מערכת COL | יום י"ב טבת ה׳תשפ״ב 16.12.2021

שרשים איתנים: במלאת ה'שבעה' לפטירת חיה דשא לרר ע"ה

במלאת ה'שבעה' לפטירתה של מרת חיה דשא לרר ע"ה, בתו הבכורה של החסיד הנודע הרה"ח אברהם פאריז, כותב יבדלח"ט חתנה הרב יוסף הרטמן מנחלת הר חב"ד שביבים וזכרונות מה'סבתא הגדולה' • איזו ברכה העניק הרבי הרש"ב לחסידו הנאמן? מה עשה אביה, החסיד המשפיע הנודע רבי אברהם פאריז באוצר האגדי שמצא? • חתונת בני הזוג לרר • כשראתה בגיל 11 לצד אביה, את הרבי הריי"צ בביקורו בפתח תקווה • וגם: מה ניתן לכולנו ללמוד מהסבתא?
שרשים איתנים: במלאת ה'שבעה' לפטירת חיה דשא לרר ע
אביה של המנוחה מרת חיה דשא לרר, הרה"ח אברהם פאריז נואם בכפר חב"ד

הרב יוסף הרטמן, נחלת הר חב"ד

מרת חיה דשא לרר ע"ה, בתו הבכורה של החסיד הנודע הרה"ח אברהם פאריז, נפטרה בשבו שעבר, חודש לפני יום הולדתה ה-104. הותירה אחריה יבדלח"ט בנים וצאצאים רבים.

"...חסידישע קינדער, ערליכע קינדער, גוטע איידימיס". תרגום: "ילדים חסידיים, ילדים נאמנים וישרים חתנים טובים..." כך בירך כ"ק אדמו"ר רבי שלום דובער האדמו"ר הרש"ב נ"ע את תלמידי וחסידו מראשוני "תומכי תמימים" בליובאוויטש שבליובאוויטש החתן התמים הנעלה אברהם פאריז זצ"ל. וב"ה הברכה התקיימה.

התמים ר' אברהם הקים יחד עם זוגתו מרת רבקה ביילא לבית פייגין את ביתו ואת משפחתו המפוארה.

הרה"ח אברהם  פאריז זצ"ל היה בא כוחו של כ"ק אדמו"ר הרי"יצ נ"ע ושל כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו באה"ק ת"ו. היה מנהל קה"ת באה"ק הפיץ את מעיינות החסידות בארה"ב ובארץ הקודש. היה דמות של חסיד אמתי הבטל בפנימיותו לרבותינו נשיאינו הקדושים. התרחק מאוד מכל ענין של "חיצוניות" ו"ישות".

אספר רק סיפור אחד מיני רבים על גודל התקשרותו הבלתי מוגבלת לבית חיינו.

האוצר בפרדס

בעודו רכוב על החמור בפרדס בפתח תקווה, צדה עינו בשקית המונחת תחת אחד העצים. הוא נטלה ונדהם לגלות בה מטבעות זהב! הוא חקר את העוברים ושבים האם מישהו איבד איזה חפץ?!

כשלא מצא את המאבד מיד נטל את כל תכולת השקית היקרה, הלך לבנק והפקיד את הכסף לחשבונו של כ"ק אדמו"ר הרי"יצ נ"ע בריגה. הוא לא נטל לעצמו ולמשפחתו הסובלת מחסור אפילו מטבע אחת! מי יכול לעמוד בניסיון כזה?!

זה קרה בשנת תרפ"ז. בכסף זה השתמש הרבי הקודם  לנישואי בתו הרבנית הצדקנית חיה מושקא עם כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו בי"ד בכסלו תרפ"ט.

כמו כן סייע כסף זה למימון ביקורו של הרבי בא"י בחודש מנחם אב תרפ"ט. כך לפי יודעי דבר. ביטולו ומסירותו של הרב אברהם פאריז הייתה ללא גבולות, למעלה מטעם ודעת.

בבית חסידי וחשוב  זה,  גידלו שלושה בנים וארבע בנות שב"ה כולם הקימו משפחות חסידיות לתפארת. המנוחה חיה דישא הייתה הבכורה בבנות. היא נולדה בט"ו בשבט תרע"ח. לפני כ-104 שנים!

הזכות המרגשת לראות את הרבי הקודם

"...תעמדי כאן ליד הרכב החונה ותסתכלי עליו..." כך אמר רבי אברהם פאריז לבתו הקטנה בת ה-11 חיה דישא. היא עמדה יחד עם אחותה הצעירה פסיה. הוא עצמו התחבא מהרבי מרוב יראה ואימה.

