מערכת COL צעיר | יום ט"ו טבת ה׳תשפ״ב 19.12.2021

השמיים כבר אינם הגבול: האחים שהמציאו את הכדור-פורח

כמעט 250 שנים חלפו, מאז המריאו אל על כבשה תרנגול וברווז באחד מטיסות הניסוי הראשונות של הכדור-פורח שהמציאו צמד אחים צרפתי • הם היו הראשונים. מאז התקדם העולם, וכדור פורח הפך ללא שימושי ואת מקומו החליפו כלי תעופה משוכללים לאין שיעור • מעניין
השמיים כבר אינם הגבול: האחים שהמציאו את הכדור-פורח
shutterstock

 

הטיסה הראשונה

בהיסטוריה

 

מאז ומעולם, ביקשו בני האדם ליצור מטוסים. ממציאים מפורסמים לפני מאות שנים כבר שרטטו תוכניות ל'מכונות מעופפות', כשהם מבקשים להגשים חזון רחוק. למרות זאת, רק לפני כמאה וחמישים שנה, הפך לראשונה החלום למציאות.

מספרים שכלי התעופה המוצלח הראשון היה "אורניתופטר" - כלי טיס דמוי רחפן, בעל כנפיים רחבות. על פי תיעוד מעורפל שהגיע לידינו, האדריכל הגרמני קרל פרידריך מירווין הצליח להתרומם מהקרקע באמצעות אותו "אורניתופטר" בשנת ה'תקמ"ב. גם אם נאמין שמאורע זה אכן אירע, ה'מטוס' של מירווין מעולם לא הפך לאמצעי טיסה בר-קיימא. לעומתו, מי שכן הצליח לאחוז בתואר 'ממציאי כלי התעופה הראשון' היו האחים מונטגולפייר.

 

האחים הנועזים

ג'וזף ואטיין מונטגולפייר היו צמד אחים שניהלו עסקי נייר משגשגים בעיירה קטנה בדרום צרפת. הצלחת עסקיהם, אפשרה להם לממן את ניסויים מדעיים שונים שגירו את התעניינותם. בשנת ה'תקמ"ג, הם גילו שחומר בעירה שנשרף מתחת לשקית נייר או בד קלה יגרמו לשקית לעלות לאוויר. מתופעה זו הם הסיקו שעשן גורם לבלונים להתרומם. למעשה, האוויר החם הוא שגורם לבלונים להתרומם ולא העשן, אבל השגיאה שלהם לא הפריעה להישגיהם הבאים.

 

כדור פורח מודרני | צילום: shutterstock


בג' בסיוון של אותה שנה, הציגו האחים את בפני הציבור לראשונה את תגליתם. בלון בלתי מאויש שחומם באמצעות קש וצמר שבערו תחתיו, התרומם לגובה של כ900 מטר, בטרם נח בחזרה על הקרקע, במרחק של כמעט שני קילומטרים משם. בנסיון השימוש בכדור פורח, קדם לאחים מונטגולפייר ברזילאי בשם ברטולומאו לורנסו דה גוסמאו, ששיגר כדור פורח קטן מארמונו של מלך פורטוגל בשנת ה'ת"ע. האחים מונטגולפייר לא היו מודעים לניסויו של לורנסו, ובכל אופן, היו הישגיהם מרשימים הרבה יותר.

 

כבשה תרנגול וברווז

שלשה חודשים לאחר מכן, בכ"ב באלול תקמ"ג, שלחו האחים מונטגולפייר כבשה, תרנגול וברווז בתוך כלי שחובר לכדור-פורח, כהקדמה לקראת הטיסה המאוישת הראשונה. הבלון, צבוע כחול-תכלת ומעוטר בצבע זהב, הונף אל-על מחצר ארמון ורסאי בנוכחותו של המלך לואי ה-16. שלישיית בעלי החיים שעשתה היסטוריה, נשארה לרחף באוויר במשך שמונה דקות בטרם נחתה בבטחה במרחק של שני קילומטרים משם. עוד חודש חלף, ובי"ט תשרי, הצרפתי ז'אן פילטר דה רוזייה, התכבד להיות הראשון שממריא על כדור פורח בטיסת ניסוי זהירה. בשל החשש שמשהו ישתבש, נותר הכדור הפורח מחובר כל העת בחבל חזק אל המקום ממנו שוגר. ז'אן פילטר עלה לסיבוב קצר באוויר שבסופו חזר בריא ושלם לחבריו על הקרקע.

 

בול שיצא לזכר המאורע ההיסטורי של הפרחת הכדור | קרדיט: Olga Popova/Shutterstock


 

השמיים הם (כבר לא) הגבול

כעת, לאחר שכל הניסויים הסתיימו בהצלחה, נפנו האחים לארגן את האירוע הגדול. הטיסה הראשונה בכדור פורח ללא קשירה, התרחשה בפני קהל המונים בפריז בכ"ו בחשוון תקמ"ה. ז'אן פילטר מיודענו מטיסת הניסוי הקודמת, יחד עם חבר נוסף, המריאו מעל שמי טירת 'שאטו לה מואט' המלכותית, למול עיניהם הקרועות לרווחה של המוני צופים מריעים. הצמד הצליחו לטוס למרחק של כשמונה קילומטרים מהטירה. לראשונה בהיסטוריה, הצליחו בני האדם להמריא אל השמיים.

האחים מונטגולפייר זכו בצרפת לכבוד מלכים בזכות הישגם המרשים. מאוחר יותר הם פרסמו ספרים על אווירונאוטיקה והפכו למוכרים וידועים, בייחוד לאחר שהתגלו כמומחים גם בתחומים מדעיים נוספים. עד היום, מאות שנים לאחר מכן, אנו נהנים מאותה המצאה שבזכותה באו לאחר מכן המטוסים וכלי התעופה האחרים שהזניקו את העולם קדימה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.