מערכת COL צעיר | יום ט"ז טבת ה׳תשפ״ב 20.12.2021

קשר אמיץ: הפגישה המיוחדת של אדמו"ר הזקן ורבי נחמן

במהלך אחד ממסעותיו המפורסים של אדמו"ר הזקן, בשנת תק"ע, הוא סר לעיר ברסלב, מקום משכנו של רבי נחמן באותה התקופה כדי להיפגש ולשוחח עימו • הייתה זו הפגישה השנייה המפורסמת של אדמו"ר הזקן ורבי נחמן מברסלב • על מה שוחחו שני הצדיקים המופלאים?
קשר אמיץ: הפגישה המיוחדת של אדמו
shutterstock

 

אדמו"ר הזקן בברסלב

 

קשר אמיץ קשור היה בין רבינו הזקן ורבי נחמן מברסלב. לפחות פעמיים נפגשו שני גדולי עולם אלו, ובהזדמנויות שונות הביעו את הערכתם זה לזה בביטויים לא-רגילים.

הפעם הראשונה בה נפגשו, הייתה לאחר שובו של רבי נחמן ממסעו המפורסם לארץ הקודש. במהלך נסיעתו, נפגש עם רבי אברהם מקליסק שהיה אז ממנהיגי עדת החסידים בארץ. באותם ימים נזרעו הזרעים למחלוקת החריפה שהתפתחה בין חסידי הרב מקאליסק וחסידי אדמו"ר הזקן. רבי נחמן ביקש לפעול בעניין מחלוקת זו, ולשם כך נסע מיד לאחר שובו מארץ הקודש, ישירות לביתו של אדמו"ר הזקן בליאדי.

 

'תורה' במשך שמונה שעות!

באותה הזדמנות, ביקש אדמו"ר הזקן מרבי נחמן כי יאמר 'תורה', אך רבי נחמן מיאן. ואז החל אדמו"ר הזקן באמירת תורה במשך כשמונה שעות, כשאת דבריו הוא מסיים בפסוק "רחמיך רבים ה'", שפירושו "עס איז אויף דיר ג-ט אגרויס רחמנות" [=רחמנות גדולה היא עליך רבש"ע]. רבי נחמן נהנה מאוד מעניין זה שבו סיים אדמו"ר הזקן, וחזר על כך גם בהזדמנות אחרת לאחר מכן. (ראה אגה"ת פ"ז בעניין "וישוב אל ה' וירחמהו", ואולי לזה הכוונה כאן).

הפגישה השנייה בין שני גדולי עולם אלו, נערכה בשנת תק"ע. אז יצא אדמו"ר הזקן לאחד ממסעותיו המפורסמים, שזכה לכינוי "מסע ברדיטשוב". מטרת המסע הייתה גיוס כספים עבור יהודים שנפגעו והגיעו לסכנת חיים, לאחר שגורשו מכפריהם בגזירת הצאר הרוסי. מטרה נוספת הייתה ניסיון יישוב המחלוקת שפרצה בין אדמו"ר הזקן ורבי ברוך ממז'יבוז' באותה תקופה.

 

כמה נותנים לתלמיד חכם אמיתי?

בדרכו לעיירת מגוריו של רבי ברוך ממז'יבוז' – טולטשין, עצר אדמו"ר הזקן לביקור בעיירה ברסלב הסמוכה, בה התגורר אז עדיין רבי נחמן.

מסופר כי עם התקרבותה של עגלת אדמו"ר הזקן לעיר, יצא לקראתו רבי נחמן יחד עם קהל רב. לאנשיו אמר רבי נחמן: תנו כבוד לשר האלף!

הפגישה התקיימה בביתו של רבי נחמן. בין הנוכחים במעמד היה גם הגביר משה חינקעס שהיה קשור עם רבי נחמן. היות ומטרת נסיעתו של אדמו"ר הזקן הייתה איסוף כספים, אמר רבי נחמן לגביר: "גיב צדקה פאר אן אמת'ן תלמיד חכם" [=תן צדקה לתלמיד חכם אמיתי!].

הגביר נענה, והניח על השולחן מטבע זהב (שכונה "רענדל") עבור אדמו"ר הזקן.

תמה רבי נחמן: "דאס גיט מען פאר אן אמתן תלמיד חכם"?! [=זה מה שנותנים עבור תלמיד חכם אמיתי?!].

הניח הגביר מטבע זהב נוסף.

אלא שרבי נחמן עדיין לא היה מרוצה. הוסיף הגביר מטבע זהב נוסף, אך ללא הואיל. וכך הוסיף הגביר מטבע ועוד מטבע, עד שעמדו על השולחן עשר מטבעות זהב, שהיוו יחד סכום עצום. רק אז התרצה רבי נחמן, אסף את המטבעות מהשולחן ונתנם לאדמו"ר הזקן.

 

כמה חסידים יש לאדמו"ר הזקן?

מספרים כי בין הדברים שאמר באותה שיחה, רמז אדמו"ר הזקן לכך שנכדיהם ישתדכו יחד ברבות הימים. אכן מספר שנים לאחר מכן, נישא נכדו של אדמו"ר הזקן לבתו הצעירה של רבי נחמן.

עוד מספרים כי באותה השיחה שאל רבי נחמן את אדמו"ר הזקן: "האמת הוא שיש לכם שמונים אלף חסידים?"

גרסאות שונות יש לתשובתו של אדמו"ר הזקן, אך תוכן רובם דומה; על פי אחת הגרסאות, השיב לו אדמו"ר הזקן כי לא יהיה הדבר חידוש בעיניו, מפני שיש לו בין החסידים גם מלמדים רבים, ולכל מלמד יש הרבה תלמידים, וכל תלמיד נותן לצדקה להחזקת רבינו, ובזה הוא נחשב לחסיד שלו. כי באם נותן הוא צדקה עבורו, הרי בזה הכח לא יתהפך למתנגד עליו, ואדרבה, זכות הצדקה תגין עליו שיתהפך לטוב, ובזה האופן יוכל להיות שיש לו שמונים אלף חסידים.

ביציאתו, נסעו אדמו"ר הזקן ורבי נחמן יחד באותה העגלה, אותה ליוו יהודי ברסלב את אדמו"ר הזקן עד שהגיעו כולם לשערי העיר.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.