כרוז המקבל פני כ"ק הרבי הריי"צ בבואו לביקור בירושלים


הרבי הרי"יצ נ"ע ביקר בשנת תרפ"ט בפתח תקוה כמובא ביומנים. זכתה חיה הקטנה להסתכל עליו ולספוג מקדושתו. הרבי מצדו הביט עליהן.... לא ידוע האם בירך אותן, או פרטים נוספים על המעמד המיוחד. (אם מישהו מהקוראים יודע עוד פרטים אשמח לשמוע. הרב יוסף הרטמן) זה היה מחזה מרגש וקדוש, עליו סיפרה לנו בכל הזדמנות.

החתונה המקורית והמיוחדת

באותם ימים, בשנת תרח"ץ, התקיימו החתונות במתכונת צנועה ביותר. הלוואי שהיו מחקים אותן בימינו. החתונה התקיימה בביתו של הרב הגאון החסיד משה אקסלרוד זצ"ל ברמת גן. הרב היה מחשובי רבני חב"ד באה"ק והתכבד בסידור קידושין.

המצב הכלכלי היה קשה ביותר. לימים סיפר לי חותני=החתן הרה"ח ר' אפרים צבי הכהן לרר ז"ל: "במקום מתנות לזוג הצעיר הביאו "כיבוד" לחתונה. אחד הביא לחם שחור, שני הביא דג מלוח, שלישי הביא בקבוק וודקא וכו'.

הנוכחים היו מעטים יחסית, ה"גשמיות" הייתה זעומה אך השמחה החסידית הרקיעה שחקים...

לאחר החתונה לא חיכתה לנו מונית, הלכנו ברגל לתחנת האוטובוס והמתנו לתחבורה הציבורית שתיקח אותנו לבית החדש - לפתח תקווה..." וכך הכלה הנרגשת, בשמלתה הלבנה המיוחדת, נסעה עם החתן באוטובוס ציבורי עם כולם... כך היה באותם הימים.

זכו הזוג המאושר וכ"ק אדמו"ר הרי"יצ נ"ע שיגר מברק ברכת מזל טוב לזוג הצעיר. כעבור זמן, כאשר אבי הכלה רבי אברהם פאריז היה בדרכו לארה"ב עבר דרך אטווצק  שבפולין שם שהה הרבי שאמר לו: "עכשיו אברך אותך שוב במזל טוב פנים אל פנים..."

העבודה בפרדס ובחנות הקטנה

השכם בבוקר כבר התייצבה הכלה הצעירה, לעבודתה הקשה באריזת תפוזים בפרדס בפתח תקווה. מאכלם היה בעיקר תפוזים... המצב הכלכלי היה קשה מנשוא.

החתן עבד בעבודות פיזיות קשות להביא טרף לביתו. בתקופה מאוחרת יותר פתחו חנות קטנה מול החצר המפורסמת "חצר פאריז" ברחוב בר כוכבא 16.

הסבתא רבקה ביילא ובתה המסורה חיה דישא קמו בעלות השחר ומכרו בחנות - לחם וחלב לפועלים. אחר כך באו ימי הצנע וגזירת התלושים. כל משפחה קיבלה תלושי מזון לקניית קמח, שמן, סוכר וכו'.

היה צורך לשמור את התלושים שהתקבלו כדי לשוב ולקבל עוד אספקה חדשה. זה היה תפקידה של אשתי לעתיד מתיה שתחי'ה, שהייתה ילדה צעירה ומונתה לתפקיד איסוף והדבקת התלושים במחברת. 

החנות ב"ה פרנסה בצנעה את משפחות פאריז-לרר. בזכותה היה לחם ומצרכים בבית....

מידות נאצלות ודמות לחיקוי 

זכו הרה"ח ר' אפרים צבי הכהן ומרת חיה דישא לארבעה בנים ובת אחת. כאשר האבא החל לעבוד במחלקה הסוציאלית בסוכנות היהודית סוף סוף ראו צורת מטבע בבית. הוא סייע רבות לקליטתם של מאות עולים חדשים בדרום. סידור דירות ועבודה. אך לא כאן המקום להרחיב. 

מרת חיה דישא המשיכה לעבוד קשה בחנות, גם לאחר פטירת הוריה. לענ"ד מצוות כיבוד אב ואם מצידה בצורה בלתי רגילה עמדה לה לזכות באריכות ימים ושנים טובות. בנוסף לכך הקפידה כל ימיה לא לדבר לשון הרע ורכילות! היא קיימה את הציווי של דוד המלך: " מי האיש החפץ חיים... נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה"...

היא התברכה במידות אציליות. תמיד ראתה רק טוב בזולת. לא הסכימה שבנוכחותה ידברו סרה במישהו. מעולם לא התלוננה על מצבה גם בימים הקשים. שם שמיים שגור בפיה. תמיד "ברוך השם" "תודה להשם".... דאגתה ומסירותה לבני המשפחה הייתה מן המפורסמות.

