מערכת COL צעיר | יום ט"ז טבת ה׳תשפ״ב 20.12.2021

איפה ירד גשם אדום? ואיך תמדדו לבד עד כמה קרוב הברק?

לרגל בואה של סופת 'כרמל' למחוזותינו, ליקטנו כמה עובדות מרתקות על סופות ומזג אוויר שיותירו אתכם מופתעים • איך ניתן למדוד בדרך קלה את המרחק ביניכם למקום פגיעת ברק? ומה הייתה סופת ההוריקן הארוכה בהיסטוריה שלא הותירה נזק? • מעניין  
איפה ירד גשם אדום? ואיך תמדדו לבד עד כמה קרוב הברק?
shutterstock

 

עובדות מרתקות

על מזג אוויר

 

1

כך תדעו עד כמה אתם רחוקים מהברק

תתפלאו לגלות, אבל יש דרך, ובכן, לדעת מה המרחק ביניכם לבין ברק שאתם רואים. זה מאוד פשוט: ספרו את מספר השניות שעוברות בין ההבזק שנוצר מהברק ועד לרעם שאחריו, ואז חלקו את המספר הזה בחמש. התוצאה שווה למספר הקילומטרים שמפרידים בין מקום פגיעת הברק למקום בו אתם עומדים. שירות מזג האוויר הלאומי של ארה"ב ממליץ לתפוס מחסה אם הבחנתם שהזמן בין הברק לרעם הוא 30 שניות או פחות - מה שמצביע על כך שהברק נמצא במרחק של 6 קילומטרים או קרוב יותר.

 

shutterstock


 

2

סופת ההוריקן הארוכה בהיסטוריה

סופת ההוריקן ג'ון, הייתה סופת ההוריקן שנמשכה הכי הרבה זמן, ושנעה למרחק הגדול ביותר, שתועדה אי פעם. הסופה 'ג'ון' נוצרה בשנת תשנ"ד ונחשבה בשיאה להוריקן בעוצמה 5. 'ג'ון' עברה על פני 11,500 קילומטרים ממזרח האוקיינוס ​​השקט למערב האוקיינוס ​​השקט וחזרה למרכז האוקיינוס ​​השקט, במסע שנמשך 31 ימים בסך הכול. למרות משך הזמן הרב שהחזיקה הסופה בטרם שככה, 'ג'ון' כמעט ולא יצאה מגבולות האוקיינוס לכיוון היבשה, כך שלא גרמה לנזק משמעותי - למעט נזקים קלים באיי הוואי ובבסיס ימי בודד של צבא ארה"ב.

 

 

3

רוב ההתרעות לטורנדו בארה"ב - שגויות

כפי שכבר נכתב בכתבה אחרת, ארה"ב היא המדינה הסובלת ממספר סופות הטורנדו הרב ביותר. בשל כך, קיימים בה אמצעי אזהרה רבים המתריעים בפני התושבים כאשר יש חשש לסופה מתקרבת. בממוצע, 70 אחוז מאזהרות הטורנדו המונפקות בארה"ב הן אזעקות שווא. המשמעות היא שרק שלוש מתוך 10 אזהרות טורנדו מזהירים מפני סופת טורנדו אמיתית. בניסיון להפחית את בעיית אזעקות השווא הללו, הוחלט לפני מספר שנים לדחות את ההתרעה על סופת טורנדו מתקרבת במקום 13 דקות לפני הגעתה המשוערת, רק 8-9 דקות קודם לזמנה המשוער. בשנים האחרונות ממש, חזאי שירות מזג האוויר של ארה"ב נוטים אף להמתין עד שהסופה מתחילה, ורק אז, כאשר הם בטוחים שהיא אכן תוקפת הם מפרסמים את הודעות ההתרעה.

 

shutterstock


 

4

"מכת דם" בהודו

במשך חודשיים, מאז ה' באב תשס"א ועד ו' תשרי תשס"ב, ירד גשם בצבע אדום על מדינת קרלה שבהודו, והותיר את העולם כולו בהלם. כמה ימים בטרם החל הגשם האדום, דיווחו אנשים שונים מהאזור על הבזק פתאומי של אור וקול רעם עז בשמים. אחרים גם סיפרו כי עצים בסביבה השירו מעליהם בימים שלאחר מכן עלים שרופים, מכווצים ומקומטים. התברר כי התופעה לא הייתה חדשה, ומקרה דומה כבר אירע מספר שנים קודם לכן. מדענים ואנשי מחקר הציעו הסברים שונים לתופעה, אך עד היום לא ברור לחלוטין מה היה הגורם לאותו אירוע יוצא דופן.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.