מנדי ברגר | יום ט' טבת ה׳תשפ״ב 13.12.2021

נחשף: מדוע הרבי תרם לבניית מקווה הטהרה בהוד השרון?

בחודש האחרון נערך אירוע לע"נ הרב הראשון של הוד השרון הרב צבי דומב ז"ל • הרב מנחם מענדל טל משלוחי חב"ד בעיר השתתף במעמד שם נוצר קשר עם בנו של הרב צבי ע"ה – יבדלחט"א הרב יהושע דומב • אלא שאז התגלו כמה תגליות מרתקות - בהן, התרומה של הרבי לבניית מקווה טהרה בעיר
נחשף: מדוע הרבי תרם לבניית מקווה הטהרה בהוד השרון?
התמימים ליד בית הכנסת של הרב דומב הצמוד למקווה. ברקע: המכתב של הרבי

בחודש האחרון נערך אירוע לעילוי נשמתו של הרב הראשון של הוד השרון הרב צבי דומב ז"ל, והרב מנחם מענדל טל משלוחי חב"ד בעיר נתבקש אף הוא ליטול חלק באירוע ולשאת דברים, שם נוצר קשר עם בנו של הרב צבי ע"ה – יבדלחט"א הרב יהושע דומב, אלא שאז התגלו כמה תגליות מרתקות:

"כבר מזה שנים יודעים בקהילת בית חב"ד על מכתב מיוחד מהרבי אודות מקווה בהוד השרון שהרבי שילם עליו מכספו הפרטי", מספר השליח הראשי בהוד השרון הרב שמשון טל ל-COL. 

וכך מופיע באגרות קודש חלק כ"א ז'תתקיט: "הגיעתני בקשה שבונים מקוה ברמת הדר נצח ישראל רמתיים, ואלו שמות המתעסקים בזה [...],וחסר הסיום לגמר בסך של לערך מאתים ל"י, והמקום מקום מושב יהודים חרדים, אשר בטח ישתמשו בהמקוה כשתוגמר. ואם כל הנ"ל, אמת הוא, נכון במאד שיתנו להם סך הנ"ל, כמובן שישתמשו בו באופן היותר מתאים, ובודאי מנחם בהרב מיקטרינוסלב יקח זה על עצמו, אלא שאין כדי לחכות, ובלבד שיודיעוהו אח"כ שעשו כנ"ל". הביטויים כל כך מדהימים ונדירים, בפרט שהרבי מציין שי"יקח זה על עצמו".

"אלא" משתף הרב טל, "שעד עתה לא היתה ידיעה ברורה על איזה מקווה מדובר. אי הבהירות נבע מכך ששכונת נצח ישראל המופיעה במכתב ממוקמת באיזור אחד בעיר, ואילו שכונת רמת הדר ושכונת רמתיים ממוקמות באיזור אחר בעיר, ועל הכל מתהלכת שמועה בקרב תושבי הוד השרון על מקווה טהרה שמחולל ניסים והרבה נוושעו על ידו, ומקווה זה ממוקם בשכונה אחרת בעיר - גני צבי".

לאחר חילופי הדברים בין הרב טל לרב דומב, התברר כי אכן מדובר על המקווה שבשכונת גני צבי, והסיפור הוא כך: באותה תקופה נעשה האיחוד המוניציפלי של המושבות באיזור בהם רמת הדר ורמתיים, תושבי רמת הדר היו חרדים וברובם אף ממשפחות חסידיות – "והמקום מקום מושב יהודים חרדים אשר בטח ישתמשו בהמקווה לכשתוגמר" – כלשונו של הרבי.

ההכרח במקווה באיזור היה בסיסי מאוד, והתושבים ובראשם הרב צבי דומב ז"ל ניסו את כוחם בכל דרך אפשרית להשיג את הכסף הנדרש לבניית המקווה, וגם מהרבי הם בקשו עזרה בזה. - "הגיעתני בקשה שבונים מקוה ברמת הדר נצח ישראל רמתיים.. וחסר הסיום לגמר בסך של לערך מאתים ל"י" – כלשונו של הרבי.

