הזוכים לגור ולא יוכלו להשכיר לאחרים.

התוכנית החדשה מוצגת כבשורה, אכן כל תוכנית שמטיבה עם הזכאים היא בשורה, אך לטעמי היא בשורה רכה מידי לשוק סוער מידי. שרי האוצר, השיכון והפנים, יכלו להטיב יותר עם אזרחי ישראל במידה והיו מפרקים את מחסומי הבירוקרטיה, מחלקים בקלות יותר היתרי בניה, מפשירים קרקעות רבות יותר לצורך בניה, מאפשרים פיצול דירות גדולות ליחידות דיור ובכך היו מזרימים מאות אלפי דירות לשוק ומאפשרים למחירים לרדת לרמה שזוג יוכל לקנות דירה בזכות עצמו.

כמו כן, בעולם שבו מחירי הדירה מטפסים, ההון העצמי של הרוכשים צריך לגדול בהתאם. הבשורה לרוכשים היתה יכולה להיות גם בדמות של הגדלת אחוזי המימון לזכאים, דבר שהיה מאפשר לרבים לקנות דירה ביתר קלות.

 

 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
מחיר מטרה
י"ח טבת ה׳תשפ״ב
עד שהזוכה יקבל את הדירה ההנחה מתפספסת. זוגות הצעירים יצטרכו להביא הון מהבית די גדול. דירה ממצעת עולה כ מיליון שבע מאות הנחה מקסימלית שלשמאות אלף שקל מקסימום משאירה הרבה צעירים מאחור . מחיר למישתכן נתנה אפשרות קלה יותר לזוגות הצעירים. המדינה צריכה להביא חברות סיניות להפשיר אדמות ולמכור בזול לחסרי דיור רק כך תטיב עם העם.לא חסר אדמות. רק צריך לפתוח את הלב .אבל השרים העשירים יושבים שם למעלה נהנים ממנעמי השילטון וע
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.