ח"ו מישהו לא בקו הבריאות הייתה מתפללת עבורו ומתעניינת בטלפון. בכל יום אמרה תהילים במשך שעות רבות! 

בימי המחסור שתוארו בקצרה לעיל חסכה פת לחם מפיה ומנת עוף דלה ונתנה לילדיה! קבלה כל אחד בסבר פנים יפות, בשמחה ובהארת פנים מיוחדת.

הקפידה מאוד על לבוש צנוע וכיסוי ראש כהלכה שח"ו לא תיראה שערה אחת. הכניסה לביתה רק הכשרים מהודרים ביותר בפרט הכשר הרה"ג הרב לנדא זצ"ל. הצטיינה במעלה השתיקה, כמו אביה החסיד הדגול שהצטיין בזה. "מהשתיקה של ר' אברהם פאריז אפשר ללמוד הרבה..."

כך מקובל אצל חסידי חב"ד. הייתה לה אמונת צדיקים. ציפתה לגאולה ולמשיח כל ימיה. בכל שנה במשך שנים רבות התאספנו בביתה בט"ו בשבט=ראש השנה לאילן ובסיום איחלתי לה: "סבתא שתזכי בע"ה בשנה הבאה"... היא ענתה אמן ומיד הוסיפה: "עם משיח צדקנו"!

כאשר הרבי נשי"ד הכריז על מבצע נש"ק וחלוקת נרות לילדות, מיד הלכה לעיריית פתח תקווה והשיגה אישור להיכנס לגני הילדים ולחלק נרות לילדות.

חותני הרה"ח אפרים צבי הכהן ז"ל וזוג' מרת חיה דישא זכו להיות פעמיים בבית חיינו וזכו לראות את הרבי נשיא דורנו לקבל ברכות ודולרים. באחת ההתוועדויות ישב חותני באחד השולחנות עם כולם. הרבי הבחין בו ואמר למזכיר: תקרא לר' אפרים צבי הכהן לרר לעלות לבימה ולשבת מאחורי כראוי לחתנו של הרב התמים אברהם פאריז..." זה היה הלשון בערך.

זכתה לראות דורות מבורכים, גם נכדים לנכדיה. זכתה לראות עשרות מנכדיה וניניה המשמשים שלוחי  המלך ומנהלי בתי חב"ד בכל הארץ ובכל קצווי תבל. הסבא והיא התגאו בהם במיוחד ורוו נחת יהודי-חסידי מהם  ומכל יו"ח שי'. 

לפני 13 שנה בכ"ט בטבת תשס"ט נפטר הסבא הרה"ח העסקן איש החסד אפרים צבי הכהן ז"ל. לפני שנים רבות נפטרו שלושת אחיה: הרה"ח נתן נטע ז"ל. הרה"ח ה"מלמד" התמים המפורסם רבי ברוך ז"ל. התמים שלום דובער ז"ל.

הותירה אחריה שיבדלח"ט וארוכים את שלושת אחיותיה: מרת פסיא שתחי' אשת הרה"ח מנהל מוסדות חב"ד הרב אפרים וולף ז"ל.

מרת רחל שתחי'ה אשת המחנך, הבעל תפילה המפורסם, שעסק רבות במבצעים, הרה"ח הרב שניאור זלמן לוין ז"ל. מרת גיטה-טובה שתחי'ה אשת הסופר החב"די המפורסם מפיץ המעיינות וכו' הרה"ח הרב אברהם חנוך גליצנשטיין ז"ל.

ילדיה: הרה"ח איש החינוך, יעקב שי'.

הרה"ח שלום דובער שי' שניהם מחשובי אנ"ש בבני ברק.

הרה"ח איש החסד הנגיד מאיר ז"ל שנפטר ל"ע לפני שלוש  שנים.

שיבלח"ט - הרה"ח יו"ר כפר חב"ד במשך שנים רבות, העסקן המפורסם, חבר הנהלת תו"ת – הרב מנחם לרר שי'. 

מרת מתיה שתחי'ה הרטמן, מנחלת הר חב"ד.

בהסתלקותה איבדנו את עטרת המשפחה,  הכתר של כולנו.

אישה מיוחדת ואצילת נפש, דמות לחיקוי והערצה. אימא וחמות, סבתא וסבתא רבתה יקרה מאוד, אוהבת ומסורה שעדיין לא תארנו את גודל האבדה מפאת קוצר המצע. כל יו"ח שי', בלי עין הרע, ימשיכו לצעוד בע"ה בנתיבים שסללה לנו.

יה"ר שבקרוב ממש יקוים היעוד: "הקיצו ורננו שוכני עפר והיא בתוכם" בביאת משיח צדקנו בגאולה האמתית והשלימה אמן.

הכותב בצער:

חתנה יוסף הרטמן - שליח הרבי בנחלת הר חב"ד.  

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.