"מתברר", אומר הרב טל, "שאכן מדובר על המקוה בגני צבי אלא שבגלל האיחוד ציין הרבי במכתב את 2 המושבות הגדולות ושכונת גני צבי (שבזמן ההוא נקראה בשם כפר הניצחון) נבלעה בתוכם. ואילו "נצח ישראל" המופיע במכתב הכוונה היא לא לשכונה הממוקמת באיזור אחר בעיר כפי שחשבו בתחילה. מתברר שליד המקום בו נמצא המקווה הנ"ל היה ממוקם משק גדול שהיה נקרא בשם נצח ישראל".

כאשר הרב טל הראה לרב יהושע דומב את המכתב הנ"ל הוא היה מופתע ושאל: "כיצד הינך יודע שבקשנו גם מהרבי מליובאוויטש השתתפות בבניית המקוה?"...

אך בזה לא תמה הפרשייה. הרב יהושע דומב סיפר לרב טל כי במשק נצח ישראל היה פעם בית ספר גדול לבנות חרדיות, וזה הראה לו בחזרה כי מופיע באגרות קודש (חלק ט"ז אגרת ה'תתקט) מכתב עבור הרב אליעזר ברויאר שניהל מוסד לחניכות בהוד השרון, מתברר שזהו המוסד המדובר:

"הוו"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ מוה' אליעזר שי' שלום וברכה! לאחרי הפסק הכי ארוך נתקבל מכתבו מה' כסלו בבשו"ט מאשר ראה פרי טוב בעמלו בשטח החינוך על טהרת הקדש, אשר התלמידים ממשיכים במסורת אבות גם לאחרי גמרם חינוכם בהמוסד בו מכהן, ויהי רצון אשר הצלחה האמורה תעורר בו כחות נוספים ז.א. לא רק להפעיל הכחות הגלוים שבנפש אלא גם לשאוב ולדלות ממעין כחות הנעלמים, בכדי להוסיף אומץ ומה שנוגע עוד יותר חיות ואור בפעולות בשטח האמור, שאם בכל הענינים ההצלחה תלוי' במדת החיות והאור שבהפעולה, עאכו"כ בענינים הקשורים עם הדור הצעיר אשר שואף וצמא למלה חי', וחמה, וספוגה אור פנימי הבוקע ומאיר את כל שמסביב לו.

ובקשר עם האמור ניתן לי ביחוד לקרות במכתבו בסיומו על שמכיר בהתועלת למסור לתלמידיו שיחות חסידותיות, ונשלח לו לפ"ע הקטלוג דהוצאת קה"ת בו יראה מה שהו"ל כאן בשטחים השונים ויבחר את המתאים לאופי ולרמת הידיעות של החניכות, וכיון שהזמן אבדה שאינה חוזרת היא, כדאי שעוד קודם קבלת קטלוג ישתדל למצאו אצל אנ"ש באה"ק ת"ו [ומהם אצל מר ז. וילימובסקי ת.ד. 4595 תל אביב או אצל הרב אברהם פריז, רח' בר כוכבא 16 פתח תקוה], ואצלם יכול לרכוש גם הספרים שיבחר בהם.

בודאי ידוע לו פרשת יום הבהיר י"ט סלו הממשמש ובא ונשלחה בפ"ע חוברת (כתובה בשעתו ע"י כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע אף כי בהעלם שמו מאיזה טעמים), ובטח יענין תוכן החוברת גם המושפעים שלו. בברכת הצלחה בעבודתו הקדושה להרים קרן ישראל סבא ולבשו"ט בכל האמור".

בקרב קהילת בית חב"ד ההתרגשות היא מאוד גדולה, עצם הידיעה שיש בעיר מבנה שהרבי השתתף בבנייתו מכספו הפרטי ובנימה כל כך אישית "יקח זה על עצמו", נותנת תחושה שלרבי איכפת ונוגע באופן אישי ההתחזקות של כל אחד מהעיר בעניני יהדות וחסידות.

*

בימי החנוכה סיירו במקום קבוצת תמימים שבאו להאיר את העיר במסגרת מבצע חנוכה, למדו במקום והתפעלו מהסיפור המופלא של הקשר של הרבי להוד השרון.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.