שניאור דייטש | יום י"א טבת ה׳תשפ״ב 15.12.2021

השוטרים נדהמו: ברכב נתפסו כלי שלל מתקופת בר כוכבא

שוטרים שעצרו רכב לבדיקה שגרתית בשכונת מוסררה ירושלים, נדהמו לגלות במטען כלים עתיקים בני 2,000 שנה, מתקופת מרד בר כוכבא • הערכה: מדובר בשלל של לוחמי בר כוכבא מחיילים רומאים
השוטרים נדהמו: ברכב נתפסו כלי שלל מתקופת בר כוכבא
צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

במהלך פעילות שגרתית של המשטרה בשבוע שעבר בשכונת מוסררה, הבחינו בלשי תחנת משטרת "לב הבירה" ברכב שנסע נגד כיוון התמרור ועורר את חשדם. לאחר שעיכבו את הרכב ואת נוסעיו לבדיקה, נדהמו הבלשים למצוא בתא המטען ארגז ובו ממצאים ארכיאולוגים. מפקחי היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות, שנקראו לתחנת המשטרה, הבינו מיד כי מדובר בממצאים מהתקופה הרומית אשר השתמרו במצב יוצא דופן.

בין השאר, נתפסו שתי מחתות ברונזה מעוטרות בנות 2,000 שנה. נוסף להן, התגלה פך עשוי ברונזה ששימש למזיגת יין. כמו כן, נתפסו קערת אבן מעוטרת בעלת שלוש רגליים, נרות חרס רומיים, ומאות מטבעות המתוארכים לתקופה הרומית המאוחרת – המאות השנייה והשלישית לספירה.

ברשות העתיקות ציינו כי פריטי הברונזה שנחשפו נדירים יחסית בארץ משום שבדומה להיום, מתכת הייתה חומר יקר שנהגו להתיך אותו לצורך שימוש חוזר. פריטים כאלה נמצאים באתרים ארכיאולוגיים בנסיבות שבהן הוחבאו בכוונה, או נלקחו כחלק משלל מלחמה למערכות המסתור שבהן הסתתרו לוחמי מרד בר כוכבא.

גילוי הממצאים הביא לפתיחת חקירה פלילית של רשות העתיקות כנגד שלושת החשודים שהיו ברכב, וממנה עלה חשד כי הפריטים הובאו לירושלים במטרה למכור אותם לסוחר עתיקות. ביחידה למניעת שוד סבורים כי הפריטים העתיקים נשדדו ממערכת מסתור מימי מרד בר כוכבא באזור שפלת יהודה, שהייתה תחת מעקב בחודשים האחרונים.

ביחידה הבהירו כי הסברה שהכלים נלקחו כשלל של לוחמי בר כוכבא, ולא שימשו את הלוחמים היהודים, שלא השתמשו עם כלים שעליהם סממני עבודה זרה. נוסף על כך, בית המקדש כבר לא עמד על תילו בימי מרד בר כוכבא, וגם כשהלוחמים השתמשו בכלים רומאים מסוג זה, נהגו לטשטש את החריטות והצורות על הכלים.

לכן ההשערה הרווחת בקרב רשות העתיקות כי הלוחמים של בר כוכבא השתמשו בכלים הללו לאחר שנלקחו שלל מידי חיילים רומאים במהלך ההתנגשויות ביניהם.

אמיר גנור, מנהל היחידה למניעת שוד עתיקות של רשות העתיקות: "לאחרונה זיהינו חפירות ארכיאולוגיות בלתי מורשות באתר מימי מרד בר כוכבא, בסמוך למעבר תרקומיה. המידע הועבר לצה"ל וליחידת קמ"ט ארכיאולוגיה ביהודה ושומרון, אשר יצאו למבצע ללכידת חשודים אך לצערנו השודדים הצליחו לברוח. במהלך מנוסתם, הם הותירו אחריהם בחפירה ממצאים עתיקים שדומים לממצאים אשר נתפסו כעת ברשות החשודים, ואנו סבורים שהממצאים הגיעו מאתר זה".

מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו: "הרשות עושה מאמץ יום-יומי למנוע חפירות בלתי מורשות באתרי העתיקות ברחבי הארץ, בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל וגורמי אכיפה נוספים. הממצאים העתיקים אוצרים בתוכם את סיפורה של הארץ, אך עבור השודדים והסוחרים הם סחורה לכל דבר, המוצעת למכירה בעבור בצע כסף. יש ערך רב בסיכול ניסיונות סחר העתיקות, בתפיסת הממצאים הערכיים ובהשבתם לרשות הציבור והמדינה. בסיום ההליך המשפטי כנגד החשודים, רשות העתיקות תבקש מבית המשפט לחלט את הממצאים, ולהעביר אותם לטיפול שימורי ולהמשך מחקר".

וידאו: רשות העתיקות
 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
מסקנה
י"ב טבת ה׳תשפ״ב
אם אתה שודד עתיקות תנהג כחוק
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.